Frerider Frerider skrev:
[bild]
Jag är så pass gammal så på en arbetsplats för drygt 30 år sedan dracks det pilsner till 10 kaffet .

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
Frerider
Smv440 Smv440 skrev:
Jag är så pass gammal så på en arbetsplats för drygt 30 år sedan dracks det pilsner till 10 kaffet .
Ja när jag klev in i arbetslivet så spelades det kort och dracks bärs på fredagar, det var tider det😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Ja när jag klev in i arbetslivet så spelades det kort och dracks bärs på fredagar, det var tider det😉
Ett ställe jag jobbade på så var det få som tog bilen hem. För ingen var i körbart skick efter lunchen. Ibland redan innan. En kul fredag - Finnen som skulle ta flakmoppen för att hämta posten ramlade av ekipaget när han kom upp ur garaget. Han låg och sov på trottoaren när några kom upp till firiman och sa vad som hänt.
En annan fredag, det var på den tiden som man fick lönekuvert med kontanter var 14;e dag. Allt var riggar med ekonomichefen och hans låda med kuvert ute i stora monteringshallen och personalen stod på led. VDn kom in packad som en tvättbjörn och klättrade upp på ett bord. Väl uppe med flaskan i handen så skrek han ...
Är det någon på den här förbannade firman som ska vara full, så är det jag. Han hjälpte inte till när kuverten skulle delas ut, så skreteraren fick vara med att kvittera ut allt.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
Fem ölburkar med röda trattar i ett skogsområde, texten "TRATTKANTARÖL" syns längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 14 till
  • Laddar…
Klistermärke med texten "Märket är påklistrat på grund av" följt av alternativ med en markering på "Konstnärliga ambitioner".
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Great Britain..Uk....
[video]
And then we have Alderney and Sark.

På temat att det var annorlunda förr ...... Lumpen, mitten av 90-talet på ett numera nedlagt regemente. Undertecknad var bevaknings & depåman, d.v.s. supermalaj. Jag var nykter första veckan av knappa sex månader innan jag (och kroppen) ledsnade och fixade frisedel. Sysslorna bestod av sitta i telefonväxeln, dela ut post och senare att sno fikabröd på officersmässen, vara ute och fylleköra på området med vad man kunde få tag på från fordonsdetaljen, olla allt jag kunde hitta i officersmässen etc.

Totalt jävla själadödande och det enda som gjorde det uthärdligt var spånken, hålans nöjesetablissemang och damer. Mot slutet hade vi dock slagits med hålans alla raggare/alkisar/bonnläppar, skämt ut oss för hålans (och närliggande folkhögskolas) alla tillgängliga damer och var portade överallt utom på en av hålans pizzerior. Deras mat var oätlig men ölen var billig och personalens tålamod oändligt. Förutsättningarna för en dräglig tillvaro var mot slutet således kraftigt reducerade.

Hur som, straxt efter lunch en dag någonstans halvvägs in i min "militärtjänstgöring" satt jag på flakmoppen med massor av extern post att dela ut. Internposten delades ut på morgonrundan. Bakis som fan och med för hög promille för att framföra något fordon måste jag ha somnat och brände rakt ner i ett rätt djupt dike med moppen, ett dike skyddat av tätt och högt sly och ogräs. Förmiddagen därpå vaknade jag av att en fjant till löjtnant (eller av dyl. icke-grad) ruskar liv i mig gapandes. Frågan "Vad fan Niklasson höll på med?" besvarade jag med "Hur fan ska jag veta det, det var DU som väckte MIG!" 😂 Bakom fjanten stod ett mindre "skallgångsteam" bestående av polarna från luckan och försökte hålla sig för skratt. Det var ingen som hade saknat mig men däremot undrade alla var posten var någonstans 😄

Jag fick en utskällning och ett besök hos regementets bögiga och ruskigt obehagliga sjuksköterska och ett par veckor senare var jag betrodd att dela ut post igen. Dom andra värnpliktigas gillande värmde gott. Vår kapten som var av den fetlagda, trötta och uppgivna sorten var nämligen väldigt tydlig med att hans grabbar inte skulle skita ner sig, skada sig i onödan o.s.v. Det innebar i praktiken att vi malajer kom undan med nästan vad fan som helst. En lirare på min lucka med låssmedsyrket i generna såg t.ex. till att regelbundet tömma regementets förströelsespel och varuautomater på kontanter vilket delvis finansierade hans fyllor. Det tog flera månader innan han blev påkommen och konsekvensen av hans påhitt var så blygsam så det inte ens var värt att komma ihåg.

Vad vill jag egentligen ha sagt? Att det faktiskt är rätt skönt att det var just förr som det var annorlunda och att samhället har utvecklats en aning sen dess. OCH att den gamla trötta klyschan att lumpen gör män av pojkar till stor del var just en klyscha.

Hade jag betett mig annorlunda om jag hade fått göra om lumpen? Förhoppnings ja, troligen nej 🤫

EDIT: det bör påpekas för ev. medlemmar som är smittade med pk att jag är varken homofob, misogyn eller dryg stockholmare. Däremot var jag sannolikt ganska rövhålig då. Språket ska således illustrera min ungdomliga rövhålighet!

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dede77 och 9 till
  • Laddar…
Frerider
Det finns olika sätt att utnyttja läget😄

• En apa sitter på en mans axel och håller sina fingrar framför hans läppar.
    Skapa konto
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 7 till
  • Laddar…
Han kommer inte sluta äta kebab för det ......
Tidningsartikel om en man som kolliderade med en fryst kebabrulle.

• Haha
  • Gilla
Kramla och 6 till
  • Laddar…
Östersund har ju "lite" problem med e-coli i dricksvattnet för tillfället och ÖP bidrar till avdelningen ........ Å fan!

Rekommendation om att koka vatten i Östersund; använd okokt vatten till exempelvis disk och tvätt, men koka för mat och dryck på grund av e-coli.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
JohnBergq och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Han kommer inte sluta äta kebab för det ......
[bild]
I en korsning där han väjat för en bil kör han så fort att han inte vågar bromsa pga halkan. 🫣🤔. Jag ha så många frågor.

• Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Skylt med "Everyone Welcome" och regnbågsfärger på en lyktstolpe, bredvid en trafikskylt med texten "Except buses" och en vänstersvängpil.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
På min första arbetsplats i landet var det spritlotteri på fredagar. En helböj och en halvböj. En gång fick Pekka båda.

• Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
På min första arbetsplats i landet var det spritlotteri på fredagar. En helböj och en halvböj. En gång fick Pekka båda.
Jag jobbade på SJ på åttiotalet och där krökades det friskt utan att det gjordes något åt det. Cheferna arbetade enligt principen: Det jag inte ser. Finns inte. Så efter fyra, var det fritt fram.

Humor.

Tecknad björn med sjalett och förkläde, citat om kvinnor som säger "VA" för att ge chans att ändra vad man sa, med text "Ordspråk & Citat, Då & Nu".
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
JohnBergq och 4 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
OCH att den gamla trötta klyschan att lumpen gör män av pojkar till stor del var just en klyscha.
Filmen "Repmånad" hade ju som undertitel "Hur man gör pojkar av män". Betydligt mer korrekt.

I övrigt var väl din framfart en ganska hälsosam reaktion på det militära.

• Gilla
Smv440 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.