15 917 läst ·
16 svar
16k läst
16 svar
Hu drar jag elen smidigast till uttag+brytare och lampa i taket?
Sida 1 av 2
Hade tänkt göra en utvändig installation i ett rum där ingen el ännu finns. Inkommande har jag en vanlig EKK 3G1.5mm2 och den är inkopplad i en kopplingsdosa nära taket med 5 plintar. Från denna dosa har jag dragit en 5G1.5mm2 ned till ett vanligt jordat uttag och en enkel-brytare. Uttaget är inga problem då jag kopplat in brun (fas), blå (nolla), gulgrön (jord).
Sedan har jag två banlar till (Grå och svart) och dessa är tänkta att gå vidare till enkelbrytaren som i sin tur skall styra taklampan.
Hur gör jag detta på enklast och snyggast sätt. Tyvärr är utvändig installation enda utvägen.
Jag har väl egentligen två alternativ.
1. Fas i kopplingsdosan kopplas samman med grå kabel som går in i enkelbrytaren L1 och sedan kopplar jag den svarta kabeln som tändkabel upp i dosa och sedan vidare till lampan tillsammans med jord och nolla i en 3G1.5mm2.
2. Från eluttaget koppla vidare brun fas till brytarens L1 och sedan koppla X1 till svart kabel upp i dosan och vidare med nolla och jord i en 3G1.5mm2
Spelar det någon roll vilken av dessa alternativ som används? 5-kabeln är redan dragen så om jag sparar en ledning spelar ingen roll men det öppnar ju upp för en extra brytare i framtiden.
Sedan har jag två banlar till (Grå och svart) och dessa är tänkta att gå vidare till enkelbrytaren som i sin tur skall styra taklampan.
Hur gör jag detta på enklast och snyggast sätt. Tyvärr är utvändig installation enda utvägen.
Jag har väl egentligen två alternativ.
1. Fas i kopplingsdosan kopplas samman med grå kabel som går in i enkelbrytaren L1 och sedan kopplar jag den svarta kabeln som tändkabel upp i dosa och sedan vidare till lampan tillsammans med jord och nolla i en 3G1.5mm2.
2. Från eluttaget koppla vidare brun fas till brytarens L1 och sedan koppla X1 till svart kabel upp i dosan och vidare med nolla och jord i en 3G1.5mm2
Spelar det någon roll vilken av dessa alternativ som används? 5-kabeln är redan dragen så om jag sparar en ledning spelar ingen roll men det öppnar ju upp för en extra brytare i framtiden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Används den bruna fasen till strömställaren och svart eller grå som tändtråd. Då får du en ledare över!
Du ska dra den bruna fasen till strömbrytarens fas-in (märkt p eller nåt sånt), sen tar du valfri färg (dvs svart eller grå) i femledaren som tändtråd, som går till lampan. Drar du en 3g1,5 till lampan så blir brun nu tändtråd, dvs färgen byts i dosan. Sen kopplar du in blå nolla och skyddsjord i lamputtaget.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Du installerar strömställaren ovanför uttaget, va?
(Får känslan av att uttaget kommer innan när jag läser beskrivningen).
//Patrik
(Får känslan av att uttaget kommer innan när jag läser beskrivningen).
//Patrik
Tack för era svar. Min ursprungliga tanke var att koppla kabeln rakt ned till 4-uttaget och sedan gå ut åt sidan med en kbael till brytaren som befinner sig 10cm åt sidan. Detta passar bäst med tanke på dörrens placering. Är det dumt på något sätt?
Min fundering är om det är ok att koppla fasen från uttaget vidare till ställaren och sen vidare till tändtråd eller om den inkommande fasen måste komma från Kopplingsdosan. I praktiken bör det ju inte vara någon skillnad men man vill ju göra rätt.
Om jag väljer att placera brytaren över uttaget innebär ju det att jag från min EKK måste plocka ut brun/svart och koppla in dessa i brytaren, sedan skarvar jag vidare fasen brun och låter den följa med ner till uttaget tillsammans med nolla och jord. Hmm, det tål att tänkas på "om" det finns utrymme i brytaren för denna kabel.
Min fundering är om det är ok att koppla fasen från uttaget vidare till ställaren och sen vidare till tändtråd eller om den inkommande fasen måste komma från Kopplingsdosan. I praktiken bör det ju inte vara någon skillnad men man vill ju göra rätt.
Om jag väljer att placera brytaren över uttaget innebär ju det att jag från min EKK måste plocka ut brun/svart och koppla in dessa i brytaren, sedan skarvar jag vidare fasen brun och låter den följa med ner till uttaget tillsammans med nolla och jord. Hmm, det tål att tänkas på "om" det finns utrymme i brytaren för denna kabel.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Det finns två sätt som man brukar göra på (vanligtvis) när man ska ha strömställare och uttag på samma plats.
1. Sätta strömställaren på ex.vis. 1000 mm gå ner i den med femledaren, skyddsjord och nolla passerar igenom bara och går ner direkt till uttaget som sitter dikt under strömställaren. Fasen går in i strömställaren och sedan ner till uttaget.
2. Strömställaren på ex.vis. 1000 mm, ner med femledaren i den. Koppla in skyddsjord och nolla på överkopplingsplintarna. Ta en treledare (koppla in i undersidan på brytaren) och gå ner till uttaget som man sätter på 200, 250 eller 300 mm.
Vad är det för typ av rum? Är det ett bebott rum i huset eller något förråd eller dyl?
//Patrik
1. Sätta strömställaren på ex.vis. 1000 mm gå ner i den med femledaren, skyddsjord och nolla passerar igenom bara och går ner direkt till uttaget som sitter dikt under strömställaren. Fasen går in i strömställaren och sedan ner till uttaget.
