17 984 läst ·
113 svar
18k läst
113 svar
HQ vs Landroid - värt pengarna?
En gräsrobot är en tämligen enkel produkt att montera. Det kan inte ta många minuter och fördelen med att sätta ihop den i Kina torde vara begränsad. Jämför Electrolux montering av dammsugare, som man i slutet av 1980-talet flyttade hem från Polen för att det var lika billigt att sparka ihop dem i Västervik.peternicklas skrev:
Det dyra i HQ:s robotklippare är produktutveckling, administration och marknadsföring. Jag tror att HQ:s problem blir, när billigare klippare kommer, att dra ned i dessa administrativa kostnader. Jämför SAS eller Posten, vilka erbjuder liknande tjänster som sina konkurrenter (ex.vis Ryan Air och DHL) men inte kan konkurrera med pris pga av sina höga administrativa kostnader. Eller för den delen, det svenska försvaret som har typ 10 generaler per soldat.
Det är dock inte omöjligt att HQ överväger en kinafabrik trots allt. Det finns inget så svårt för tjänstemän, som att dra ned på kostnaden för just tjänstemän.
Du får väldigt gärna ge ett räkneexempel på detta alt ange en källa annars kan vi nog bara ignorera dina idéer.Gudahov skrev:En gräsrobot är en tämligen enkel produkt att montera. Det kan inte ta många minuter och fördelen med att sätta ihop den i Kina torde vara begränsad. Jämför Electrolux montering av dammsugare, som man i slutet av 1980-talet flyttade hem från Polen för att det var lika billigt att sparka ihop dem i Västervik.
Det dyra i HQ:s robotklippare är produktutveckling, administration och marknadsföring. Jag tror att HQ:s problem blir, när billigare klippare kommer, att dra ned i dessa administrativa kostnader. Jämför SAS eller Posten, vilka erbjuder liknande tjänster som sina konkurrenter (ex.vis Ryan Air och DHL) men inte kan konkurrera med pris pga av sina höga administrativa kostnader. Eller för den delen, det svenska försvaret som har typ 10 generaler per soldat.
Det är dock inte omöjligt att HQ överväger en kinafabrik trots allt. Det finns inget så svårt för tjänstemän, som att dra ned på kostnaden för just tjänstemän.![]()
Räkneexempel på vad? Att en gräsklipparrobot är en enkel produkt att montera och att förtjänsten att montera den i Kina inte är särskilt mycket större än i t.ex. Sverige? Om du tittar in i en gräsrobot så är det inte särskilt många delar, det tar inte många minuter att montera ihop den. Det bör inte ta längre än säg 15 minuters ingreppstid. Jämför löner i Kina med Sverige, det handlar om högst några hundralappar i skillnad i kostnad att montera den i Kina jämfört Sverige. Om man nu skulle bekymra sig om att göra en effektiv monteringslina i Sverige.Nimajneb skrev:
Exakt detta var fallet med Electrolux/Volta dammsugare i Västervik. Electrolux dammsugare hade en legendarisk chef (vi kallade honom Lasse Tyson, men av PUL-skäl nämner jag inte hans riktiga namn) - han gjorde fabriken i Västervik så effektiv inom koncernen att man drog hem tidigare utlokaliserad produktion till Sverige. Electrolux var helt enastående duktiga på att förenkla dammsugarens uppbyggnad och därmed göra den monteringsvänlig. Jag minns att någon en gång sa, att dammsugarna i princip kunde "sparkas ihop".
Hursomhelst, jag var med och studerade och kartlade denna monteringslina och dammsugarfabrikens organisation på 80-talet. Vi kom tillbaka ett par år senare. Chefen hade då gjort sig av med stora delar av mellanskiktet av personalen och stärkt såväl kunskap som självförtroende hos personalen på golvet. Personalen själva, med stöd från specialister utifrån, hade robotiserat monteringslinan. Jag minns speciellt en station, där det stod typ "Johan & Bosse" och där dessa hade stått och gjort något monteringsmoment manuellt tidigare. Johan & Bosse stod inte där längre utan var ersatta med en eller två robotar. Men skylten hade de inte tagit ned - det såg .... ödsligt och nästan lite skrämmande ut. Och det var Johan och Bosse som hade rationaliserat bort sig själva. Detta med robotiseringen var dock inte en förutsättning för hemtagandet från Polen.
Mitt jobb är tillverkningsstrategier. Det är det enda på denna jord som jag med kan säga att jag är bra på (möjligtvis tillsammans med att baka mjuk pepparkaka enligt min mammas mormors recept, vilket jag har fått viss snits på). Nu har jag inte gjort någon monteringsanalys av en Husqvarna-robot, men sådär jättestor skillnad mot att montera ex.vis en dammugare bör det inte vara. Och man kan väl hoppas att lite tekniköverföring skedde vid den tiden som gräsrobotarna tillhörde just Electrolux. I annat fall skulle de kunna göra det nu eller när som helst - att göra automowers extremt monteringsvänliga.
