56 018 läst ·
57 svar
56k läst
57 svar
Hur är det att ha ett mörkt kök?
Man säger att ugnen inte ska placeras sidan om kyl eller frys och att hällen ska ha en bra bit från väggen på vänster och höger sida så att man kan jobba fritt.
Sen undrar jag också hur bra det är att ha vitrin skåp precis ovanför vasken? Risk för stänk kanske?
Vi funderade också på att ha köksfläkten så öppen men det blir troligen mer att torka av och dessutom så ger ett kökfläktsskåp mer utrymme för prylar.
Sen undrar jag också hur bra det är att ha vitrin skåp precis ovanför vasken? Risk för stänk kanske?
Vi funderade också på att ha köksfläkten så öppen men det blir troligen mer att torka av och dessutom så ger ett kökfläktsskåp mer utrymme för prylar.
Att ha ugn bredvid kyl och frys är inget problem. Ugnarna är idag väldigt välisolerad och varmluften skjuts ut framåt. Dock bör man kanske tänka över hur det känns att jobba vid hällen utan att ha fritt på högersidan. Är det en väldigt stor häll kan det fungera, men är man högerhänt vill man ofta ha stekpannan till höger på hällen och då kommer handtaget att vara i vägen. Dock väldigt bra att kunna ha bra uppsikt över ugnen samtidigt som man använder hällen.
Jasså? Alla instruktioner jag sett säger att de inte ska placeras sidan om varandra? Att det går tvivlar jag inte på men det känns ganska uppenbart att kyl/frys kommer få jobba lite extra för att hålla kylan. Visst är de isolerade men vi alla vet att det bästa viset att isolera värme/kyla är luft och det krävs mer än någon cm för att få god effekt. Jag hade personligen inte placerat dem bredvid varandra om jag inte varit tvungen.falkn skrev:Att ha ugn bredvid kyl och frys är inget problem. Ugnarna är idag väldigt välisolerad och varmluften skjuts ut framåt. Dock bör man kanske tänka över hur det känns att jobba vid hällen utan att ha fritt på högersidan. Är det en väldigt stor häll kan det fungera, men är man högerhänt vill man ofta ha stekpannan till höger på hällen och då kommer handtaget att vara i vägen. Dock väldigt bra att kunna ha bra uppsikt över ugnen samtidigt som man använder hällen.
Räcker ju att sätta in mat som kommer direkt från kylen så blir det problem, eller för den delen ha kylen öppen i 5 min.
Men visst, jag har ingen egentlig fakta som visar att kyl/frys får jobba hårdare med en aktiv spis vägg i vägg.
Men visst, jag har ingen egentlig fakta som visar att kyl/frys får jobba hårdare med en aktiv spis vägg i vägg.
Tja, rena fysikaliska fakta berättar ju att kylen/frysen givetvis får jobba hårdare om det är en ugn som är igång, bredvid. Iom att det inte finns något isoleringsmaterial som isolerar 100% så blir det helt enkelt så.
Frågan är om det blir ett verkligt problem, eller mest ett teoretiskt.
Och därför skrev jag att det även beror på hur ofta ugnen är igång. Ja självklart även på hur välisolerade sidoytor ugnen har.
Jag skulle också helst skippa ugnen på ett sådant ställe. Men fanns det inga bra alternativ så skulle jag nog inte vara helt främmande för det.
Frågan är om det blir ett verkligt problem, eller mest ett teoretiskt.
Och därför skrev jag att det även beror på hur ofta ugnen är igång. Ja självklart även på hur välisolerade sidoytor ugnen har.
Jag skulle också helst skippa ugnen på ett sådant ställe. Men fanns det inga bra alternativ så skulle jag nog inte vara helt främmande för det.
Kyl och frys går ju 24h om dygnet, 365 dagar om året. Ugnen går max en timme per dag i ett normalhushåll. Hos de flesta troligtvis ännu mindre. Det är alltså 4 % av kylens tid som den då får jobba lite hårdare, det ska den nog reda ut.
Tack för bra input. Tyvärr finns det inte så många val i vårat fall gällande ugnen. Att ha den under häll kommer inte på tal hos sambon, utan arbetshöjden ska vara bekväm. Det är inte optimalt men enl Ikea heller inget stort problem.
Gällande vitrinskåpet så var det en rätt bra input. Min tanke var hela tiden att ha den i det sista skåpet till vänster.
För att kommentera den sista punkten, gällande spisens placering så styrs den lite utav fläktens placering. Vi kommer att ha en 80cm häll och ikeas "klarluft"-fläkt som mäter 90cm på bredden. Det kanske ser mer trångt ut än det är?
För övrigt, snowjim ursäkta för trådkapning. Det kök ni byggt ser fantastiskt ut och jag önskar vi hade den ytan!
Gällande vitrinskåpet så var det en rätt bra input. Min tanke var hela tiden att ha den i det sista skåpet till vänster.
För att kommentera den sista punkten, gällande spisens placering så styrs den lite utav fläktens placering. Vi kommer att ha en 80cm häll och ikeas "klarluft"-fläkt som mäter 90cm på bredden. Det kanske ser mer trångt ut än det är?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
För övrigt, snowjim ursäkta för trådkapning. Det kök ni byggt ser fantastiskt ut och jag önskar vi hade den ytan!
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Att den reder ut det tvivlar jag inte på, men den lär få dra på effekten en del. Man kan ju själv tänka sig, 200 grader 3-4 cm ifrån.falkn skrev:
Det är helt enkelt inte idealt men det går.
Tycker det är ganska tydligt att ni planerat utifrån hur man jobbar vilket är bra! Riktigt så har vi inte kunnat göra, vi har mer eller mindre fått sätta in köket på liknande vis som det är idag. D.v.s ugnen får stå under spishällen, egentligen ville vi ha den i höjd med det ni valt men de gick inte få till på ett rimligt vis. Det finns iallafall en fördel att ha det så som vi satt det nu och det är att köksfläkten även tar ev rök från ugnen.dajvid skrev:Tack för bra input. Tyvärr finns det inte så många val i vårat fall gällande ugnen. Att ha den under häll kommer inte på tal hos sambon, utan arbetshöjden ska vara bekväm. Det är inte optimalt men enl Ikea heller inget stort problem.
Ingen fara, bara intressant att se hur andra planerar sina kök!
Utsidan av ugnen blir ju dock inte varmare än 40-50 grader MAX. Vår glaslucka ska aldrig bli varmare än 30 enligt spec.snowjim skrev:
Se ut som att det saknas dekorlist under väggskåpen. Jag tycker också att dekorlisten blir mycket snyggare om man lägger den ner så att den blir låg än om man ställer den på högkant... I så fall får man kapa täcksidan och så sätter man dekorlist på kortsidan också.dajvid skrev:
Logga in
Skapa konto