S
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag håller med om resonemanget, men inte slutsatsen.

Ändringen av tempus finns även i engelska versioner. Jag är team Tomtom79.

Gåtan på engelska
Menar du att för att någon skrivit fel i gåtan även på engelska så är den felaktiga Svenska versionen korrekt?
felaktigt användande av Svensk grammatik kan väl inte motiveras med att någon gjort fel på engelska också???

Frågan är felskriven om man är ute efter svaret 4. Så enkelt är det. En fråga med den typen av otydlighet hade tveklöst blivit struken från en skrivning på valfri gymnasie eller högskoleutbildning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Är detta första gången ni ser liknande "gåtor"?

Det är ju klassiskt att man skall ge svaret 4 och glömma eller missa tempus och det rätta svaret är 6. Har en del levt under en sten de senaste decennierna?

Har ni lösning på detta problemet också?
X=4+3*4-3!
Vad är värdet på X?

Ni som får något annat än 10, hur räknar ni?

• Gilla
  • Haha
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:

Det är ju klassiskt att man skall ge svaret 4 och glömma eller missa tempus och det rätta svaret är 6. Har en del levt under en sten de senaste decennierna?

X=4+3*4-3!
Vad är värdet på X?

Just det är går min son som går 5an igenom just nu.
* / räknas ut först om du glömt lektionerna i mellanstadiet
sen plus o minus
;)

• Ledsen
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
sen plus o minus
;)
Nej, jag har inte glömt, vad får du för svar?

j.f.s
HUMORTRÅDEN

• Gilla
  • Älska
  • Haha
FemTummar och 15 till
  • Laddar…
J
Uppluckad komplext bild, ansikte med rött lockigt hår och stor leende, humoristisk text ovan och under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
S
G gaidin skrev:

X=4+3*4-3!
Vad är värdet på X?

Får man inte 10 så är man antagligen inte medveten om PEMDAS så att man kan räkna korrekt. Och man kanske dessutom inte känner till fakultet.

Ditt resonemang är korrekt och ett vanligt trick när man skriver gåtor.
Med dagens erbarmligt dåliga medvetenhet om användande av korrekt tempus och böjningar så skulle jag dock inte våga sätta pengar på att det faktiskt är så utan det kan lika gärna vara så att det var meningen att använda tempus knäcker, steker och äter men att man pga att man inte tänker sig för eller är medveten om betydelsen av korrekt tempus skriver fel vilket gör gåtan till något annat än man tänkte sig.

Klart är i varje fall att som den är skriven så är svaret inte 4 utan 6.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
sen plus o minus
;)
Jo, det stämmer förvisso men jag tror inte att man lär sig räkna fakultet i mellanstadiet.

Eftersom det är Humorhörnan så slänger jag in något roligt också.
Flicka på stranden med solnedgång i bakgrunden, text om att ha en dotter för att diskutera varje morgon.
Skapa konto

• Haha
  • Älska
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
sen plus o minus
;)
Fast i femman har man inte kommit fram till fakultet. (Går före multiplikation och division.)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nej, har svaret ifrån den som har skapat det så svaret är 4st!
Och, VEM är det då som har skapat den här gåtan? Misstänker att samma variant finns sedan hundratals och inte tusentals år...

A
Pasta arrangerad i former som Tetris-klossar på blå bakgrund, med vissa klossar i orange och gul färg.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
  • Haha
4774 och 7 till
  • Laddar…
T
j.f.s j.f.s skrev:
HUMORTRÅDEN
Jag tycker det är humor och underhållande att läsa hur någon, med en dåres envishet, försvarar sitt skämt - trots att hen blivit överbevisad om felet.
Det är också roligt att de som argumenterar för god grammatik och tolkning av texten har skrivfel... 🤣

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Fast i femman har man inte kommit fram till fakultet. (Går före multiplikation och division.)
ah skit. missade fakulteten
Du har helt rätt ang den

• Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild]

Den här dedikerar jag till @findus42
Haha
Du vet inte hur rätt du har 🙄.
Det här blir off-topic här. Lite kul är det förstås.