Egentligen förstår jag inte varför jag gör detta. Vem som helst kan väl räkna ut att monteringstiden/kostnaden bör utgöra en mycket liten del av en gräsrobotens totala kostnad. Det kan max röra sig om ett par hundralappar per robot i direkta kostnader. Detta skall sedan vägas mot transportkostnader, transporttid och andra fördelar med att monteringen sker nära marknaden och produktutveckling.
Någon har skrivit att Automowers monteras i England? Egentligen förstår jag inte, varför Husqvarna inte vill ha sin produktion i just Huskvarna. Om utvecklingen sker i Huskvarna skulle det finnas stora återkopplingsfördelar att ha montering och utveckling i samma byggnad eller mycket nära. Men de har väl sina skäl.
Sedan är det ju en helt annan sak med komponenttillverkningen. Här finns säkert massor att spara, genom att lägga ut produktionen till effektiva fabriker runt om i världen. Och det görs säkert redan.
Jämför även t.ex. japanska Honda som lägger sin gräsrobotmontering i Frankrike. Inte i Japan. Inte i Kina. Hade det varit extremt mycket billigare att montera ihop dem i Kina, så hade de säkert gjort det.
Kan det finns det några fördelar med att imortera en färdig produkt vs att importera ett större antal lösa komponenter? Tänker då på bl.a. på tull.
Tittar man t.ex. på Landroid så är det 2 halvor som utgör den större delen av klipparen tillsammans med ytterskalet.
Formgjutning av plast borde det vara bra mycket billigare att göra i Kina.
Halvorna är väldigt kompletta och som Gudahov skriver så är de enkla att montera ihop med de komponenter som behövs.
Tittar man t.ex. på Landroid så är det 2 halvor som utgör den större delen av klipparen tillsammans med ytterskalet.
Formgjutning av plast borde det vara bra mycket billigare att göra i Kina.
Halvorna är väldigt kompletta och som Gudahov skriver så är de enkla att montera ihop med de komponenter som behövs.
Gudahov, jag var nog lite otydlig i mitt tidigare inlägg. Jag syftade på att HQ höga pris enbart berodde på overheadkostnaderna.
När det gäller att automatisera monteringslinan så känns det spontant som att volymerna är för små per modell för HQ.
Den stora kostnaden för klipparna ligger naturligtvis i komponenterna.
Enbart monteringen är ju helt rätt inte den stora skillnaden som förklarar varför dom två kinaklipparna är mycket billigare än dom europeiska klipparna utan besparingarna ligger i princip i varje steg i värdekedjan.
Att förlägga en effektiv monteringslina inom EU och behålla komponentförsörjningen från Asien är en trend som har startat generellt och som även jag ser som positiv. Det finns flera större projekt pågång där jag är till vissa delar personligen involverad.
När det gäller tullbesparingar så tror jag inte det finns så mycket att hämta, misstänker att klipparna har en tullsats på runt 3%.
När det gäller att automatisera monteringslinan så känns det spontant som att volymerna är för små per modell för HQ.
Den stora kostnaden för klipparna ligger naturligtvis i komponenterna.
Enbart monteringen är ju helt rätt inte den stora skillnaden som förklarar varför dom två kinaklipparna är mycket billigare än dom europeiska klipparna utan besparingarna ligger i princip i varje steg i värdekedjan.
Att förlägga en effektiv monteringslina inom EU och behålla komponentförsörjningen från Asien är en trend som har startat generellt och som även jag ser som positiv. Det finns flera större projekt pågång där jag är till vissa delar personligen involverad.
När det gäller tullbesparingar så tror jag inte det finns så mycket att hämta, misstänker att klipparna har en tullsats på runt 3%.
Det är ingen tvekan om att det är besparingar hela vägen. Det är dock som med bilar: vilken bil som passar bäst beror på många olika saker, bland annat: plånbok, körsträcka, skick på vägarna där man bor, vinteregenskaper osv. VIssa kommer fram till att de behöver en BMW, andra nöjer sig med en KIA.Nimajneb skrev:
För vissa är en LD den ultimata klipparen, andra skulle inte kunna tänka sig något annat än en HQ, eller kanske en Honda...
...och bara för att du väljer en Honda som bil, så innebär inte det att en Honda är den bästa klipparen för just dig...
Håller med!Nimajneb skrev:Gudahov, jag var nog lite otydlig i mitt tidigare inlägg. Jag syftade på att HQ höga pris enbart berodde på overheadkostnaderna.
