Jag har ett nyare hus i "vit lättbetong" med 100 mm frigolit + puts som fasad. Nu skall jag bygga en tillbyggnad med lecaväggar. Jag vill alltså ansluta en lecavägg vinkelrätt ut från min putsade fasad. Lecaväggen skall putsas utvändigt med samma puts som bef. vägg. Jag har gjutit en platta på mark för tillbyggnaden.
För att väggen som blir tre meter hög skall bli stadig tänkte jag borra in armeringsjärn genom puts&frigolit in i lättbetongen vart tredje varv.
Hur gör jag där lecaväggen möter putsen?
- Skär ett 250 mm brett spår och tar bort puts&frigo så att änden på LECA går emot lättbetong? ( Jobbigt och svårt att göra snyggt? Skall jag i så fall limma lecan mot lättbetongen?)
- Låter lecan sluta med en tunn spalt mot putsen och lägger en elastisk fog emellan. (Enkelt)
- Lägger bruk på lecans kortsida och låter lecan fästa vid putsen?(också enkelt, men vad händer om den gjutna plattan sätter sig? Då kommer väl putsen att bukta...).
Hur skulle ett proffs lösa detta?

Lite hänger på storleken på tillbyggnaden och grundförhållandena. Huvudprincipen är att tillbyggnaden isoleras från den befintliga med hjälp av en rörelsefog. Tillbyggnaden bör ha en grundläggning som gör att den inte rör sig på ett annat sätt än den befintliga byggnaden. I det här fallet borde du kunna ta bort putsen på det gamla huset så att lecamuren kommer dikt an mot frigoliten och sedan sätta en mjukfog mellan gammal och ny puts. Det är nog inte superenkelt att få det snyggt.

Buggarn, skissar på något liknande. Lättebetong i befintlig byggnad och lättbetong eller leca OCH trä i tillbyggnad. Trävägg närmast bef vägg och leca i resten. Blir typ 50/50.

Hur kom du fram till att du bygger med leca och inte lättbetong? Intresserad hur dina tankar gick.

Hur gjorde du med den nya "plattan på mark". Fäste du den nya medelst järn i den befintliga plattan? Eller låter du den "röra sig fritt"? Jag har sett indikationer på att det kan vara bra att låta den röra sig fritt pga sättningar. Jag antar att vi pratar från någon mm till kanske tom en tum? Men det beror säkert på om man bor på bergknalle (som jag) eller om man bor mitt uppe på 50 m lös sand eller liknande. Beror på antar jag.

Jag tänker så här. Eftersom lättbetong är duktigt på att suga vatten så skulle jag vilja att de två byggnaderna är separerade. Då är det svårt/omöjligt för fukt att vandra från den ena byggnaden till den andra. Detta pga felbyggnation eller vattenläcka (på något sätt).

Mitt problem nu är att jag inte riktigt får huvudet runt hur jag löser mötet mellan den nya träväggen och bef vägg (puts+lättbetong). Eftersom jag bygger med trä just där tror jag att jag vill ha så lite (ingen!) anläggningsyta mellan bef vägg och den nya väggens reglar. Jag tänker mig en rejäl mjukfog medelst någon typ av sprutisolering eller annat äckligt och miljöfarligt. Det går att använda stålregel men jag vet inte om man _får_ använda dessa i ytterväggar pga konstruktionsmässiga skäl.

Plattan på mark är helt fristående från husets platta. Jag lade asfaltspapp emellan ny och befintlig platta. Plattan göts i höstas och jag hoppas den satt sig under vintern. Anledningen till att jag bygger i LECA är bl.a att jag har lecablock över från ett annat projekt. Dessutom kan jag putsa den med samma puts som huset. Mellan ny lecavägg och befintlig putsvägg blir det som du föreslår, någon typ av isolering, fogskum el dyl.
När jag murar lecaväggen så tänker jag lägga armering vart tredje varv. Funderade på att låta denna gå in genom isoleringen till lättbetongen i befintlig vägg. Dvs borra hål genom puts, isolering och ca 10 cm in i lättbetongen. Syftet är att staga lecaväggen, men jag är inte säker på att det är en bra idé. Om plattan börjar röra sig så kommer armeringen att bryta mot putsen? Troligen är det bättre att låta tillbyggnaden vara helt separat.
På min tillbyggnad blir en vägg av leca, de andra två är skjutpartier så stabiliteten i byggnaden måste komma från lecaväggen, två limträpelare, taket och ev fäste i bef byggnad. För några veckor sedan mätte vi 35 sekundmeter i vindbyarna här. Då blir man lite eftertänksam.

Jag är bara glad amatör. Men, om du har en byggnad som väger ett antal tusen kg och marken sätter sig och du har armering som "drar" i befintlig vägg så behöver man kanske inte direkt vara raketfysiker för att förstå att det kanske blir sprickor eftersom det kommer sitta som berg i den befintliga väggen.

Min vägg kommer att vara fixerad vid befintlig vägg medelst lättbetongskruv storlek större. Eventuella sättningar kommer ju att dra ur skruvarna ur väggen men sannolikt inte orsaka någon skada annat än att saker och ting riktigt kommer att sitta fast. Kanske kan man jobba med kemankare men jag tror inte det kommer att behövas. Kanske. Men men. Early days. :thinking:

Jag kommer ha skjutpartier och fixa partier storlek större som du men det kommer att vara i den delen där väggen är byggd i trä. Så infästningarna kommer att ske i träreglar.

Ja. Det blåser. Ja. Det skall armeras enligt konstens alla regler. Ofta när jag läser så står det att "man kan" armera. Att liksom produkterna är förberedda för detta men de verkar lämna beslutet till utföraren. Sannolikt för att det i vissa fall är helt onödigt. Men, som glad amatör så har man ju dålig koll.

Hur löste du plattan och befintlig dränering? Lät den vara eller? Plattorna hamnar ju på olika djup.

Lösningen med armering in i befintlig vägg skulle bestå av tot 8 st 10 mm armerings järn som jag tänkt säkra med kemankare. Hålen i putsen tänkte jag göra större, kanske 14 mm. Då borde det finnas rörelsemån och inga brytningar uppstå. Tänker ändå inte gå på denna lösning då jag inte vill göra så många hål i putsen.
När jag byggde förberedde vi några "hårda ytor" för ev infästning av markis. Det är ytor där isoleringen ersatts av lättbetong. Vi sågade 10 cm tjocka skivor av lättbetong som limmats i den bärande lättbetongväggen. Dessa ytor putsades sedan tillsammans med resten av väggen. När man knackar hör man på ljudet var dessa ytor finns. Här tänker jag fästa takkonstruktionen med långa grova gängstänger och kemankare. Men endast så att horisontella krafter kan tas upp. Jag gör hålen i regeln ovala och använder stora montagebrickor. Drar inte åt hårt utan låser muttern med kontramutter.
Din lösning med lättbetongskruv funkar säkert.men kom ihåg att du ytterst har ett lager puts och sedan isolering. Belastar du ytan genom att ha för liten anläggningsyta/dra skruvarna för hårt riskerar du kanske att skada putsen?
Jag har inte gjort något åt bef dränering. Jag göt plattan rätt över röret. Blir det problem där så är det sannolikt att jag redan ligger nedgrävd betydligt djupare än dräneringen....
Nya plattan ligger på sprängstensbädd i sluttning. Ingen annan dränering. Regnvatten från tak leds till stenkista.
Lycka till med ditt bygge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.