P
K knipo skrev:
Jag antar att hunden kissar på stolpen, annars har jag full förståelse för problemet.
Är det bara stolpen så tänker jag, lev med det.
Ser du hundägaren så gå ut o säg till att du skulle uppskatta om hunden inte kissar där.
Men jag gissar på att om en hund gör det så gör även andra hundar det.
Andra hundar måste ge sin "kvittens" på er brevlåda. De vill framförallt sprida sin lukt så högt upp som möjligt.

R
Vissa hundägare alltså.

Jag har själv fått säga till ägare som tycker det är ok att hunden pissar på andras saker. En lät t.o.m. hunden gå in på gräsmattan och skita. Inte ok även om hen faktiskt plockade upp efter den.

Gemensamt är att de alla ser ut som totala frågetecken för att någon inte vill att deras "skit på ett snöre" ska få besudla vad de vill.

• Gilla
1
  • Laddar…
H
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Har problem med att ngn/ några hundägare regelbundet låter sina hundar kissa på vår brevlåda. Gör mig fruktansvärt irriterad, kan ju inte stå och spana dygnet runt så har inte lyckats identifiera den skyldige. Funderat på webbkamera. Frun föreslog att göra brevlådan strömförande men finns ju flera nackdelar med det . Ngn som haft samma problem och har förslag på lösning?
Djungelolja, sen finns det nån produktt som håller rådjuren borta. Något som sticker i hundens näsa. En skylt, rasta inte din hund här, le, du är med på bild. Förstår mig inte på folk som rastar sina hundar och låter hundarna pissa i rabatter och på brevlådor. Man har frågat någon gång men de ser helt oförstående ut. Frågan är om de är lika oförstående om andra rastar sina hundar på deras tomt.

• Gilla
1
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Har problem med att ngn/ några hundägare regelbundet låter sina hundar kissa på vår brevlåda. Gör mig fruktansvärt irriterad, kan ju inte stå och spana dygnet runt så har inte lyckats identifiera den skyldige. Funderat på webbkamera. Frun föreslog att göra brevlådan strömförande men finns ju flera nackdelar med det . Ngn som haft samma problem och har förslag på lösning?
Kan det vara så kanske, att du bara får räkningar i lådan...:)

• Ledsen
1
  • Laddar…
P
Sir James Sir James skrev:
En övervaknings-kamera på brevlådans insida, med en öppning för linsen? Nästa dag kollar ni filmen och ser om er brevlåda har blivit "förnedrad?"

P
Marjatta Lakso1 skrev:
En övervaknings-kamera på brevlådans insida, med en öppning för linsen? Nästa dag kollar ni filmen och ser om er brevlåda har blivit "förnedrad?"
Flexi-kopplet, som ger 6-8 m lina för hunden, ökar dess "aktionsradie" så mycket, att hunden når brevlådor mycket lättare än annars.

Man kanske kan strö vassare sand eller kantigare grus i ett område närmast brevlådan, byggvaru-affärer har ganska många olika material. Man kan bygga en ram, som hindrar gruset att breda ut sig för långt från brevlådan. Om det är obekvämt för hundens tassar, är det troligt att hunden avstår från "benlyftet".

Syntetiskt (eller äkta) vargurin hjälper fantastiskt. Inte en ända hund som vågar ta vargens territorium.

• Wow
1
  • Laddar…
P
J J Vos skrev:
Syntetiskt (eller äkta) vargurin hjälper fantastiskt. Inte en ända hund som vågar ta vargens territorium.
Köper man det i flaska eller dunk?

Marjatta Lakso1 skrev:
Köper man det i flaska eller dunk?
Sprayflaska finns att köpa

• Wow
1
  • Laddar…
P
Sir James Sir James skrev:
Flexi-kopplet ger hunden ofta för mycket svängrum. Ett vanligt koppel kan vara bättre ur "brevlåde-förnedrings"-synpunkt. Det är ett stort problem, pga att vår skog har huggits ner och grenarna finns kvar och det är omöjligt att ta sig fram där. Hundarna brukar vilja "läsa nyheter", dvs. gå där någon annan hund har nyligen varit och "skrivit nyheter". Lukt-världen är gigantisk för en hund och enormt viktig. Vi har en stor inhägnad tomt, men den räcker inte, pga att det inte finns några "hundnyheter" att läsa här.

P
J J Vos skrev:
Sprayflaska finns att köpa
Clas Ohlson, Jula, Bitema eller Byggmax? Har dem det? De är mina närmaste hempular-affärer. Eller behöver man kanske skicka efter? Ge till "Herr Hinkis" i julklapp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.