tveksamt tveksamt skrev:
I lumpen fick man lära sig att svara i telefonen med ”vem söks?” Av just den anledningen, inte avslöja något om sig själv innan man visste vem som ringde.
Härligt. Det ska jag börja med.

Hade förr ett otal diskussioner med folk som ringt fel och propsade på att veta vilket (hemliga) nummer vi hade.
Exempel:
-"Är det XXX?"
-"Nej du måste ha ringt fel"
-"Vilket nummer är detta?"
-"Det bör du väl veta själv? Det är ju du som ringt."
-"tjafsa tjafsa tjafsa"
-"hejdå" *klick*

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Härligt. Det ska jag börja med.

Hade förr ett otal diskussioner med folk som ringt fel och propsade på att veta vilket (hemliga) nummer vi hade.
Exempel:
-"Är det XXX?"
-"Nej du måste ha ringt fel"
-"Vilket nummer är detta?"
-"Det bör du väl veta själv? Det är ju du som ringt."
-"tjafsa tjafsa tjafsa"
-"hejdå" *klick*
Min sambo har haft lite problem med sitt jobbnummer, att folk ringer och söker andra. I vissa fall har det handlat om att de sökt någon som kanske haft numret förut, det är i alla fall så vi har tolkat det hela, men även lite annat. Vissa av dessa (en speciellt) är kanske inte vassaste kniven i lådan.

SMS-konversation:
Slö kniv (S): ”Tjena Johan! Bla bla bla.”
Jobbtelefonen (J): ”Hej! Du har råkat få fel nummer, det här är inte Johan.”
S: ”Haha, kul. Bla bla bla.”
J: ”Du har kommit till fel person, det här numret går till tjänst X på organisationen Y. Ingen här heter Johan.”
S: ”Äh lägg av nu, jag vet ju att det är du.”
J: ”Det är verkligen inte jag som är Johan, var snäll och sluta nu.”
S: ”Ser du, det är ditt nummer:”
Skärmdump av en telefonkontakt med namnet "Johan" och telefonnummer "070-123 45 67", med alternativ för meddelande och samtal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Människan skickar alltså med en skärmdump från sin egen telefon med sambons telefonnummer och namnet Johan som bevis på att det är Johans nummer..
Ridå!

• Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Min sambo har haft lite problem med sitt jobbnummer, att folk ringer och söker andra. I vissa fall har det handlat om att de sökt någon som kanske haft numret förut, det är i alla fall så vi har tolkat det hela, men även lite annat. Vissa av dessa (en speciellt) är kanske inte vassaste kniven i lådan.

SMS-konversation:
J: ”Du har kommit till fel person, det här numret går till tjänst X på organisationen Y. Ingen här heter Johan.”
[bild]

Människan skickar alltså med en skärmdump från sin egen telefon med sambons telefonnummer och namnet Johan som bevis på att det är Johans nummer..
Ridå!
Det är då man svarar -"hör du ditt telefån, antingen hänger du inte med i konversationen eller så pratar jag med mig själv"

tveksamt tveksamt skrev:

SMS-konversation:
[bild]

Ridå!
Då svarar man "- Du är en idiot" och en bild från sin egen telefonbok där man sparat avsändaren under ett lämpligt namn.

• Haha
pjgb och 1 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Det är då man svarar -"hör du ditt telefån, antingen hänger du inte med i konversationen eller så pratar jag med mig själv"
useless useless skrev:
Då svarar man "- Du är en idiot" och en bild från sin egen telefonbok där man sparat avsändaren under ett lämpligt namn.
Sambon lider bitvis av samma problem som sin far, att vilja vara trevlig med alla hela tiden.
Jag lade mig i ungefär här vid den här punkten i diskussionen och vi avslutade det hela ungefär som ni föreslår. 🙃

När jag jobbade i butik hade jag en kund som började svära åt mig i telefon.

-"Antingen slutar du svära åt mig eller så avslutar vi samtalet"
-"F U"
*klick*
*ring ring*
-"Välkommen till butiken vad kan jag hjälpa till med?"
-"Hur kan du bara lägga på luren så där?
-"Det är inte svårt alls, jag bara trycker på den här knappen"
*klick*

Någon timme senare stod han i butiken hos en kollega och påstod att jag var oförskämd som bara la på luren hela tiden.
I samma andetag som han erkände sitt eget beteende så kläckte han ur sig att "han ska tåla det".
Han fick klara besked på att det står inte i våra anställningsavtal så han får skärpa sig själv istället.

• Gilla
Magnus E K och 7 till
  • Laddar…
N
Det hände mig en gång att en typ ringde upp mig på min mobil och sa att jag ringt honom. Jag hade ingen aning om vem han var eller varför jag skulle ringt honom. Han visste inte heller alls vem jag var. Han läst upp mitt nummer direkt från sin telefon och det var mitt nummer. Enligt historiken i min telefon så hade jag inte ringt honom. Det här var på 90 talet så klonade nummer var väldigt ovanligt.

Hörni det är faktiskt fredag!

A young girl listens at a door, questioning her parents' actions with humorous speech bubbles about making a brother.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
BSOD och 8 till
  • Laddar…
Jag jobbade ett år mellan gymnasiet och vidare studier på en liten firma i Småland - jag var den tredje anställde efter de två ägarna.

En morgon var det väldigt lugnt, så jag hängde på kontoret. När det ringde svarade jag glatt och vänligt
"Firmanamn, det är K som svarar, vad kan jag stå till tjänst med?"

Lite tveksamt kom
"Ja, det är Kund, kan jag få prata med Chef?"

"Naturligtvis, ett ögonblick bara så kopplar jag!" varpå jag räckte över luren.

Senare på dagen fick jag höra att Kund hade varit riktigt förbannad och tänkt sig bränna av en riktig salva till Chef (som brukade vara den som svarar), men han kom av sig helt.

• Gilla
  • Haha
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
En nyhetsartikel med rubrik om gratis glassutdelning som resulterade i böter, med en glasskon på ena bilden och en man i uniform på den andra.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
K
stigen stigen skrev:
[bild]
Har ju inget med glassen att göra utan att han stod på flaket på bilen när den åkte…

N Niq skrev:
Det hände mig en gång att en typ ringde upp mig på min mobil och sa att jag ringt honom. Jag hade ingen aning om vem han var eller varför jag skulle ringt honom. Han visste inte heller alls vem jag var. Han läst upp mitt nummer direkt från sin telefon och det var mitt nummer. Enligt historiken i min telefon så hade jag inte ringt honom. Det här var på 90 talet så klonade nummer var väldigt ovanligt.
Förra årtusendet hade en kompis pappa en NMT-telefon som började bete sig konstigt med folk som ringde fel fast dom slagit rätt nummer. Efter ett tag visade det sig att en annan telefon hade råkat få samma telefonnummer.

K kniv skrev:
Har ju inget med glassen att göra utan att han stod på flaket på bilen när den åkte…
Står ju hur tydligt som helst, det var sättet han delade ut glass på som var brottet, inte att han delade ut glass. 🤓

stigen stigen skrev:
[bild]

Inte så lätt att hänga med i alla nya lagar.

Ordningsvakt i skogs- eller parkmiljö, vänd bort och omgiven av människor i avslappnad klädsel, med rubrik om misstänkt brott.
Skapa konto

• Wow
JohnBergq
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag hade ett hemnummer som skiljde på en siffra från lokala Systembolagsbutiken. Det var några gånger man hade lust att säga "Om du kommer före 15.00 så har vi 25% rabatt".
Då hade du antagligen haft en reserverad plats på ett varmare ställe i livet efter detta 😂

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.