Jag är inne på att bygga ett staket som ser ut enligt nedanstående bild, d v s ett staket som är snyggt på båda sidor. Dock undrar jag hur de horisontella brädorna uppe och nere är fästa i stolparna. Är det någon som har en idé?

Jag tycker mig kunna se skruvhål där vilket troligtvis skulle innebära att de är snedskruvade in i stolpen. Är detta i så fall en hållbar konstruktion? Mitt staket kommer att bli 56 meter långt och 1,8 meter högt så jag vill gärna hitta en enkel konstruktion men som naturligtvis håller.

Synpunkter/kommentarer mottages tacksamt!

// E

• Staket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du skall ha det så långt - och framför allt så högt - bör du ha stag med vissa intervaller. Det kan räcka med att du sätter upp spaljéer ngn meter ifrån planket (för det är ett plank och inte direkt ett staket du tänker dig) och se till att dessa sammankopplas upptill med planket.

Bor du inom detaljplanerat område kräver troligen kommunen bygglov för detta.

yonna skrev:
Om du skall ha det så långt - och framför allt så högt - bör du ha stag med vissa intervaller. Det kan räcka med att du sätter upp spaljéer ngn meter ifrån planket (för det är ett plank och inte direkt ett staket du tänker dig) och se till att dessa sammankopplas upptill med planket.

Bor du inom detaljplanerat område kräver troligen kommunen bygglov för detta.
Bilden är lite från sidan, så det är svårt att få en helt klar bild av staketet. Men jag gissar det endast är ett lager brädor mellan balkarna, och att du inte kan se någon luft mellan några brädor, heller inte mellan brädor och balkar?

Är det så har de möjligt de använt brädor med not och spont (kant och hål eller om det är tvärtom). En sådan konstruktion är väldigt stark. Om det dessutom är sågat ett uttag för brädorna i balkarna upptill och nedtill och in till den lodräta balken blir hela paketet nästan självhållande (men sådana uttag är ett större jobb, och ovanligt att göra). Om det är byggt så så har de troligen slagit i lite spik med (brädor till balkar), och framförallt i balken nedtill behövs det ett par extra spik i sidled in i den lodräta balken. Stabiliteten kommer sedan av att alla delarna supportar varandra.

Yonna, om staketet står stabilt med säg 5 segment, så är det väl för att de lodräta balkarna sitter i tillräckligt stabila stolpskor. I så fall, varför behövs det sidostag om det har många fler segment?

--- Mats ---

• Gilla
Martin_Arv
  • Laddar…
Mats Bengtsson skrev:
Yonna, om staketet står stabilt med säg 5 segment, så är det väl för att de lodräta balkarna sitter i tillräckligt stabila stolpskor. I så fall, varför behövs det sidostag om det har många fler segment?
Nja, var väl lite för snabb där med mitt inlägg :eek: men jag blir alltid betänksam när jag ser fullständigt tätt, högt plank med rejält vindfång. Men är konstruktionen så kraftig som du beskriver går det säkerligen. Men inte havsnära, som hos mig.

De stående brädorna är troligen på båda sidor upptill och nedtill täckta av horisontella, kantställda brädor, som i sin tur anbringas med tappar in i urfrästa hål i de horisontella stolparna. Observera att stolparna klokt nog är krönta av en metallhätta. Täckbrädan överst på resten av konstruktionen bör ersättas av metallbleck för att förlänga plankets livslängd.

Har man problem med vindkrafter kan man ersätta trästolparna i stolpskor med fyrkantsrör. Stolparna anbringas då som "hane i hona" till momentgjutet fyrkantsrör direkt i fundamentet. Precis som yonna nämner är det smart att undvika vindtäta plank i utsatta lägen.

Tack för alla era svar så här långt!

Idag har jag försökt att undersöka staketets konstruktion på plats och det ser ut som att de stående brädorna är skruvade i de horisontella brädorna uppe och nere. De horisontella brädorna är sedan snedskruvade in i stolparna, också både uppe och nere. Inget annat.

Jag känner mig något tveksam till att enbart snedskruva hela sektionen in i stolparna. I min värld verkar det något klent eller har jag fel?

Min tanke är att bygga staketet sektionsvis med stående och horistontella brädor i garaget och sedan gå ut och sätta fast varje sektion mellan två stolpar (exakt utmätta givetvis...) allt eftersom varje sektion blir klar. Just nu känns det som att varje sektion förutom att snedskruvas också borde sättas fast med någon form av vinkelbeslag för säkerhets skull. Detta borde väl rimligtvis gå att dölja bakom de horisontella brädorna?

Har ni några kloka synpunkter eller förfiningar av min byggmetod?

// E

Enrique skrev:
Tack för alla era svar så här långt!

Idag har jag försökt att undersöka staketets konstruktion på plats och det ser ut som att de stående brädorna är skruvade i de horisontella brädorna uppe och nere. De horisontella brädorna är sedan snedskruvade in i stolparna, också både uppe och nere. Inget annat.

Jag känner mig något tveksam till att enbart snedskruva hela sektionen in i stolparna. I min värld verkar det något klent eller har jag fel?

Min tanke är att bygga staketet sektionsvis med stående och horistontella brädor i garaget och sedan gå ut och sätta fast varje sektion mellan två stolpar (exakt utmätta givetvis...) allt eftersom varje sektion blir klar. Just nu känns det som att varje sektion förutom att snedskruvas också borde sättas fast med någon form av vinkelbeslag för säkerhets skull. Detta borde väl rimligtvis gå att dölja bakom de horisontella brädorna?

Har ni några kloka synpunkter eller förfiningar av min byggmetod?

// E
Frågan om det är för klent måste nog besvaras av någon med praktisk erfarenhet av liknande långa täta plank (jag har vinkeljärn mot mina lodräta stolpar, och de har vindgenomsläpp).

Min spontana känsla var att det är för klent, men sedan tänker jag att om man sätter två snedskruvar från vardera hållet blir det förmodligen ungefär lika starkt som två räta skruvar rakt in i stolpen från ett håll, så kanske inte, men samtidigt kör man in ungefär 4 skruvar in i stolpen på ungefär samma höjd (de två nere från vänster sida av den lodräta stolpen och de två nere från motsvarande horisontella plankor från andra sidan stolpen.

Det blir mycket snyggare utan vinkeljärn, så håller det vore det trevligt om det höll att bygga utan vinkeljärn.

--- Mats ---

Nog för att tråden har några år på nacken, men hur blev planket? Vi ska själva påbörja byggnaden av ett plank alldeles strax och tycker den här konstruktionen är riktigt snygg, någon som har erfarenhet att bygga liknande?
Försöker klura på hur man gör när det blir nivåskillnad i backen och planket måste höjas/sänkas efter terrängen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.