Jag har en Frico P53 trefas byggfläkt. Den har två effektlägen på 2.5 och 5kw. Jag kan välja om termostaten ska styra enbart värmen eller både fläkt och värme Jag är nyfiken på hur faserna belastas vid olika användning.
Är en fas till varje värmeelement och den tredje till fläkten? Eller är det alltid jämn belastning på faserna?
Kopplingsschemat ser ut såhär:
Är en fas till varje värmeelement och den tredje till fläkten? Eller är det alltid jämn belastning på faserna?
Kopplingsschemat ser ut såhär:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
I 2.5 kW-läget så belastar den endast L2 och L3. Två elpatroner blir där seriekopplade över 400 V.
Endast i 5 kW-läget så belastas alla tre faser lika. Där har du en äkta Y-koppling.
Det är ju lite tråkigt. 2.5 kW-läget belastas L2 och L3 nästan lika högt som i 5 kW-läget.
Endast i 5 kW-läget så belastas alla tre faser lika. Där har du en äkta Y-koppling.
Det är ju lite tråkigt. 2.5 kW-läget belastas L2 och L3 nästan lika högt som i 5 kW-läget.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
...och fläktens effekt är försumbar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden