dajvid skrev:
Väldigt snyggt! Har ni ikea´s nya belysning? Hur är den?
Positivt överraskad! Lite krångligt att få tåtarna att räcka till transformatorn eftersom väggskåpen redan satt på väggen när belysningen skulle monteras. Men det löste sig genom en extra (egentligen onödig om man ser till effekt/antal utgångar) transformator i serie.

Med ljus bänkskiva blir det en helt annan känsla än när den är mörk. Diskmaskin bör helst inte placeras mellan ho och häll då den kommer vara ivägen där. Tänk på uttrycket välj helst lika många lådor på bänkskåpen förslagsvis tre. Tänk även på symmetrin. Låt gärna väggskåpens storlek följa bänkskåpen för ett enhetligt uttryck. Denna lucka går att göra lantlig, klassisk eller relativt modern bestäm vad du är ute efter.
Med vänlig hälsning, en kökssäljare på Ikea

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Dajvid fundera på om du inte kan byta plats på dina hörnskåp så du kan få ditt hällskåp direkt under fläkten med ett skåp på höger sida av detta skåp. Skippa helst vägghörnskåpet och sätt ett rakt där, blir mycket trevligare runt fläkten.

Ögonfröjd skrev:
Dajvid fundera på om du inte kan byta plats på dina hörnskåp så du kan få ditt hällskåp direkt under fläkten med ett skåp på höger sida av detta skåp. Skippa helst vägghörnskåpet och sätt ett rakt där, blir mycket trevligare runt fläkten.

Tack för alla tips. Ska sätta mig och kika under dagen. Jag förstår vad du memar med rakt skåp istället för hörnväggskåpet. Jag tror också jag förstår hur du menar med hörnskåpen. Däremot förstår jag inte vad du menar med hällskåpet direkt under fläkt?

På bilden ser det ut som fläkten är över linjen mellan skåpen? En häll behöver iallafall 20cm till en högstommarna det kan du få om du byter hörnskåpen. Då får du plats med en lådstomme på 40cm till höger om hällen.

Visst har jag lite bilder, ursäkta att det dröjde!
Jag köpte inga vitvaror, hällen är bara för display... heller ingen belysning, jag tyckte att den inte var prisvärd gentemot vad det kostar att ta in riktiga grejer från elektrikern.

kök1.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kök2.PNG
Skapa konto

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ögonfröjd skrev:
Med ljus bänkskiva blir det en helt annan känsla än när den är mörk. Diskmaskin bör helst inte placeras mellan ho och häll då den kommer vara ivägen där. Tänk på uttrycket välj helst lika många lådor på bänkskåpen förslagsvis tre. Tänk även på symmetrin. Låt gärna väggskåpens storlek följa bänkskåpen för ett enhetligt uttryck. Denna lucka går att göra lantlig, klassisk eller relativt modern bestäm vad du är ute efter.
Med vänlig hälsning, en kökssäljare på Ikea
Ja, vi har funderat på vit skiva men är osäkra på vad det verkligen innebär att hålla rent. Kan tänka mig att kalkfläckar är ett större problem på den svarta skivan så de e kanske inte så dumt val.

Planeringen vi ritat upp är mer eller mindre så som det är idag, det är svårt att göra en annan planering som faktiskt är bättre tyvärr. Hitintills har det känts bra att ha diskmaskinen där den är då den är nära ho och skåp/lådor där sakerna ska placeras.

Ögonfröjd skrev:
På bilden ser det ut som fläkten är över linjen mellan skåpen? En häll behöver iallafall 20cm till en högstommarna det kan du få om du byter hörnskåpen. Då får du plats med en lådstomme på 40cm till höger om hällen.
Du har delvis rätt. Det är 20cm från fläktens hörn till högskåpet. Vinklarna trollar alltid bort allt. Vi har ju planerat nu att lägga hällen MELLAN de två skåpen som står till vänster om högskåpet.

Jag valde ljusa överskåp och mörkt nedtill, då jag tycker mörka överskåp ger lite överhängande känsla.
Jag har minimalt med överskåp också av samma anledning.Nu är mitt kök svart. Ditt är ju bara halvmörkt :)
Man kan blanda iaf :)

Byggde också med Bodbyn och jag är väldigt nöjd med färgen och resultatet! Lite blått i vissa ljus. Inte så mörkt.

image.jpeg
Skapa konto

image.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Kungen 74 och 2 till
  • Laddar…
Grått är snart det nya vitt! Ljust å fräscht på väg ut, me like!

Bodbyn grå och smeg 90 cm

Peter1986 skrev:
Jag valde ljusa överskåp och mörkt nedtill, då jag tycker mörka överskåp ger lite överhängande känsla.
Jag har minimalt med överskåp också av samma anledning.Nu är mitt kök svart. Ditt är ju bara halvmörkt :)
Man kan blanda iaf :)
Du menar såhär : http://thesweetestdigs.com/gray-and-white-ikea-kitchen/

Tycker det ser lite bräckligt ut men de e säkert bättre i verkligheten =D

Wendigo skrev:
Byggde också med Bodbyn och jag är väldigt nöjd med färgen och resultatet! Lite blått i vissa ljus. Inte så mörkt.
Ser mycket snyggt ut! Jag har sett att en del väljer sådan spis som ni valt istället för inbyggd? Vad är fördelen? Eller är det bara looken?

Har nu funderat lite mer på köket och gjort en del ändringar.

- Taget bort ett vitrin skåp då vi kommer ha alldagliga saker här och det blir troligen svårt att ha det fint uppställt
- Formaterat om golvskåpen så att de har till synes lika stora lådor vilket ger en mycket bättre känsla
- Tänkt om på den externa bänken där vi troligen aldrig kommer jobba ändå och istället placerat ett högskåp där plus givet mer utrymme vid spisen.
- Höjt upp köks fläkten.
- Satt in de produkter vi troligen kommer välja.
- Byta ut diskmaskinen mot en befintlig där vi troligen kommer färga på ett eller annat vis.
- Byta ut handtagen på lådorna till något mer passande.
- Byta ut handtagen på luckor till knoppar.

lfOwgIs.png
IGrSQe4.png
VVTzpcZ.png

Efter många om och men så lutar det åt att beställa vitvarorna från IKEA ändå. Det är 2000 kr billigare men framförallt erbjuder de 5 års garanti. Vill man ha 5 års garanti på elkedja får man betala många 1000 lappar extra, iallafall på liknande produkter. Huvudsakligen blir det såldes Electrolux.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.