Har en gammal sommarstuga från Femtiotalet. Har en gammal tvåledarkontakt i vrum som är ur kopplad. Skulle koppla in den vid en dragen Kapel upptäckte att den är fyrledare en svart röd blå gul. Det är spänning på gul och svart. Hur vet vilken som är nollan respektive jord ? Vad händer om jag koppla in eventuell jord istället för nollan?

Du får nog lägga upp några bilder och förklara tydligare vad du vill göra. Vad är en tvåledarkontakt?

useless useless skrev:
Du får nog lägga upp några bilder och förklara tydligare vad du vill göra. Vad är en tvåledarkontakt?
Jag ej elektriker som du märker. Det är alltså en ojordad kontakt. Ja ska se om jag kan lyckas att skicka ett foto.

useless useless skrev:
Försökt att skicka ett foto men ej lyckats

BirgitS
I Ingemar D skrev:
Försökt att skicka ett foto men ej lyckats
Har du klickat på knappen "Ladda upp bild/video"?
Får du något felmeddelande?

BirgitS BirgitS skrev:
Har du klickat på knappen "Ladda upp bild/video"?
Får du något felmeddelande?
Nej. Ja må vara korkad jag hittar ingen sådan knapp när jag titta på denna sida

BirgitS
I Ingemar D skrev:
Nej. Ja må vara korkad jag hittar ingen sådan knapp när jag titta på denna sida
Inget korkat med det, det är inte lätt att lära sig att hantera en del forum.
Så här ser det ut hos mig:
Skärmdump av ett foruminlägg med markerad knapp för att ladda upp bild eller video.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack nu har jag hittat.

Elledningar i olika färger sticker ut från ett öppet takuttag, med en gulaktig, röd, blå och brun tråd synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den som går rakt ner den är gulaktig, den är det spänning på. Den röda och blå är ej någon spänning på är det en nolla och jord? Eller två nollor? Den som man ser är brun och är koppla till en svart som det är spänning på. Jag testade att koppla in den röda uttaget fungerade. Men jag vet ej om det är rätt för jag vet ej om det är jord eller nolla.

BirgitS
Inkopplingen av den bruna i sockerbiten är farlig när det är så mycket synlig koppar. Ta bort den.

För övrigt måste man följa ledare till varifrån de kommer och mäta för att veta vad de används till. Färger kan man inte lita på.

Det var enbart provisoriskt . Enbart använt för att göra testen

I Ingemar D skrev:
[bild] Den som går rakt ner den är gulaktig, den är det spänning på. Den röda och blå är ej någon spänning på är det en nolla och jord? Eller två nollor? Den som man ser är brun och är koppla till en svart som det är spänning på. Jag testade att koppla in den röda uttaget fungerade. Men jag vet ej om det är rätt för jag vet ej om det är jord eller nolla.
Har du ingen multimeter så du kan mäta dig fram?
Blå "borde" vara Nolla
Svart "borde" vara fas men i äldre installationer även nolla
Vit "borde" vara tändtråd men användes även som nolla
Röd (användes innan gul/grön) "borde" vara jord

Som sagt inget är hugget i sten utan man måste kontrollera samtliga då man inte vet om någon blandat färgerna i tidigare skede.

Mellan nolla och fas och jord och fas skall det ge 230v
Mellan jord och nolla skall det vara 0

Redigerat:
  • Gilla
Ingemar D
  • Laddar…
Ser ut som en gammal Khulo kabel med metallisk mantel, röd kan vara jord, men man kan aldrig utgå från något. Mäta och kolla hur det är kopplat är det enda säkra.

• Gilla
Ingemar D
  • Laddar…
Hur (med vad) mäter du att det är spänning på gul (vit) och svart?
Mellan vad mäter du?

Vit, Svart, Blå, Röd kan vara fas, nolla, tändtråd, jord.

Arbetshypotes:
Vit = tändtråd1, svart = tändtråd2, blå = nolla, röd = jord.
För att veta så gäller det att man mäter rätt.
För att mäta rätt så gäller det att man har rätt utrustning samt att man vet hur man ska mäta samt hur man ska tolka svaret.

• Gilla
Ingemar D
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur (med vad) mäter du att det är spänning på gul (vit) och svart?
Mellan vad mäter du?

Vit, Svart, Blå, Röd kan vara fas, nolla, tändtråd, jord.

Arbetshypotes:
Vit = tändtråd1, svart = tändtråd2, blå = nolla, röd = jord.
För att veta så gäller det att man mäter rätt.
För att mäta rätt så gäller det att man har rätt utrustning samt att man vet hur man ska mäta samt hur man ska tolka svaret.
Jag har en sån där skruvmejsel som ser en liten lampa som lyser när man sätter på tråden samtidigt som håller ett finger på övre del av skruvmejseln.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.