2 770 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Hur ansluta kopparrör till 16mm stålrör för tappvatten?
Tja
Om några veckor ska jag bygga om min mors lilla toalett och där finns tre vattenledningar, tappvatten, i 16mm stålrör som jag behöver ansluta till något vettigt, t ex 15 eller 12 mm kopparrör.
Jag har dragit nytt vatten i både badrum och kök men då använt kopparrör men stålrör har jag endast haft att göra med när jag bytt element och då använt VSH:s blåa klämringar.
Jag har hittat MMA:s stålrörskopplingar men den minsta jag fick fram var för rördimensioner mellan 16,7 och 17,5mm
Läste någonstans att Vatettes koppling inte skulle vara godkänt för tappvatten men enligt ett datablad skulle den det.
Så, frågan är enkel, Vad behöver jag och är det något speciellt att tänka på?
Om några veckor ska jag bygga om min mors lilla toalett och där finns tre vattenledningar, tappvatten, i 16mm stålrör som jag behöver ansluta till något vettigt, t ex 15 eller 12 mm kopparrör.
Jag har dragit nytt vatten i både badrum och kök men då använt kopparrör men stålrör har jag endast haft att göra med när jag bytt element och då använt VSH:s blåa klämringar.
Jag har hittat MMA:s stålrörskopplingar men den minsta jag fick fram var för rördimensioner mellan 16,7 och 17,5mm
Läste någonstans att Vatettes koppling inte skulle vara godkänt för tappvatten men enligt ett datablad skulle den det.
Så, frågan är enkel, Vad behöver jag och är det något speciellt att tänka på?
Stålrör för tappvatten är väl rimligtvis ett galvat stålrör och då säkert 10 (3/8") då det är närmaste storleken. Vad jag vet så finns det bara en stålrörskoppling som är godkänd för tappvatten och det är en galvad variant som jag inte minns namnet på, finns på ahlsell.
Lättast är att du nyttjar en befintlig gänga någonstans på röret och byter där, helst så nära vattenmätaren som möjligt
Lättast är att du nyttjar en befintlig gänga någonstans på röret och byter där, helst så nära vattenmätaren som möjligt
HejRickard. skrev:
Stålrör för tappvatten är väl rimligtvis ett galvat stålrör och då säkert 10 (3/8") då det är närmaste storleken. Vad jag vet så finns det bara en stålrörskoppling som är godkänd för tappvatten och det är en galvad variant som jag inte minns namnet på, finns på ahlsell.
Lättast är att du nyttjar en befintlig gänga någonstans på röret och byter där, helst så nära vattenmätaren som möjligt![]()
Tach för svar, dessvärre är det inte möjligt eftersom jag Inte har möjlighet att dra så långt, är begränsad till inne i rummet så att säga.
Dessutom sitter kopplingarna i rummet helt fel så jag behöver kapa rören.
Får kolla med Ahlsells.
Du menar Ulefos Uniflex.Rickard. skrev:
Typgodkänd för tappvatten.
Men tyvärr börjar deras sortiment på 1/2" (21,3mm för stål).
https://ulefos.se/wp-content/upload...-Uniflex-dragfasta-kopplingar-för-stålrör.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja sånna måste det nog varit jag sett, märkligt att inte göra till 10 men då funkar inte det heller.Krilleman skrev:
Vet varför MMA:s inte är godkända? Jag gissar att det inte är trycket som är problemet utan kanske att det inte räknas som lågbly eller nått sånt?
Till ts så måste det väl finnas någon gänga du kan använda i badrummet även fast det kanske inte är på bästa stället?
Redigerat:
De rör som finns går rätt högt upp från golvet så ska något hängas på där så .Måste det ner en bit. Gammal toa anslutning som går in i cisternen sida högst upp. Tappvattnet högt upp under handfatet... Så gag hade helst kopplat på någon dm över golvet, minikulventiler och fortsätta därifrån. Så någon Stålrörskoppling som kan klämmas fast hade varit önskvärt eftersom jag annars måste gänga rören...Rickard. skrev:
Ja sånna måste det nog varit jag sett, märkligt att inte göra till 10 men då funkar inte det heller.
