Jag kollade lite i en av mina undercentraler (bara kollade) och förstår inte riktigt en av kopplingarna... Elektrikern har inte lämnat ifrån sig någon gruppförteckning än, men de två dvärgbrytarna längst till höger i mittenraden sitter ihop på något vänster. Jag trodde att bara den allra längst till höger (C13) gick till ett uttag i källaren, men det verkar som om dess granne också måste vara på för att det ska gå någon ström. Ingen ledare sitter i överkant på C13, men de sitter sammankopplade i underkant med en brun ledare...

2015-06-04 19.25.09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan egentligen ingenting om hur centraler ska kopplas (och är efter Thomas_Blekinges tråd särskilt övertygad om att det är något jag inte sysslar med ;-) ) - det här kanske är helt och hållet en standardgrej...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
En säkring måste vara ansluten i båda ändar för att ha någon funktion. Om din C13 inte har någon anslutning på ovansidan så är det bara en reserv för framtida utökningar.

Men varför så många C13 ?

Protte

prototypen skrev:
Men varför så många C13 ?

Protte
Elradiatorer. Men de är nu ersatta av vattenburet så de skall snarast ställas i avstängt läge och vara reserver.

b_hasse skrev:
En säkring måste vara ansluten i båda ändar för att ha någon funktion. Om din C13 inte har någon anslutning på ovansidan så är det bara en reserv för framtida utökningar.
Men vad gör den bruna under? Är det för att skenan inte går ända fram?

osiris skrev:
Men vad gör den bruna under? Är det för att skenan inte går ända fram?
Någon har använt en 12-plintars skena i ett skåp med plats för 13-plintar. Då blir det så att den sista plinten/säkringen matas med kabel....

Väldig blandning av material i det elskåpet, många olika utbyggnader/elektriker eller "pulare" som varit framme.....???

osiris skrev:
Jag trodde att bara den allra längst till höger (C13) gick till ett uttag i källaren, men det verkar som om dess granne också måste vara på för att det ska gå någon ström.
Den längst till höger kan du stänga av om du vill. Den behöver inte vara på för att uttaget ska fungera.

Väldigt snålt med yrkesstolthet i detta centralbygge tycker jag :(

Bo.Siltberg skrev:
Väldigt snålt med yrkesstolthet i detta centralbygge tycker jag :(
Kanske det (vet inte om jag avgöra det - för mycket sladd/härva eller?). Men det var ett omfattande arbete som gjordes snabbt och (enligt mig som lekman) professionellt med kontrollmätningar och testning av JFB via strömgenerator i nyinstallerade uttag etc.

(och inte av mig alltså :-) )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.