2. Strömställaren på ex.vis. 1000 mm, ner med femledaren i den. Koppla in skyddsjord och nolla på överkopplingsplintarna. Ta en treledare (koppla in i undersidan på brytaren) och gå ner till uttaget som man sätter på 200, 250 eller 300 mm.
Vad är det för typ av rum? Är det ett bebott rum i huset eller något förråd eller dyl?
//Patrik
Nej. Bara estetiska aspekter, men det beror ju på lokal och användningsområde för uttagen osv. Ibland är det ju helrätt med uttag på en meters höjd och ibland ser det konstigt ut.mangs skrev:
Det vanliga (rätta) är att dra till första apparaten sen skarva vidare till nästa (om apparaterna ligger "nära varandra") (apparat = strömbrytare, vägguttag m.fl.)
Mmmm. Om jag skulle koppla in detta och ha uttaget vid golvet så skulle jag dra 5g1,5 från dosan vid taket ner till strömbryt. Brun = fas, blå = nolla, g/g = jord, vit = tändtråd.Om jag väljer att placera brytaren över uttaget innebär ju det att jag från min EKK måste plocka ut brun/svart och koppla in dessa i brytaren, sedan skarvar jag vidare fasen brun och låter den följa med ner till uttaget tillsammans med nolla och jord. Hmm, det tål att tänkas på "om" det finns utrymme i brytaren för denna kabel.
Sen en 3g1,5 ner till VU, från brytaren.
På brytaren skulle jag koppla in bruna från 5g1,5 på fas-in och sen brun från 3g1,5 på den andra fas-in-klämman (det brukar finnas 2 klämmor vid varje anslutning om det är snabbkoppl.) Sen den vita på brytarens utgång.
De blå och g/g skarvas på 2 olika x-plintar eller med u-båt eller wago.
Sen kopplas VU in på vanligt sätt där nere.
Det går givetvis lika bra att använda 5g1,5 mellan strömbrytare och VU om så önskas, klipp bara bort de oanvända ledarna. (här kommer nu någon att protestera
Mellan takdosa och lampa så sätter du antingen 5g1,5 och fortsätter använda vit som tändtråd, eller så använder du 3g1,5 och låter tändtråden byta färg till brun.
Vill du sätta VU högt och dra till VU först gör du ungefär på samma vis. Men nu får du skarva tändtråden i VU istället. Använder du 3g1,5 mellan VU och brytare så är brun fas och blå tändtråd, jord ej inkopplad. Har du 5g1,5 så får brun vara fas och vit tändtråd.
Säkert jättesvårt att förstå allt jag skrev, jag borde ritat en bild istället.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Ska erkänna att jag vara ganska nära till att protestera när jag läste orden "klippa bort" och "ledare", fast när jag tänkte på det så är det nog ett tillfälle där jag inte ser något fel i att klippa bort de överflödiga ledarna där. Det skulle röra sig om ca. 50 cm kabel, och ett vägguttag. Vill man ändra så skulle man gott och väl kunna byta den lilla snutten.Mikael_L skrev:
//Patrik
Exakt min tanke ...Patrik_Hed skrev:Ska erkänna att jag vara ganska nära till att protestera när jag läste orden "klippa bort" och "ledare", fast när jag tänkte på det så är det nog ett tillfälle där jag inte ser något fel i att klippa bort de överflödiga ledarna där. Det skulle röra sig om ca. 50 cm kabel, och ett vägguttag. Vill man ändra så skulle man gott och väl kunna byta den lilla snutten.
//Patrik
Tack för era svar. Det befinner sig i ett förråd ovanför en bänkskiva. Uttaget sitter ca 10cm upp från skivan och en bit in medan det är tänkt att brytaren skall sitta en bit bredvid mot dörren så att man kan slå på/av ljuset genom att sticka in handen.
NU när jag läst era exempel verkar det vanligast att man drar elen till brytaren först och sedan vidare ner i VU. Hmm, jag får fundera vidare men tack för all hjälp så här långt. I normala fall brukar man bara i bästa fall få tillsägelser eller reprimander när man ställer frågor här, oftast får man inga svar alls. :/
NU när jag läst era exempel verkar det vanligast att man drar elen till brytaren först och sedan vidare ner i VU. Hmm, jag får fundera vidare men tack för all hjälp så här långt. I normala fall brukar man bara i bästa fall få tillsägelser eller reprimander när man ställer frågor här, oftast får man inga svar alls. :/
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tråkigt att du uppfattat det så. Jag tror att vi är många som försöker hjälpa till
Då känns det som en smaksak till vilken apparat man drar kabeln från kopplingsdosan först.mangs skrev:
Men en liten övervikt för strömbrytaren, då det ofta är lite snyggare att klamra EKRK längs dörrens foder är mitt på väggen några dm ifrån fodret.
mm, du har helt klart en poäng med kabeldragningen där.
Jag har inte varit aktiv här speciellt mycket men i många vad jag tycker enkla frågor finns det ingen som svarar och så fort någon el är inblandad brukar svaret vara att behöver du fråga skall du inte hålla på med det.
Därför blev jag så glatt överaskad när jag fick så snabba och hjälpsamma svar av er.
Trevlig Helg!
Jag har inte varit aktiv här speciellt mycket men i många vad jag tycker enkla frågor finns det ingen som svarar och så fort någon el är inblandad brukar svaret vara att behöver du fråga skall du inte hålla på med det.
Därför blev jag så glatt överaskad när jag fick så snabba och hjälpsamma svar av er.
Trevlig Helg!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det var ett skämt, antar jag? 
Självklart ska det vara spänningslöst.
Självklart ska det vara spänningslöst.