När det gäller att automatisera monteringslinan så känns det spontant som att volymerna är för små per modell för HQ.
Den stora kostnaden för klipparna ligger naturligtvis i komponenterna.
Enbart monteringen är ju helt rätt inte den stora skillnaden som förklarar varför dom två kinaklipparna är mycket billigare än dom europeiska klipparna utan besparingarna ligger i princip i varje steg i värdekedjan.
Att förlägga en effektiv monteringslina inom EU och behålla komponentförsörjningen från Asien är en trend som har startat generellt och som även jag ser som positiv. Det finns flera större projekt pågång där jag är till vissa delar personligen involverad.
När det gäller tullbesparingar så tror jag inte det finns så mycket att hämta, misstänker att klipparna har en tullsats på runt 3%.
Tror t om. att tullsatsen är högre, kanske rent uttav betydligt högre. Beroende på om det är färdig produkt eller komponentimport.
En stor bit som vi inte skall bortse från är ju även mjukvaruutveckling och utprovning, testning - det lär finnas ett antal sidorspår som testas inom HQ som bara LD kan drömma om.
Anledningen till att ex Honda och andra asiatiska tillverkare förlägger sin tillverkning till de marknader där det säljs är ju delvis lev tider, men också i mycket ett försök att undslippa tullar (har för mig att Kia/Hyundai ligger på ca 10% importtull på de Koreatillverkade modellerna jämfört med de EU producerade) .
Sen är det ju många gånger också ett krav för att [vissa] kunder skall köpa, något som framförallt var viktigt för Amerikanerna när Toyota och Honda började säljas där - skapade det jobb på hemmamarknaden så vart det ok att köpa. De är ju betydligt mer nationalistiska (och VAR ännu mer) än vad vi i ex Sverige är.
Tittar vi spontant på LD versus HQ konstruktionsmässigt så verkar ju LD tagit några genvägar, bla med hjulhubbarna, en slingsensor mindre (har för mig att det har sagts här iallafall).
Glöm sen inte hellar att patent skall underhållas, nya patent skall ansökas, patentadvokater skall ha lön mm. =)
Det kostar att ligga på topp som det heter. Sen att HQ tjänar bra på sina klippare är en förutsättning för att de skall hålla på, varför ska de ge bort något gratis, ingen annan gör ju det....
Håller i sak med om det mesta du skriver bara med det tillägget att en stor del konsumenter förmodligen värderar sitt behov innan köp av vad det än är man tänker köpa, detta behov ställt mot den budget man har brukar utmynna i beslut om köp. Då är det ju bra att det finns ett spann även inom robotgräsklippargenren liksom det finns inom de flesta produktområden för det är ju i sammanhanget väldigt få som köper t.ex. de bästa bilarna på marknaden vare sig de heter Mercedes, BMW, Audi, Lexus, och kanske Volvo ... ställt mot den totala mängden bilar som säljs i världen men jag tror ändå de flesta som tagit sitt köpbeslut är hyfsat nöjda med det, sen finns det ju alltid undantag, dvs. de som köper en SEAT men förväntar sig en Audi.theon skrev:Håller med!
Tror t om. att tullsatsen är högre, kanske rent uttav betydligt högre. Beroende på om det är färdig produkt eller komponentimport.
En stor bit som vi inte skall bortse från är ju även mjukvaruutveckling och utprovning, testning - det lär finnas ett antal sidorspår som testas inom HQ som bara LD kan drömma om.
Anledningen till att ex Honda och andra asiatiska tillverkare förlägger sin tillverkning till de marknader där det säljs är ju delvis lev tider, men också i mycket ett försök att undslippa tullar (har för mig att Kia/Hyundai ligger på ca 10% importtull på de Koreatillverkade modellerna jämfört med de EU producerade) .
Sen är det ju många gånger också ett krav för att [vissa] kunder skall köpa, något som framförallt var viktigt för Amerikanerna när Toyota och Honda började säljas där - skapade det jobb på hemmamarknaden så vart det ok att köpa. De är ju betydligt mer nationalistiska (och VAR ännu mer) än vad vi i ex Sverige är.
Tittar vi spontant på LD versus HQ konstruktionsmässigt så verkar ju LD tagit några genvägar, bla med hjulhubbarna, en slingsensor mindre (har för mig att det har sagts här iallafall).
Glöm sen inte hellar att patent skall underhållas, nya patent skall ansökas, patentadvokater skall ha lön mm. =)
Det kostar att ligga på topp som det heter. Sen att HQ tjänar bra på sina klippare är en förutsättning för att de skall hålla på, varför ska de ge bort något gratis, ingen annan gör ju det....
Klicka här för att svara