Vet varför MMA:s inte är godkända? Jag gissar att det inte är trycket som är problemet utan kanske att det inte räknas som lågbly eller nått sånt?
Till ts så måste det väl finnas någon gänga du kan använda i badrummet även fast det kanske inte är på bästa stället?
Har använt mma:s kopplingar med blå klämring till mina element men har ingen erfarenhet av detta i tappvattensystem.
Kommer dessutom att ha begränsad tid och långt till närmaste ort med bra sortiment så jag satsar på att ha med det mesta och lite till...
Vad jag såg i ett datablad för vatettes kopplingar var de godkända för tappvatten men blev osäker då det hävdade motsatsen i andra trådar kring detta.
VA röda plasthylsor är inte godkända på tappvatten då dom är inte godkända för 10bar vilket är ett krav från BBR, kanske finns någon mer anledning vad vet jag. Blå klämring låter som VSH superblue och dom är inte heller ok på tappvatten....
Man kan undra hur länge stålrör för tappvatten håller.
Jag hade iallafall ett rör isolerat med tidningar från om jag minns rätt 20-talet som var i bruk tills för ca 2-3 år sen...
Jag hade försökt byta röret, man kan ju dra ett nytt rör på nytt sätt om det gamla är inbäddat i väggar och golv...
Jag hade iallafall ett rör isolerat med tidningar från om jag minns rätt 20-talet som var i bruk tills för ca 2-3 år sen...
Jag hade försökt byta röret, man kan ju dra ett nytt rör på nytt sätt om det gamla är inbäddat i väggar och golv...
Gamla stålrör säts igen av rost och för eller senare, då finns det bara ett liiiitet hål för vattnet att rinna genom. Har sett stålrör tjocka som det bara var som en penna hål i mitten. Så tänk till om det går att byta, går rören rakt ner i en källare så kan man trä ner kopparrör i hålen, när stålet är borta.
HejJ jonaserik skrev:Gamla stålrör säts igen av rost och för eller senare, då finns det bara ett liiiitet hål för vattnet att rinna genom. Har sett stålrör tjocka som det bara var som en penna hål i mitten. Så tänk till om det går att byta, går rören rakt ner i en källare så kan man trä ner kopparrör i hålen, när stålet är borta.
Dessvärre är det inte ett alternativ.
Min mor kommer inte att kunna bo kvar hur länge som helst och ny ägare kommer troligen att göra om rätt mycket. dessutom är toan på övervåningen och samtliga rör överallt i hela huset är gamla så här handlar det om att på enklast sätt få till en fungerande toalett.
Vi hade behövt byta ut avloppsrör mm också och ... men någonstans måste man dra gränsen.
Mina egna badrum och toaletter fick en betydligt större renovering med nya stammar och hela tjofräsen så det är inte det som är problemet utan just vilka övergångar från stålrören till kopparrör för att ansluta ny toa och handfat som funkar bäst och med placeringen av rören måste de kapas.
Jag kommer inte heller att ha möjlighet att sticka iväg och hämta nya prylar vid behov så jag måste ha med det jag behöver i förväg, jag kan inte heller lita på att någon lokal rörkrökare har exakt det som behövs heller.
Just stålrörskopplingar är som det verkar bästa lösningen om jag hittar några som är ok.
Rörmokarn som började byta rör hos mig sa "har det hållit i 100 år så håller det några till" för han hade nog mer lönsamma jobb framför sig än att byta mina rör... sen fick jag byta alla rör själv några år senare. Men det höll några år till iallafall...Tååmten skrev:
Hej
Min mor kommer inte att kunna bo kvar hur länge som helst och ny ägare kommer troligen att göra om rätt mycket. dessutom är toan på övervåningen och samtliga rör överallt i hela huset är gamla så här handlar det om att på enklast sätt få till en fungerande toalett.
