9 504 292 läst ·
44 540 svar
9504k läst
44,5k svar
Humorhörnan ...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Verkligen inte svensklärare, men jag har lärt mig skillnad på tempus. Men tack för din självpresentation!J Jansson69 skrev:
Hela poängen med den gåtan ÄR ju att man ska hitta skillnaden i tempus och inse att logiken bygger på det. Tempusskillnaden är INTE en felstavning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Det är ju visserligen möjligt.Stefan Bengtsson skrev:
Men jag skulle våga sätta pengar på att det som är menat att vara svårigheten med gåtan är att dom säger att man har 6 ägg. Knäcker 2, steker 2 och äter 2 och att man då ska tänka att man förbrukat 6 ägg när det i själva verket är samma 2 ägg som knäckts, stekts och ätits.
Så ja. Det är möjligt att den inte är felformulerad och att det är meningen att svaret ska vara 6 som du skriver. Men jag har en stark misstanke om att det är meningen att svaret ska vara 4.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 496 inlägg
Jag håller med om resonemanget, men inte slutsatsen.S steffo_b skrev:Det är ju visserligen möjligt.
Men jag skulle våga sätta pengar på att det som är menat att vara svårigheten med gåtan är att dom säger att man har 6 ägg. Knäcker 2, steker 2 och äter 2 och att man då ska tänka att man förbrukat 6 ägg när det i själva verket är samma 2 ägg som knäckts, stekts och ätits.
Så ja. Det är möjligt att den inte är felformulerad och att det är meningen att svaret ska vara 6 som du skriver. Men jag har en stark misstanke om att det är meningen att svaret ska vara 4.
Ändringen av tempus finns även i engelska versioner. Jag är team Tomtom79.
Gåtan på engelska
Jag saknar kolumner för hänsyn tagen till kvantmekanik och teorier om parallella verkligheter. 🙃Tomtom79 skrev:
För övrigt instämmer jag i den rent språkliga tolkningen. 🙂