tommib
Klassiker!

There will be minimal blood loss

• Gilla
  • Wow
hordak och 1 till
  • Laddar…
Idag drar valrörelsen igång på allvar och snart dimper röstkorten och valreklamen ner i brevlådan....

• Tecknad seriefigur frågar i charkbutik om man kan poströsta där, medan anställd erbjuder grillkyckling till specialpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tecknad serie av två personer där en säger "Du kunde väl ha rakat dig när vi ska gå och rösta", den andra svarar "Men jag har rakat pungen!".
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Vet inte om det är humor men ...

Satt och åt pizza på byn när två luttrade infödingar gick förbi djupt innen i en analys.

Det är ett helvete att dricka massa brännvin när man har hemorojder!

1, Jag vill inte veta hur han dricker brännvin
2, Vet han om att det är Prideveckan?

• Haha
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Konstnärlig målning av en vuxen kvinna och ett barn som pratar, med humoristiska pratbubblor ovanför som handlar om skönhet.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
Från instruktionerna till Jungborn bottenventil som Hornbach säljer.
Är det värksamt ämne tro?
Text omedelbar skymtar produktetikett på svenska och nederländska, nämner ämne "Leda" i koncentration över 0,1 viktprocent enligt REACH förordning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Från instruktionerna till Jungborn bottenventil som Hornback säljer.
Är det värksamt ämne tro?
[bild]
Ännu ett exempel på Eu:s detaljstyrning och byråkrati.
Antar att det avser den obetydliga tillsatsen av några tiondels procent bly i mässingen som knappast är något problem i en bottenventil.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Roligast är väl den svenska översättningen av blyet?

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Den italienska (?) ser inte så bättre ut?

• Gilla
  • Wow
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Roligast är väl den svenska översättningen av blyet?
Det var den jag syftade på. Kanske borde ha ritat med röda pennan…

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Det var den jag syftade på. Kanske borde ha ritat med röda pennan…
Faktum är att alla översättningar som syns i bilden (om man antar att engelskan är original) är helt åt skogen. "Lead" kan ju betyda vara (1) verbet "leda" (i meningen vara i ledning, eller att föra något), (2) substantivet "ledning" (i meningen att utöva ledande funktion eller att vara i spetsen av en tävling), och (3) substantivet "bly".

Antagligen har man använt ett undermåligt översättningsprogram som inte tar hänsyn till sammanhanget, utan har valt att översätta som om det vore substantivet i innebörd (2).

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T
H hhallen skrev:
Faktum är att alla översättningar som syns i bilden (om man antar att engelskan är original) är helt åt skogen. "Lead" kan ju betyda vara (1) verbet "leda" (i meningen vara i ledning, eller att föra något), (2) substantivet "ledning" (i meningen att utöva ledande funktion eller att vara i spetsen av en tävling), och (3) substantivet "bly".

Antagligen har man använt ett undermåligt översättningsprogram som inte tar hänsyn till sammanhanget, utan har valt att översätta som om det vore substantivet i innebörd (2).
Men ditt exempel 2) är inget substantiv. Om man utövar något är det ett verb och om man är i spetsen av en tävling blir det nog ett adverb.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Men ditt exempel 2) är inget substantiv. Om man utövar något är det ett verb och om man är i spetsen av en tävling blir det nog ett adverb.
"Lewis Hamilton was in the lead for most of the race, but had to make a late pit stop and finished third."

Adverb? Tror inte jag, i alla fall.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hhallen skrev:
"Lewis Hamilton was in the lead for most of the race, but had to make a late pit stop and finished third."

Adverb? Tror inte jag, i alla fall.
Preposition, skulle jag säga.

Men jag var tvungen att scrolla upp och titta om jag var i språktråden, och det var jag inte, så jag ber om ursäkt för att jag hakat på OT-spåret.

In the lead är prepositionsfras, fördelat på prepositionen in, bestämda artikeln the och substantivet lead.

In the lead liknar ett adverbial (inte adverb) men då pratar vi satsdelar. Och det är snarare predikatsfyllnad då det beskriver Hamilton, inte verbet.

Nu kan ni ta rast.

• Gilla
Testarn och 3 till
  • Laddar…
Frerider
Vad dyrt familjenöjen blivit🙄

• Kvitto från Furuviksparken med totalkostnad 5 089 kr, inklusive entré och Norrlands Guld.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
Puffen Ingarö och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.