Vi hade behövt byta ut avloppsrör mm också och ... men någonstans måste man dra gränsen.
Mina egna badrum och toaletter fick en betydligt större renovering med nya stammar och hela tjofräsen så det är inte det som är problemet utan just vilka övergångar från stålrören till kopparrör för att ansluta ny toa och handfat som funkar bäst och med placeringen av rören måste de kapas.
Jag kommer inte heller att ha möjlighet att sticka iväg och hämta nya prylar vid behov så jag måste ha med det jag behöver i förväg, jag kan inte heller lita på att någon lokal rörkrökare har exakt det som behövs heller.
Just stålrörskopplingar är som det verkar bästa lösningen om jag hittar några som är ok.
En vattenfelsbrytare kanske är en lagom kompromiss hos din mamma, det kan ju förhindra större vattenskador om man måste leva med gamla rör...
Ta foto på hur det ser med rörets anslutning till toan, då kan det kanske komma ett bra svar.Tååmten skrev:
Hej
J jonaserik skrev:
Nja. Problemet är väl att toan har en spricka i cisternen och att träet i golvet är lite mjukt samt att linoleumplattorna börjar lossna. Måste alltså byta undergolvet för att inte toan ska hamna i hallen nedanför.J JohanLun skrev:Rörmokarn som började byta rör hos mig sa "har det hållit i 100 år så håller det några till" för han hade nog mer lönsamma jobb framför sig än att byta mina rör... sen fick jag byta alla rör själv några år senare. Men det höll några år till iallafall...![]()
En vattenfelsbrytare kanske är en lagom kompromiss hos din mamma, det kan ju förhindra större vattenskador om man måste leva med gamla rör...
Min mor är 88 år men inte färdig att flytta ännu så vi måste ha en fungerande toa åt henne de få år hon har kvar i huset vilket lägger ribban för vad vi gör. Att hyra in folk är för dyrt för henne så jag gör jobbet, har gjort det förr men inte just övergång mellan stålrör till kopparrör i tappvatten.
Vet inte vad en bild på vitmålade 16mm attenledningar tillför.J jonaserik skrev:
De är för långa för det som ska in och anslutas till dem och måste därför kapas, vilket jag inte kan ta bild på förrän det är gjort vilket jag inte gör innan jag har någon vettig koppling... ;-)
Dessutom 6 timmars körning för att ta mig dig.
Jag hoppades bara att någon hade koll på eller kunde tipsa om en bra koppling som funkar för tappvatten på 16mm rör av stål.
Söker jag på nätet hittar jag kopplingar som verkar lovande men med dimesion 16,7-17,5mm vilket jag är rädd blir för stort. Sen är det inte alltid det framgår om dessa är ok för tappvatten.
Förstår.Tååmten skrev:
Nja. Problemet är väl att toan har en spricka i cisternen och att träet i golvet är lite mjukt samt att linoleumplattorna börjar lossna. Måste alltså byta undergolvet för att inte toan ska hamna i hallen nedanför.. Kort sagt behöver vi byta toastol men att sätta den utan att byta golvet är bara dumt och då passar vi på att byta handfat som är lika gammal som toastolen... men då måste vi kapa rören.
Min mor är 88 år men inte färdig att flytta ännu så vi måste ha en fungerande toa åt henne de få år hon har kvar i huset vilket lägger ribban för vad vi gör. Att hyra in folk är för dyrt för henne så jag gör jobbet, har gjort det förr men inte just övergång mellan stålrör till kopparrör i tappvatten.![]()
Kan du inte försöka låta rören vara helt orörda, kapa golvet kring dem? Och nya toa och handfat hittar du kopplingar som passar där de gamla satt...
Som du säger kommer ju sannolikt den som sen tar över huset byta alltsammans...
Börja kapa, skarva och fixa med gamla rör riskerar nog att skapa en läcka längre fram?