Hej, en lite udda grej som jag märkte nyss med min wattmätare i väggen. Jag har lite datorsaker stående, switch, asus router, monitor och och datorer. Allting är inkopplat i en el-förgreningsdosa.
När båda datorerna är på drar allting ca 90w.
När jag stänger av en dator drar allting ca 59-60w
Men om jag drar ut strömkabeln till en dator, drar det 64w, hur är det möjligt.

C cre8or skrev:
Hej, en lite udda grej som jag märkte nyss med min wattmätare i väggen. Jag har lite datorsaker stående, switch, asus router, monitor och och datorer. Allting är inkopplat i en el-förgreningsdosa.
När båda datorerna är på drar allting ca 90w.
Mina skärmar drar mer el än datorn även när skärmarna är på standby...

Vad är det för elmätare? Datorer är inte vad man kallar en linjär last. Så om det är en enkel elmätare kan det vara att det är dålig precision på mätningen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad är det för elmätare? Datorer är inte vad man kallar en linjär last. Så om det är en enkel elmätare kan det vara att det är dålig precision på mätningen.
Det är nån från claes olson som köptes för flera är sen. Jag har jämfört under nägra dagar nu och det drar mer med en dator urkopplad från elkontakten än om båda är inkopplade med en dator är avstängd.

C cre8or skrev:
Det är nån från claes olson som köptes för flera är sen. Jag har jämfört under nägra dagar nu och det drar mer med en dator urkopplad från elkontakten än om båda är inkopplade med en dator är avstängd.
Det "drar" inte mer utan är som Avemo skriver mätfel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Okej, varför blir mätfel när en strömkabel är urkopplad ?

C cre8or skrev:
Billig och gammal är två saker som talar för att den inte kan mäta effektfaktor på olinjära laster. Har du en bild på den eller en beteckning? Ibland kan det utläsas ur manualen. Men det behöver du knappast eftersom du redan verifierat att den inte mäter rätt.

C cre8or skrev:
Eller mätfel när båda är inkopplade? Osäkerheten på mätaren är nog ganska stor....

C cre8or skrev:
Siffrorna går ju inte ihop någonstans. Så det är nog snarare så att det alltid blir mätfel när du kopplat in en apparat med switchande spänningsomvandlare. Men det blir olika fel med eller utan en extra inkopplad.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A
Vad är det som är konstigt med förbrukningen går ner när du slår av förbrukare?

Mikael_L
Mätfelet beror troligen på att mätaren är en enkelt billig sak som bara mäter skenbar effekt, dvs tar inte hänsyn till fasvridning.
Och det som händer när du kopplar in och ur lite olika saker är att fasvinkeln ändras, och mätaren mäter ett annat värde, men den aktiva effekten kan alltså gå åt andra hållet än den skenbara.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Vad är det som är konstigt med förbrukningen går ner när du slår av förbrukare?
Du läste inte va?
C cre8or skrev:

Har du en möjlighet att mäta strömmen med en amperemeter kommer det säkert visa att strömmen minskar då du kopplar bort en apparat.
Då visar det att effektfaktorn förändras.
Effekten (W) lika med spänning(U) gånger ström (I) gånger cos fi (effektfaktor)

U UlfChrister skrev:
Effekten (W) lika med spänning(U) gånger ström (I) gånger cos fi (effektfaktor)
Skall man vara noga så gäller detta bara för linjära laster. När man blandar in likriktare med glättningskondenstorer efter blir strömmen inte längre sinusformad. Och när strömmen och spänningen har olika kurvform är inte fasvinkeln definierad. Det finns fortfarande en effektfaktor. Men det finns ingen cos fi.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Skaffa en stickproppsenergimätare som kan mäta skenbar effekt i VA och eventuellt också kan visa 'power factor, förkortat till 'PF'

Äldre elmätare som anger 'cos(fi)' kommer att mäta fel när det kopplas till switchade nätagregat, LED-belysning etc. men mäter rätt på tex. en kylskåpskompressor, de kan ev. ha en meny som anger skenbar effekt i VA men det kommer inte att stämma när man mäter mot elektroniska laster.

Kan den visa VA och Watt men inte 'PF' så bör man kunna räkna fram PF, se senare i texten.

En grovcheck är att prova att mäta på en billig LED-lampa i tex GU10 eller E27 med hållare.

titta först på lampan, - där bör det finnas värden, ofta skriven med mikroskopisk text, spänning, ström och effektförbrukning i Watt

Dessvärre brukar det inte stå något om skenbar effekt utan måste räknas fram

Med andra ord har du en LED-lampa som anges med sin text som 230V, 5 Watt och 0,07 Ampere eller 70 mA.

detta mer uppställt:

Spänningen U = 230 Volt
Strömmen I = 0,07 Ampere (eller 70 mA)
reella effekten P = 5 Watt

efter det räknar vi ut:

skenbara effekten S kan räknas ut med S = 230 V * 0,07 A = 16,10 VA
power factor 'PF' kan räknas ut med PF = P/S = 5 Watt / 16,1 VA = 0,311 (enhetslös då det är en kvot)

Koppla in din energimätare till lampan och se om du kan finna dessa värden - dvs. 16 VA, 5 Watt och 0,07 Ampere samt 0,3 i PF (power factor) om det fins någon sådan meny.

Kan du inte få fram i alla fall de 3 första värdena korrekt med din prov LED-lampa, är det stor risk att energimätaren inte kan mäta korrekt på datorer, LED-lampor, mobilladdare, TV-apparater etc. och ofta visar ett högre effektvärde än den faktiska förbrukade effekten, men kan också visa för lite...

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.