Dom två rören är till vattnet ut till elementen. På det ena sitter ju filtret och en kran stäng den och det bör även sitta en kran på det andra röret stäng den med. Men först så måste du stänga av pumpen med brytare på framsidan.
 
  • Kopparrör och ventiler nära en vit vägg, antyder ett rörsystem, möjligtvis värmesystem eller vatteninstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Q quick skrev:
Dom två rören är till vattnet ut till elementen. På det ena sitter ju filtret och en kran stäng den och det bör även sitta en kran på det andra röret stäng den med. Men först så måste du stänga av pumpen med brytare på framsidan.
ok tack ska testa det
Kommer det rinna ut en massa vatten eller?
 
MärtaM MärtaM skrev:
ok tack ska testa det
Kommer det rinna ut en massa vatten eller?
Kopparledningar, ventiler, tejpade fogar, vit bubbelmönstrad vägg, hörninstallation, rör på rad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är dom två svart handtagen som syns?
 
MärtaM MärtaM skrev:
[bild] Det är dom två svart handtagen som syns?
Lossar man sen den stora muttern på filtret?
 
MärtaM MärtaM skrev:
Ok tack för länk. hur vet man om det är det kortet som är trasigt?
Man kan bygla de två faserna som går igenom mjukstartkortet och kort provköra om kompressorn startar utan larm. Felet kommer av att kompressorn inte får samma spänning på alla faser och då löser motorskyddet ut. Man ska inte provköra kompressorn i mer än 5-10 sekunder eftersom vissa andra funktioner inte fungerar när man byglar mjukstartkortet. I värsta fall är det fel på kompressorn så motorskyddet löser ut och då blir det jättedyrt att reparera. Man bör vara el-kunnig när man ger sig på ovan. Från ett annat forum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=78339.msg804639#msg804639
 
Redigerat:
Ja den stora som pekar snett nedåt. Lite vatten kan det komma men bör absolut inte vara några större mängder. Tveksamt om det är täppt dock men lätt att kolla ju. Kan ju som sagt vara massa andra fel oxå
 
  • Gilla
MärtaM
  • Laddar…
Du bör även lufta slingan i varmvatten beredaren. Sitter en lite plast hatt man skruvar upp, uppe på pumpen till vänster i framkant typ. Är det mycket luft i slingan till varmvattenberedaren cirkulerar det dåligt och pumpen blir inte av med värmen. Du måste oxå kolla så du har tillräckligt med vatten och tryck i vattnet till elementen. Brukar sitta en mätare vid expansionkärlet.
 
Det kommer att spruta vatten, exspansionskärlet ligger på VP och filtret. stängs ventiler finns trycket kvar från exspansionskärlet. Så att stänga är bra. men trycket på manometern måste ner till noll. Det görs genom att tappa ur vatten. Det kan göras med säkerhetsventilen som har en röd hatt och med text på 1,5 bar. Sexkanten som sitter där kan vara hård i bland. När filtret är kontrollerat så sätts muttern tillbaka . ( Det är inte mycket luft i röret och det åker ut och hamnar i ett element. ) Trycket ska återställas med att man fyller på med den runda svarta, markerad med ett kryss( kan stå påfyllning på ratten ) . Öppna bara lite och håll koll på manometern, när den visar 0,8 bar stänger du och öppnar ventilerna samt startar VP. Då kan den låta lite i rören men bara avvakta det slutar.
 
J jonaserik skrev:
Det kommer att spruta vatten, exspansionskärlet ligger på VP och filtret. stängs ventiler finns trycket kvar från exspansionskärlet. Så att stänga är bra. men trycket på manometern måste ner till noll. Det görs genom att tappa ur vatten. Det kan göras med säkerhetsventilen som har en röd hatt och med text på 1,5 bar. Sexkanten som sitter där kan vara hård i bland. När filtret är kontrollerat så sätts muttern tillbaka . ( Det är inte mycket luft i röret och det åker ut och hamnar i ett element. ) Trycket ska återställas med att man fyller på med den runda svarta, markerad med ett kryss( kan stå påfyllning på ratten ) . Öppna bara lite och håll koll på manometern, när den visar 0,8 bar stänger du och öppnar ventilerna samt startar VP. Då kan den låta lite i rören men bara avvakta det slutar.
Orange ballong närbild, blått band, reflekterande kopparstänger, dekorerade väggen med bubbelmönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tryckmätare på kopparledning, ansluten till röd tank, visar cirka 1.5 bar tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd brandsläckare med blå ventil och texten "15 bar" på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ok ursäkta min dumhet men:
Är det röda kärlet expansionskärlet?
Är manometern mätaren som sitter uppe på den. är ju nästan på 0… redan nu? ( den har varit låg senaste tiden, men när pumpen slagit igång har den gått upp till typ 0,7, 0,8…
Vad är det för blå ”plupp” som sitter under den, kan man tömma ut vatten där?
 
Redigerat:
Det är ju noll tryck i systemet nu, så då ska du klara dig. Det är en blå säkerhetsventil 1,5 brukar vara röda, men strunt i det nu. Du stänger dom 2 ventilerna som syns vid filtret . Vrider på den blå ratten med 1,5 på. Då kommer det kanske komma vatten från den, en skvätt kanske. sen öppnar du filtret och kollar det. rensar sätter tillbaka pluggen. Har du en pump som du kan pumpa bilhjul med. Under den blå hatten under kärlet ( det röda ) så är det en bilventil. det ska vara ett lufttryck i kärlet på ca 0,5 bar ( kärlet ska vara tomt på vatten då ) Efter det så fyller du på med den svarta vredet som sitter lite bakom den säkerhetsventil som det står 9 bar på ( är för varmvatten ) håll koll på manometern, när den visar 0,8 bar stänger du och öppnar ventilerna, startar pumpen-
 
PS eftersom det inte finns tryck, så är det dåligt med vatten i systemet. därav löser VP på HP , högtryck, men när du ändå är i farten så är det bra att kolla upp det så kallade förtrycket i kärlet nu.
 
J jonaserik skrev:
PS eftersom det inte finns tryck, så är det dåligt med vatten i systemet. därav löser VP på HP , högtryck, men när du ändå är i farten så är det bra att kolla upp det så kallade förtrycket i kärlet nu.
Nu har jag gjort allt det där utom att pumpa in med en cykelpump, det gick inte.
Trycket var uppe på 0,8 innan jag startade om den, då sjönk det till ca 0,3-0,4, så jag vred på
påfyllningsratten igen upp till 0,8. fortfarande samma larm
Har luftat alla element, det är ju 4 små muttrar på varje som man ska lätta på.
Från 2 pös det lite grann sen kom det vatten.
Det som var konstigt var att det inte kom ens något vatten från 3 element på övervåningen och då skruvade jag ut skruven nästan helt…
Vad kan det vara för fel när den fortfarande larmar…
 
T
Återkommer larmet direkt vid omstart så är det troligtvis motorskyddet som är utlöst.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Återkommer larmet direkt vid omstart så är det troligtvis motorskyddet som är utlöst.
Ok och vad innebär det?
 
Kan vara fel på kompressorn men mest troligt fel på mjukstartkortet på den modellen.

OBS! Kolla givetvis att alla säkringar är hela, både de tre till värmepumpen i gruppcentralen och husets tre huvudsäkringar vid elmätaren. Porslinssäkringar kan vara utlösta utan att det lilla märket trillar bort direkt så man kan försiktigt behöva känna på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.