21 338 läst ·
16 svar
21k läst
16 svar
Hur applicerar man stenlim bäst?
Har köpt Biltemas ”proffspistol” (den har nålen där framme iaf). I manualen står det ”förvaras med burken upp och ner för att förhindra att gas läcker ut från fogskummet”. Stämmer det att jag ska försöka ställa pistolen, med burken på, så att burken är upp och ner? Ps detta gäller biltemas stenlim, inte fogskum.I ItWasntMe skrev:Nu får jag lägga mig i för jag märker här att vissa här inne inte vet hur en proffspistol fungerar.
En riktig pistol har en nål som täpper till nosen så att syre/luft inte kommer in i röret och på så sätt
härdar det INTE innuti. De behövs inte rengöras utan man använder det skumm/lim som behövs den lägger man undan pistolen. Det man INTE får göra såklart är att skruva av tuben och sen lägga båda åt sidan.
Då är man fucked for lyfe såklart, och kan kasta pistolen.
Så länge man inte har nosen öppen utan skruvar åt den så den är stängd när den inte används, kan pistolen ha skummet laddat i princip hur länge som helst.
Vi på jobbet har alla varsin pistol och de används olika mycket och ingen pistol har havvererat trots långvarig förvaring. Däremot om man inte har plats, (pistolen tar stor plats med tuben på) så kan man använda rengörningstuben och spola rent. Det skadar inte så att säga.
Peter du har inte haft tur, utan det går utmärkt att göra så.
Fsn, du har fel. Har man biltemapistol så får du räkna med att sånt kan hända. Köper du en pistol från Ilsbruck eller Silka så händer det inte. Men så kostar en propistol 900kr så vissst är det skildnad.
Däremot är de värda de pengarna alla dagar i veckan. Man får full kontroll över hur mycket man vill lägga på. Samt att du kan klämma på vilka slangar du känner för, så länge de passar över nosen.
Däremot ska man ge fan i att pilla på nosen utan låt skummet/limmet härda utanpå. Sen när det är dags att använda den igen så skrapar du bort det torra med en kniv eller borste. Sen är det bara att rock & rolla och köra. =)
Tuberna som ska sitta på pistol är speciella och har en annan infästning, men det finns flarror som tex den på bild som passar pistol men har även engångsmunstycket. Däremot måste man kolla upp det när man köper så det blir rätt tub.
/från en snickare som vet.
Jag har min ståendes med burken uppåt och har inte märkt av några problem trots ett halvår mellan användningarna ibland.H Hammarman skrev:Har köpt Biltemas ”proffspistol” (den har nålen där framme iaf). I manualen står det ”förvaras med burken upp och ner för att förhindra att gas läcker ut från fogskummet”. Stämmer det att jag ska försöka ställa pistolen, med burken på, så att burken är upp och ner? Ps detta gäller biltemas stenlim, inte fogskum.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden