4 640 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Hur använda pappspikpistol på bästa sätt?
Kompressorn har knappast att göra med sneda spikar, det beror på att en slarvat med vinkel/tryck. Liten kompressor och långa slangar påverkar på två sätt och det är dels att du behöver vänta längre mellan spikar pga att slangen hindrar flödet så pistolen inte återfylls med luft direkt efter ett skott. Men när den återfyllts kommer trycket vara samma som nere vid kompressorn. Det andra är att en liten kompressor/tank gör att du efter några skott får vänta på att tanken (och slangen) når trycket pistolen behöver igen.
Så med lite extra tålamod går det fint att använda liten tank och lång slang utan sämre resultat. Det gäller spikpistoler och andra tryckluftsmaskiner som inte är beroende av stabilt kontinuerligt flöde, tex slipmaskiner.
Jag har, och har lagt om tak med, en Senco 455 xp och det jag kan tro skiljer mot Julas är att den senare är tyngre och mindre ergonomisk att använda samt mindre slitstark.
Men pistoler slits och tex glapp och slitet slagstift kan påverka resultatet. Om du tycker den fungerar dåligt hade jag åkt tillbaka till uthyraren och bett att få en annan eller att de kollar över om den är för sliten.
Så med lite extra tålamod går det fint att använda liten tank och lång slang utan sämre resultat. Det gäller spikpistoler och andra tryckluftsmaskiner som inte är beroende av stabilt kontinuerligt flöde, tex slipmaskiner.
Jag har, och har lagt om tak med, en Senco 455 xp och det jag kan tro skiljer mot Julas är att den senare är tyngre och mindre ergonomisk att använda samt mindre slitstark.
Men pistoler slits och tex glapp och slitet slagstift kan påverka resultatet. Om du tycker den fungerar dåligt hade jag åkt tillbaka till uthyraren och bett att få en annan eller att de kollar över om den är för sliten.
Tack för svar. Jag ska fråga vad de säger när jag åker till uthyrningsfirman. Jag hoppas verkligen att de fungerar bättre än så här normalt. Även när jag är extra noggrann och håller den med samma vinkel och tryck så blir det ibland snett och ibland rakt.nanowire skrev:
Det låter rimligt att livslängd och ergonomi är bättre på en dyrare.
Om jag tappar 1 bar i 10 m tryckslang så går trycket aldrig under 5 bar till pappspikpistolen med denna lilla kompressor. Kompressorn känns faktiskt mer förtroendeingivande än denna pappspikpistol.
Fast det funkar inte riktigt så, det är bara vid konstant flöde du får ett sånt tryckfall. När slangen och pistolen är uppfyllda kommer du ha samma tryck i pistolen, slangen och kompressorns regulator. När du skjuter en spik släpps en del luft ut och du får ett flöde igen tills trycket är uppe igen. Det senare tar lite längre tid med lång/tunn slang men för de små flöden det handlar om (för en takpapppistol) är det försumbart.R raindance skrev:
Och din kompressor kommer inte ge 10 bars tryck hela tiden även om du ställer den på det. Regulatorn har ett tillslag och ett frånslag och typiska värden för en standard sådan är att det skiljer några bar däremellan. Trycket kommer därför variera i takt med att du tömmer tanken (och även under minimivärdet om du fortsätter tömma snabbare än kompressorn klarar att fylla tanken )
Det är en Senco 455XP som jag har hyrt. Den är specificerad med minsta tryck 4,8 bar och högsta tryck 8,3 bar. Tror du att trycket kommer under 4,8 bar i min lilla 8 bar kompressor med 6 liters tank? Vad menar du att händer om trycket går under 4,8 bar? Det har aldrig hänt att den inte skjutit iväg någon pappspik vare sig kompressorn har startat eller inte. Vidare så har pappspiken hamnat snett även när trycket ligger nära 8 bar efter att kompressorn precis varit igång. Arbetstrycket från kompressorn varierar mellan 8 och 6 bar. Det vill säga kompressorn startar vid 6 bar. Ingen skillnad märks på resultatet om kompressorn har gått igång eller inte när jag skjuter ned en pappspik.
