Jag kollade lite i en av mina undercentraler (bara kollade) och förstår inte riktigt en av kopplingarna... Elektrikern har inte lämnat ifrån sig någon gruppförteckning än, men de två dvärgbrytarna längst till höger i mittenraden sitter ihop på något vänster. Jag trodde att bara den allra längst till höger (C13) gick till ett uttag i källaren, men det verkar som om dess granne också måste vara på för att det ska gå någon ström. Ingen ledare sitter i överkant på C13, men de sitter sammankopplade i underkant med en brun ledare...
Kan egentligen ingenting om hur centraler ska kopplas (och är efter Thomas_Blekinges tråd särskilt övertygad om att det är något jag inte sysslar med ;-) ) - det här kanske är helt och hållet en standardgrej...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan egentligen ingenting om hur centraler ska kopplas (och är efter Thomas_Blekinges tråd särskilt övertygad om att det är något jag inte sysslar med ;-) ) - det här kanske är helt och hållet en standardgrej...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Men varför så många C13 ?
Protte
Protte
Någon har använt en 12-plintars skena i ett skåp med plats för 13-plintar. Då blir det så att den sista plinten/säkringen matas med kabel....osiris skrev:
Väldig blandning av material i det elskåpet, många olika utbyggnader/elektriker eller "pulare" som varit framme.....???
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 171 inlägg
Väldigt snålt med yrkesstolthet i detta centralbygge tycker jag 
Kanske det (vet inte om jag avgöra det - för mycket sladd/härva eller?). Men det var ett omfattande arbete som gjordes snabbt och (enligt mig som lekman) professionellt med kontrollmätningar och testning av JFB via strömgenerator i nyinstallerade uttag etc.Bo.Siltberg skrev:
(och inte av mig alltså
Klicka här för att svara