9 946 894 läst ·
46 606 svar
9947k läst
46,6k svar
Humorhörnan ...
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Verkligen inte svensklärare, men jag har lärt mig skillnad på tempus. Men tack för din självpresentation!J Jansson69 skrev:
Hela poängen med den gåtan ÄR ju att man ska hitta skillnaden i tempus och inse att logiken bygger på det. Tempusskillnaden är INTE en felstavning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Det är ju visserligen möjligt.Stefan Bengtsson skrev:
Men jag skulle våga sätta pengar på att det som är menat att vara svårigheten med gåtan är att dom säger att man har 6 ägg. Knäcker 2, steker 2 och äter 2 och att man då ska tänka att man förbrukat 6 ägg när det i själva verket är samma 2 ägg som knäckts, stekts och ätits.
Så ja. Det är möjligt att den inte är felformulerad och att det är meningen att svaret ska vara 6 som du skriver. Men jag har en stark misstanke om att det är meningen att svaret ska vara 4.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 554 inlägg
Jag håller med om resonemanget, men inte slutsatsen.S steffo_b skrev:Det är ju visserligen möjligt.
Men jag skulle våga sätta pengar på att det som är menat att vara svårigheten med gåtan är att dom säger att man har 6 ägg. Knäcker 2, steker 2 och äter 2 och att man då ska tänka att man förbrukat 6 ägg när det i själva verket är samma 2 ägg som knäckts, stekts och ätits.
Så ja. Det är möjligt att den inte är felformulerad och att det är meningen att svaret ska vara 6 som du skriver. Men jag har en stark misstanke om att det är meningen att svaret ska vara 4.
Ändringen av tempus finns även i engelska versioner. Jag är team Tomtom79.
Gåtan på engelska
Jag saknar kolumner för hänsyn tagen till kvantmekanik och teorier om parallella verkligheter. 🙃Tomtom79 skrev:
För övrigt instämmer jag i den rent språkliga tolkningen. 🙂
Menar du att för att någon skrivit fel i gåtan även på engelska så är den felaktiga Svenska versionen korrekt?Stefan Bengtsson skrev:
felaktigt användande av Svensk grammatik kan väl inte motiveras med att någon gjort fel på engelska också???
Frågan är felskriven om man är ute efter svaret 4. Så enkelt är det. En fråga med den typen av otydlighet hade tveklöst blivit struken från en skrivning på valfri gymnasie eller högskoleutbildning.