Forum För Fantastiska Fakta.

Skärmdump av en artikel från Expressen med rubriken "Världens godaste kasslergratäng är en god gratäng med kassler".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Benen av en person liggandes i en säng, med en svart katt över benen.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
[bild]
Inte bara det, man visste aldrig vem det var som ringde innan man svarade heller!

tveksamt tveksamt skrev:
Inte bara det, man visste aldrig vem det var som ringde innan man svarade heller!
Och man visste aldrig vart folk hade ringt heller, så för säkerhets skull svarade man med telefonnumret.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och man visste aldrig vart folk hade ringt heller, så för säkerhets skull svarade man med telefonnumret.
Det där förstod jag aldrig. Även om jag någon gång läste fel i telefonboken (ja, alltså den faktiska boken som låg vid den på väggen fastsatta telefonen) så nog sjutton visste jag exakt vilket nummer jag slagit. Att det råkade vara numret till någon annan än den jag tänkt ringa hjälper ju knappast då.

G Genomklok skrev:
Det där förstod jag aldrig. Även om jag någon gång läste fel i telefonboken (ja, alltså den faktiska boken som låg vid den på väggen fastsatta telefonen) så nog sjutton visste jag exakt vilket nummer jag slagit. Att det råkade vara numret till någon annan än den jag tänkt ringa hjälper ju knappast då.
"Alla" svarade med telefonnumret förutom en familj. De hade ett egennamn de svarade med istället. Italienarna svarade med -"Pronto"! Vilket kan jämföras med "beredd" eller något liknande.

Humor är ämnet.

Två fåglar på en gren; en med skor säger att bekväma skor är viktiga för resor, medan den andra antyder att de ska flyga norrut.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
På den tiden som beskrivs här så hade vi ett hemtelefonnummer som av outgrundlig anledning var väldigt likt vår lokala ICA butiks faxnummer.
Det var kul några gånger i början att lyfta luren och höra "datatoner" men inte lika kul mitt i natten...

Fairlane
K Klass0n skrev:
På den tiden som beskrivs här så hade vi ett hemtelefonnummer som av outgrundlig anledning var väldigt likt vår lokala ICA butiks faxnummer.
Det var kul några gånger i början att lyfta luren och höra "datatoner" men inte lika kul mitt i natten...
Jag hade ett hemnummer som skiljde på en siffra från lokala Systembolagsbutiken. Det var några gånger man hade lust att säga "Om du kommer före 15.00 så har vi 25% rabatt".

• Haha
  • Gilla
Hebert och 3 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Tanken var att det var den som ringde som skulle presentera sig och sitt ärende först, inte att den som svarade förväntades avslöja något om sig. Det levde som sagt kvar längre på vissa ställen än andra, och som redan sagts bland annat i Italien.

För egen del är jag uppfostrad med att det var ohyfsat att bara svara med förnamn, sa man inte efternamnet visste ju inte uppringaren vart denne kommit. Olika vanor.

Man i kostym skrattar med text ovanpå: "How did you get so many people to vote for you sir? When I said I was cutting taxes, they thought I meant theirs, cutting programs, someone else's.
Skapa konto

• Gilla
  • Ledsen
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
vilket nummer jag slagit
Slagit ?????? Du menar det nummer du begärde att telefonisten skulle koppla dig till ?

• Haha
JohnBergq och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
En tweet där en person beskriver ljudet av gammalt internet som robotskrik, och ett barnbarn ber dem ta sina mediciner.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tanken var att det var den som ringde som skulle presentera sig och sitt ärende först, inte att den som svarade förväntades avslöja något om sig. Det levde som sagt kvar längre på vissa ställen än andra, och som redan sagts bland annat i Italien.

För egen del är jag uppfostrad med att det var ohyfsat att bara svara med förnamn, sa man inte efternamnet visste ju inte uppringaren vart denne kommit. Olika vanor.
I lumpen fick man lära sig att svara i telefonen med ”vem söks?” Av just den anledningen, inte avslöja något om sig själv innan man visste vem som ringde.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Slagit ?????? Du menar det nummer du begärde att telefonisten skulle koppla dig till ?
Fullt så gammal är jag inte. Som tur är. Vi hade faktiskt knapptelefon (och någon med nummerskiva som var kvarglömd i ett hörn) 😉

tveksamt tveksamt skrev:
I lumpen fick man lära sig att svara i telefonen med ”vem söks?” Av just den anledningen, inte avslöja något om sig själv innan man visste vem som ringde.
Härligt. Det ska jag börja med.

Hade förr ett otal diskussioner med folk som ringt fel och propsade på att veta vilket (hemliga) nummer vi hade.
Exempel:
-"Är det XXX?"
-"Nej du måste ha ringt fel"
-"Vilket nummer är detta?"
-"Det bör du väl veta själv? Det är ju du som ringt."
-"tjafsa tjafsa tjafsa"
-"hejdå" *klick*

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.