Hej. Min värmepump larmar med hp/ms larm.
står att man ska kolla nåt smutsfilter, hur gör man det?
(Kan inget om ovanstående).
Var sitter det och ingående beskrivning tack, vågar knappt röra nånting där ;) VVS-installation med kopparrör, ventiler, pump och expansionskärl i litet utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar, ventilkoppling, vägg bakom, rörkopplingar, tejpade fogar, "ON/OFF" märkning på ventilen.
Skapa konto
Installation av kopparledningar, säkerhetsventil och etikett på vit yta emot tapet med cirklar.
Skapa konto

MärtaM MärtaM skrev:
Hej. Min värmepump larmar med hp/ms larm.
står att man ska kolla nåt smutsfilter, hur gör man det?
(Kan inget om ovanstående).
Var sitter det och ingående beskrivning tack, vågar knappt röra nånting där ;)[bild][bild][bild]
Hej
Smutsfiltret är den som sitter till vänster om den blå ventilen som det står ”alster” på.
Man måste stänga av fler ventiler och tappa ur trycket ur värmesystemet innan filtret öppnas och görs rent.
/ Björkskär

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Smutsfiltret är den som sitter till vänster om den blå ventilen som det står ”alster” på.
Man måste stänga av fler ventiler och tappa ur trycket ur värmesystemet innan filtret öppnas och görs rent.
/ Björkskär
ok. Men vad/vilka ska jag stänga av och hur tappar man ur trycket?
Som sagt vet inget om detta

Kan ju även vara så att pumpen inte blir av med värmen den producerar. Kan ju bero på flera anledningar. Cirkulationspumpen står kanske still. Eller så har ni vridit ner termostaterna på elementet nu på sommaren istället för att sänka värmen dirket på pumpen. Eller är smutsfiltret täpp som nämndes då kan ju vattnet inte heller cirkulera tillräckligt.

Q quick skrev:
Kan ju även vara så att pumpen inte blir av med värmen den producerar. Kan ju bero på flera anledningar. Cirkulationspumpen står kanske still. Eller så har ni vridit ner termostaterna på elementet nu på sommaren istället för att sänka värmen dirket på pumpen. Eller är smutsfiltret täpp som nämndes då kan ju vattnet inte heller cirkulera tillräckligt.
ok. Behöver veta EXAKT vad jag ska stänga av. ska kolla elementen och kanske lufta dom?

MärtaM MärtaM skrev:
ok. Behöver veta EXAKT vad jag ska stänga av. ska kolla elementen och kanske lufta dom?
Kanske nån kan ringa in på bilderna jag postade vilka/ vad jag ska stänga av

Börja med det enklaste och kolla hur termostaterna står inställda. Dom ska stå på max allihop helst eller åtminstone flertalet av dom.

B Björkskär skrev:
Hej
/ Björkskär
Handtaget det står ”alster” på är svart, är det den du menar?

Q quick skrev:
Börja med det enklaste och kolla hur termostaterna står inställda. Dom ska stå på max allihop helst eller åtminstone flertalet av dom.
Alltså på elementen, och sen sänker man på pumpen?

• Gilla
slug68
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kan även vara det beryktade mjukstartkortet som gått sönder när det blir precis det felet. [länk]
Ok tack för länk. hur vet man om det är det kortet som är trasigt?

Exakt sänk på pumpen, aldrig på termostaterna. Smutsfiltret är det som sitter till vänster om kranen med det svarta handtaget det står alster på. Filtret är i skruvat snett under ifrån. Men du bör stänga av pump och kranar först så du inte tömmer hela värmesystemet när du öppnar där.

Q quick skrev:
Exakt sänk på pumpen, aldrig på termostaterna. Smutsfiltret är det som sitter till vänster om kranen med det svarta handtaget det står alster på. Filtret är i skruvat snett under ifrån. Men du bör stänga av pump och kranar först så du inte tömmer hela värmesystemet när du öppnar där.
Ok vilka kranar, kan du ringa in på bilderna?

MärtaM MärtaM skrev:
Hör är fler bilder på alla kranar. röret där det där smutsfiltret sitter går ju in i värmepumpen? Ett hörn i ett rum med synliga rörledningar och ventiler på vägg och golv.
Skapa konto
VVS-installation med rör, ventiler och en expansionskärl i ett hörn.
Skapa konto
Kopparledningar, ventiler, anslutningar, blå plastfot, vit bakgrund, rörmokararbete, inomhusinstallation.
Skapa konto
Kopparledningar, vit vägg, plastslang, industriellt utseende, moderna installationer, hörn på rum, otydliga skrivna ord.
Skapa konto

MärtaM MärtaM skrev:
Väldigt svårt att se på bilderna. Så nej det kan jag tyvärr inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.