Hej, nej snett beror inte på trycket, det är snarare beroende på var slagstiftet träffar spiken, den kan vara sliten eller D-format slagstift. När det gäller kompressorstorlek så går det såklart med en mindre, men du kommer få jobba långsammare så den har rätt tryck ut. Gällande tryckförlust i slang så är det tryckförlust oavsett vilken tid du har mellan skotten, det är bara att testa med en manometer. 10m slang är helt ok, men slangvindor på 20-30m har en ganska stor förlust i tryck vilket får kompenseras med att man ställer trycket högre på kompressorn. Jag har själv inte testat Julas pappspikpistol men tror sannolikt att Senco har två olika serier av spikpistoler då de säljer dyrare versioner också, men inte på Jula. En bra pappicka kostar nog 3-5000kr. Men jobbar man i lägre tempo och låter kompressorn komma upp i tryck igen så går det med mindre kompressor.R raindance skrev:Vilken skillnad är det i praktiken? När jag läser recensioner om Julas pappspikpistol så har denna Senco liknande problem som det står om där. Jag räknade med mindre problem när jag hyrde en dyrare pappspikpistol. Mycket beroende på att jag läst någonstans på byggahus att man får mer problem om man köper en billig pappspikpistol. Men det var någon arbetade med uthyrning eller försäljning av spikpistoler. Generellt så borde det vara bättre med en dyrare men nu är jag inte lika säker. Jag har inte möjlighet att testa med större kompressor just nu men jag ska försöka göra det för att säkerställa att pappspikarna inte går ned snett på grund av för liten kompressor även om det står i tidigare kommentar att trycket endast påverkar djupet. Jag har räknat till sex pappspikar innan kompressorn startar med dennna lilla kompressor och läst mig till att mätaren visar arbetstrycket. Trycket varierar från 8 till 6 bar innan kompressorn startar. Du kanske kan säga om denna kompressor kan göra att spikarna ofta går ned snett? Minst 15 % går ned snett och vid några tillfällen har spiken lagt sig helt på sidan.
Tillägg du skrev tidigare att endast djupet påverkas. Jag hittade en 10 bar kompressor som jag ska försöka testa.
[länk]
Produkter som diskuteras: "slangvindor"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Du ska definitivt inte ställa trycket högre än vad pistolen max ska ha. Vilket brukar vara tryckt eller stansat på den och ligga någonstans 6-8 bar.Hubbe73 skrev:
Hej, nej snett beror inte på trycket, det är snarare beroende på var slagstiftet träffar spiken, den kan vara sliten eller D-format slagstift. När det gäller kompressorstorlek så går det såklart med en mindre, men du kommer få jobba långsammare så den har rätt tryck ut. Gällande tryckförlust i slang så är det tryckförlust oavsett vilken tid du har mellan skotten, det är bara att testa med en manometer. 10m slang är helt ok, men slangvindor på 20-30m har en ganska stor förlust i tryck vilket får kompenseras med att man ställer trycket högre på kompressorn. Jag har själv inte testat Julas pappspikpistol men tror sannolikt att Senco har två olika serier av spikpistoler då de säljer dyrare versioner också, men inte på Jula. En bra pappicka kostar nog 3-5000kr. Men jobbar man i lägre tempo och låter kompressorn komma upp i tryck igen så går det med mindre kompressor.
Du förstår inte hur tryckfall fungerar verkar det somHubbe73 skrev:
Det beror på hur snabbt du skjuter. Om trycket går under min (för att du inte väntat tills tanken återfyllts till minst 4,8 bar) kan det hända att spiken inte skjuts med tillräcklig kraft och/eller att det blir problem med laddningen av nästa spik. Och som flera skrivit har inte sneda spikar med trycket att göra.R raindance skrev:Det är en Senco 455XP som jag har hyrt. Den är specificerad med minsta tryck 4,8 bar och högsta tryck 8,3 bar. Tror du att trycket kommer under 4,8 bar i min lilla 8 bar kompressor med 6 liters tank? Vad menar du att händer om trycket går under 4,8 bar? Det har aldrig hänt att den inte skjutit iväg någon pappspik vare sig kompressorn har startat eller inte. Vidare så har pappspiken hamnat snett även när trycket ligger nära 8 bar efter att kompressorn precis varit igång. Arbetstrycket från kompressorn varierar mellan 8 och 6 bar. Det vill säga kompressorn startar vid 6 bar. Ingen skillnad märks på resultatet om kompressorn har gått igång eller inte när jag skjuter ned en pappspik.
När jag lade om taket förra året använde jag samma modell, en liten kompressor och ca 30 m slang. Det var ett tak med kraftig lutning så att jag inte kunde skjuta oändligt med spik på rad gjorde inget då det var annat som begränsade hastigheten.
I teorin stämmer det men praktiska tester visar på lägre tryck i änden av slangen än direkt på kompressorn. Oavsett så vill man nog kunna skjuta lite tightare än då och då och då bör man helst ha en kompressor med stor tank och gärna som har tanktryck på 10 bar, trycket ut skall fortsatt vara c:a 6, men regulatorn börjar pumpa på redan vid 8 bar tanktryck så man inte får olika slagdjup när man jobbar lite snabbare.nanowire skrev:
Du har rätt i allt du skriver utom första meningen. Om du sätter en manometer i varje ände av slangen och uppmäter olika har du endera fel på dina manometrar eller ett större läckage på slangen. Utan flöde heller inget tryckfall.Hubbe73 skrev:
I teorin stämmer det men praktiska tester visar på lägre tryck i änden av slangen än direkt på kompressorn. Oavsett så vill man nog kunna skjuta lite tightare än då och då och då bör man helst ha en kompressor med stor tank och gärna som har tanktryck på 10 bar, trycket ut skall fortsatt vara c:a 6, men regulatorn börjar pumpa på redan vid 8 bar tanktryck så man inte får olika slagdjup när man jobbar lite snabbare.
Klicka här för att svara