Text på svart bakgrund som beskriver en humoristisk händelse där föräldrar berättar för sina barn om att de fastnade i en hiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
4774 och 10 till
  • Laddar…
En affisch med texten "THE TURD REICH" ovanför modifierade porträtt av sex personer i nazistuniformer.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Ledsen
Maria T och 22 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jo, man känner ju liksom ibland för att garva åt hönshjärnorna.

Men skrattet stockar sig liksom lite i halsen när man sen tänker på hur mycket de förstör världen, och att miljontals dör och kommer att dö, av ifrån allt mellan krig, epidemier, HiV och svält.

• Gilla
  • Älska
martin43 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, man känner ju liksom ibland för att garva åt hönshjärnorna.

Men skrattet stockar sig liksom lite i halsen när man sen tänker på hur mycket de förstör världen, och att miljontals dör och kommer att dö, av ifrån allt mellan krig, epidemier, HiV och svält.
Det var ju glädjande att Nazisten nere till höger är med, för en gång skull. Men, vem är han nere till vänster?

Redigerat:
  • Älska
Troberg
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]
Fint med lite klassisk antisemitism också när man ändå håller på.

• Wow
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Realism menar du säkert😁.

• Älska
Troberg
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Realism menar du säkert😁.
Du får kalla liknandet av Israels premiärminister vid en nazist för något annat än antisemitism om det passar dig. Jag gör det inte, oavsett om det förkläds till humor eller ej.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
En kastrull och en stekpanna med ett ägg står humoristiskt på en tvättmaskin istället för en spis.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
Får erkänna att jag missade att det var Israels premiärminister där nere utan fokuserade mest på övre raden.

Men på vilket sätt är detta antisemitism? Man måste väl kunna kunna kritisera staten Israel utan att för den delen vara antisemit?

• Gilla
  • Älska
arkTecko och 9 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det var ju glädjande att Nazisten nere till höger är med, för en gång skull. Men, vem är han nere till vänster?
Mygel Farage.

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Får erkänna att jag missade att det var Israels premiärminister där nere utan fokuserade mest på övre raden.
Gott så.
Men på vilket sätt är detta antisemitism?
Det är en tydlig relativisering. Ser man inte skillnaden mellan judeutrotning och det krig som pågår mellan Hamas och Israel så kommer vi nog inte längre. Det är av historiska skäl skillnad på att likna Trump vid en nazist och att göra samma sak med Netanyahu.
Man måste väl kunna kunna kritisera staten Israel utan att för den delen vara antisemit?
Ja. Men då kan det vara lämpligt att avstå från klassiska antisemitiska uttryck för att inte misstas för något annat än man är.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
saiter och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Man i trädgårdskläder håller blommor. Texten "Plantera" och "Vulgar Display of Flowers" syns mot en bakgrund av grönska.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
4774 och 11 till
  • Laddar…
Gott så.

Det är en tydlig relativisering. Ser man inte skillnaden mellan judeutrotning och det krig som pågår mellan Hamas och Israel så kommer vi nog inte längre. Det är av historiska skäl skillnad på att likna Trump vid en nazist och att göra samma sak med Netanyahu.

Ja. Men då kan det vara lämpligt att avstå från klassiska antisemitiska uttryck för att inte misstas för något annat än man är.
Då förstår jag hur du tänker, jag kommer inte gå in i någon djupare diskussion om detta då det är ett ämne om en annan tråd.

Men jag konstaterar att det var ett olyckligt val av humor från mig, jag hade ingen avsikt att relativisera förintelsen och judeförföljelse.
Funderade på att be om att få det bortmodererat, men kom fram till att det kan vara bättre att låta diskussionen stå kvar så andra känner till det innan de delar och gillar inlägg med liknande innehåll.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
kritisera staten Israel
Sen kan man ju diskutera hur det kan komma sig att vi på intet sätt tolkar bilden som att amerikaner, engelsmän eller ryssar är nazister utan själklart förstår bilden som att personerna är rövhattar med storhetsvansinne... Men den siste, kan inte ses som person utan enbart som jude (alternativt som företrädare för Israel).

• Gilla
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
Tre personer i kostymer skakar hand vid ett bord, kvinna leende i bakgrunden. Text om anställningsintervju på SJ ovanpå.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Heidina och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.