Ha i dag färdigställt spaljé på en våning av tre. Orimlig vision. Tanken är att den skall komma upp direkt från golvet och på mystiskt sätt försvinna in i taket. Lyckades övertyga dem att ett järn att putsa in i taket var en dålig idé. Fick använda plyfa.

Låt mig dra huvudanledningarna till att uppgiften är komplex.
Golvet är inte varken i våg eller rakt.
Taket är ännu värre.
Trapploppen är inte i lod över varandra.
Montaget skal ske så stumt som är fysiskt möjligt.
Spaljén skall förstås vara i perfekt lod. Förståeligt då skev eller lutande spaljé ser fördjäkligt ut. Även om man inte vet varför mår man lite illa om det inte är rakt.

Steg ett. Fälla in bottenliggaren i golvet så att det ger en illusion av att vara en del av detsamma.
Vinkelmontering av träpanel över en stålpelare, del av ett spaljéprojekt. Skruvhål förborrade för monteringsdetaljer.
Skapa konto

På verkstaden har jag förberett genom att borra för c-tapp till alla pinnar. Detta även i överliggaren.

Steg två…
Mäta ut exakt var överliggaren skall vara och såga ihop även den. För att lösa mättekniken använde jag det exaktaste verktyg som finns. Ett tapetlod 😉. Slår linjelaser och pass när det gäller.

Steg tre…
Kommen så långt med golvbiten på plats och plyfan uppsatt med stämpar kan jag kontrollera varje pinnes längd på rätt position. Hade några mått på vägen så jag försökte att såga pinnarna på verkstan. Det är jämndraget i andra änden.
Träplankor med borrade hål staplade på en arbetsbänk i en verkstad, förbereds för montering av spaljé vid trappbygge.
Skapa konto

En del var rätt okej. Fick byta plats på några och såga av några. Det här kräver känsla. Uppgiften var stumt. Då är det omöjligt att få på plats. Det skall gå lätt men ändå sitta kvar om man släpper ungefär.

Steg fyra…
Sätta ihop spaljéerna. Det var trångt och en massa andra hantverkare röjer runt.
Rum under konstruktion med träplankor på golvet, en stav upprätt, svart trappa till vänster och byggutrustning runtomkring.
Skapa konto

Steg fem…
Vinkla in. Först den lilla.
Träspaljé under konstruktion, visar vertikala trästolpar infällda i ett ljust trägolv, placerade vid en trappa.
Skapa konto

Sedan den stora.
Närbild på en träspaljé med vertikala träpinnar som monterats i en golvsockel av samma material. Golvet ser ut att vara av trä.
Skapa konto

Naturligtvis ett sprinklerrör i vägen så att det var omöjligt utifrån. Egentligen omöjligt inifrån också då det, naturligtvis, är vangstycken där 🙄. Hade en plan och, återigen, turen att den fungerade.
Spaljé med träpinnar och plyfa monterad i tak, med ett svart järnrör inskjutet genom plyfan.
Skapa konto

Plywoodöverliggaren skall fogas och få en putskant så att den gifter sig med omgivande tak. Annan entreprenör gör det.

Inget av ovanstående steg kan göras i någon annan ordning. Inget steg kan göras om. En chans på varje.

Halvvägs upp i varje våning kommer man se två spaljéer över varandra. Måste få dessa att linjera perfekt… också 🧐.

Om ni tror att jag är duktig. Då får jag meddela att smederna som gjort själva trappan har lyckats med ett mättekniskt mirakel. Prefabricerat trappan i fem-sex sektioner och fått den att lira, inte bara med det oregelbundna trapploppet, utan också, med varje lutande golv på fem våningsplan.

Tjo flöjt hälsar Findus

• Gilla
  • Älska
saiter och 11 till
  • Laddar…
Antingen är sista inlägget i fel tråd annars behöver jag röd ring

• Haha
Testarn och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.