Hej!

får vilken dag som helst hem hundgårdssektioner till ca 25 m2 sektionerna är 1,2x1,8 meter

dessa ska monteras mot ett skjul där hundkojan skall vara.

skjulet står mitt på gräsmattan

gräsmattan lutar en del vid hundgården.

ska man schakta ur så det blir plant? (kanske inte så snyggt om man tänker på övriga gräsmattan)

eller ska man montera sektionerna efter markens lutning? (kan ge problem i hörnen, och bli fult)

hur fäster man sektionerna i marken? gör ett U av armeringsjärn och slår ner?
ska man ha typ en impregnerad planka och skruva fast dem i?

hur har ni gjort?
 
hsd
Det beror på utförandet, jag hade nedslagna stolpar mellan varje del
 
har inte fått hem dem ännu, men tror de skruvas ihop mot varandra, alltså ramens stålprofiler dikt an mot varandra, ingen stolpe mellan...
 
Du kan ju jämna ut markens ojämnhet med impregnerade stockar som grävs ner i ena änden så att de ligger i våg. Då får du också något att fästa gallren i
 
har inga impregnerade stockar tyvärr...
 
Om du har pengarna och lusten kan du ju mura upp med lecablock för att få det jämnt. Lite grävjobb, lite grundjobb och lite murning :)

Det ser ju helt klart bätrre ut än låta stålprofilerna följa marken.

Sedan kan man väl regla upp ojämnheterna med stolpar i backen. Sedan täcker du regelverket med någon fasadbräda eller liknande
 
  • Gilla
eliamrsv
  • Laddar…
bra förslag, men mura med lecablock kräver en gjuten sockel, så det är otroligt mycket jobb

ingen som gjort det själv och kan presentera sin lösning?
 
Stolpspjut i backen och regla upp ojämnheten? I och med att du kan fästa i skjulet blir det stabilt.
 
stolpspjut? vad är det?

kanske är enklare å plana till med grävarn men det är det att hela gräsmattan lutar, så att få en "platå" mitt på kanske blir konstigt...
 
Jag tänkte såna här stockar: https://www.byggmax.se/virke/trycki...ade-stolpar/120x140-byggtimmer-grön-p08799140

Men om du vill ha ett smäckrare utseende går det ju lika bra med 45reglar i en höjd som tar upp nivåskillnaden. Hur mycket är det det lutar?

Jag har troaxgaller som utgör 3 sidor och tak i en kattbur. De står på ölandssten som täcker hela golvet i buren. Gallrena är fästa med Skruv och plugg i ölandsstenen. Taket gör att väggarna inte kan skeva

Det följde med 50cm "spett" som har tvärpinne högst up till gallrena som kan bankas ner i marken. De behövdes inte i mitt fall men fungerade utmärkt till gungställningen :) Det borde vara lätt att få liknande funktion med ett armeringsjärn
 
aaha

gissar att nivåskillnaden är 30-40cm.

man kanske kan ha den lutande sidan som nån sorts trappa, alltså sektionerna kanske sitter 5cm förskjuten per sektion eller nåt...
 
Jag använde byggtimmer, en hel del begagnat som vi fick gratis. Nu 25 år senare är det ganska ruttet och behöver bytas ut, rätt ok livslängd. Nu är det dags att göra om och det får nog bli nån slags träram igen, jag är glad att vi inte gjöt och murade en grund till hundgården för jag behöver nu ändra storlek., den är alldeles för stor. Det lutar här också men vi valde att bygga upp med byggtimmer så sektionerna sitter i nivå.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.