39 982 läst ·
90 svar
40k läst
90 svar
Hur aktiverar man mätarens HAN-port hos Vattenfall?
Jag har fått svar efter ca 60 min på 020-820000, 3 ggr. De två första tog de vänligt emot min beställning, ursäktade att inget hänt samt meddelade att det skulle vara klart inom 24-48 h. 3:e gången hänvisades jag till ett 0771-nummer som aldrig trots kanske 20 samtal har svarat. Detta eftersom personen på 020 sa sig inte ha med saken att göra…
Då måste jag ha haft tur när jag ringde i höstas....
Ringde precis 020-numret. Svar på 30 sek, varpå jag frågade när de tänkte ta något av alla ärenden och göra något. Fick då mer eller mindre en avhyvling om att jag faktiskt ringt fel och att de bara kunde skapa ärenden och inget mer. ”Du får ringa eldistribution om du vill ha hjälp”
Så ja, argumentationen för att inte betala fakturan är ordnad… Hade helt enkelt för mycket att göra
Så ja, argumentationen för att inte betala fakturan är ordnad… Hade helt enkelt för mycket att göra
Jag ringde i förra veckan och belv också hänvisad till vattenfall elditribution istället (0771).E eran skrev:Jag har fått svar efter ca 60 min på 020-820000, 3 ggr. De två första tog de vänligt emot min beställning, ursäktade att inget hänt samt meddelade att det skulle vara klart inom 24-48 h. 3:e gången hänvisades jag till ett 0771-nummer som aldrig trots kanske 20 samtal har svarat. Detta eftersom personen på 020 sa sig inte ha med saken att göra…
Lång telefonkö men när jag väl kom fram ordnades det med en gång.
Jag kom över huvud taget inte fram på 0771-numret... 

Ringde nu, provade först det nummer som hänvisas till på hemsidan 077-110 10 50. Efter ca en timme i luren tog jag jobbtelefonen och provade 020-82 00 00. Hela samtalet (inkl. väntetid) där var över på 2 min blankt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis min erfarenhet, och nästa dag var mätaren konfigurerad...tveksamt skrev:
EDIT:
Nu har jag kollat telefonloggen (tips av bilden ovan) och hittade mina försök:
10/10-22 kl 12:17
Ringde 0771-101050 och fick vänta 2h18m tills den la på
10/10-22 kl 14:37
Ringde 020-82 00 00 och pratade med en fysisk person i 6m34s varefter problemet var löst!
Nån dag senare var det aktiverat, men jag kunde inte kolla det förrän ett par veckor senare när jag besökte anläggningen.
Redigerat:
Ja är det inte fantastiskt hur enkelt det går att fixa detta för vissa elhandelsföretag Undrar om Göteborg Energi är lika omständig i denna fråga.. Varför är inte ”porten” aktiverad direkt vid mätarbytet kan man fråga sig.MrJay skrev:
Ja , hela iden med smart mätaren (förutom första och viktigaste funktionen: att ha total kontroll över dig som kund i realtid) är att vara just funktionell och dynamisk i realtid och smart. Men Vattenfall kör hellre 1960 tals processer med telefon, skapa ärende, skicka lite papper i luft tuber och sen tekniker som sköter aktivering istället för kund sida - api - aktivering . Som E.ON gör.MrJay skrev:
Hur lång tid tar aktiveringen från då man pratat med Vattenfall?
Det är inget elhandelsföretag som har med mätaren att göra. Det är nätbolaget.B Berndtan skrev:
Att porten inte är aktiv från installation är ett krav i standarden. Det är för att inte obehöriga ska få tillgång till informationen.