Vi bor i ett relativt nybyggt hus med golvvärme där (de tidigare ägarna) sedan byggde ut vardagsrummet. Utbyggnaden har också golvvärme, men den är inte inkopplad på det övriga värmesystemet utan drivs med en separat pump med elpatron på väggen, se bilden. Förutom att det är fult som stryk så drar också den där elpatronen mer ström än resten av husets värmesystem, det är nu -9 ute och den ligger och drar 1600W i princip kontinuerligt, så det vore väldigt trevligt att kunna koppla in den på värmepumpen. Men hur?

Tillbyggnaden ligger ungefär 12m och 3 rum från fördelaren till övriga golvvärmen. Jag tänkte först att man kunde dra en kulvert utvändigt runt huset, men det kräver ju två genomföringar i ytterväggen, alternativt försöka gå ner genom plattan vilket känns väldigt osäkert eftersom det skulle behöva ske inne i den där lilla väggen där slangarna nu kommer upp. Gå ut genom ytterväggen är inte så lätt heller eftersom slangarna nu inte kommer upp i yttervägg. (Ytterväggen är till vänster i bilden.) Gräva ner en kulvert runt hela huset är ju rätt mycket jobb också.

Kom sen på att det enklaste kanske vore att istället dra kulvertröret upp i väggen och genom isoleringen på vinden och sedan komma ner i väggen till värmefördelaren. Nackdelen är väl om röret skulle börja läcka, men det verkar väl rätt osannolikt.

Eller har ni några andra ideer?

Tackar,

/Patrik

• Elpatron med rör och pump monterad på vit vägg i vardagsrum; krackelerad färg vid fönster; svart golvplattor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade dragit den upp på vinden, så långt ner i isoleringen som möjligt.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag hade dragit den upp på vinden, så långt ner i isoleringen som möjligt.
Kom på att en nackdel med detta är ju att det blir svårt att avlufta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.