1 301 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Hur är det nu då, ska det vara plast på mark i en plintgrund eller ej?
Har grävt ur grunden lite och fick rådet att lägga plast. Låg 6 cm kutterspån i gamla bjälklaget. Inte en tillstymmelse till fuktproblem. Jorden är väldigt sandig så den dränerar nog bra. Huset står på en ås. Jag ska sätta 195 mm reglar och isolera 180mm.
Fick rådet av en äldre byggare att lägga en plast på marken. Tycker alltid plast känns fel, så jag googlade. Och nu vet jag ingenting längre.
Plast, ja eller nej?
Fick rådet av en äldre byggare att lägga en plast på marken. Tycker alltid plast känns fel, så jag googlade. Och nu vet jag ingenting längre.
Plast, ja eller nej?
Du ska ha dränerande material under och utanför byggnaden och ovanpå det ska du ha byggplast som kan ”förankras” med ett tunt lager grus eller makadam. Plasten under byggnaden är till för att inte all markfukt ska gå upp i trossbotten. Har du plintar, rör och annat som går igenom får du täta efter förmåga kring det. Sen ska det det städas bort allt organiskt som ofta hamnar där under byggets gång, brädlappar, gamla handskar, spån mm. Plasten behöver inte gå speciellt långt utanför byggnaden.
Ah, en säger SKA, en annan ingen nytta.... inte lätt att veta vad som är rätt.
Har grävt i 2 dagar nu och det är snustorrt under huset. Dammar om jorden, eller sanden snarare när jag gräver i den. Det har ju stått såhär sen -57 och det ser som sagt fint ut under. Och jag undrar oxå lite över hur mkt nytta det gör när det ändå blåser storm under huset. Än mer nu när jag grävt ur.
Har grävt i 2 dagar nu och det är snustorrt under huset. Dammar om jorden, eller sanden snarare när jag gräver i den. Det har ju stått såhär sen -57 och det ser som sagt fint ut under. Och jag undrar oxå lite över hur mkt nytta det gör när det ändå blåser storm under huset. Än mer nu när jag grävt ur.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur få koll på om det varit minusgrader i ett utrymme
Värme allmänt -
Nu är det dax att leka rörmokare.
Vatten & Avlopp -
Vad kan det vara som drar el var 20e minut?
El -
Ännu en sån där ... "Hur ska man göra här så det blir bra!"
El -
Varför är det vatten skador i husknutena
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus