Shunten håller framledningstemperaturen där den ska vara enligt värmekurvan men man ser att värmesystemet avger ingen direkt värme till huset eftersom fram- och returtemperaturerna är i stort sett lika. Svårare att felsöka när det är milt ute och huset inte har ett värmebehov som på vintern när det är kallt. Jag tror det är något fel i kylkretsen och man skulle försöka mäta upp hetgastemperaturen från kompressorn som det tyvärr saknas givare för i dessa äldre NIBE.

mangebest mangebest skrev:
kan det vara temperaturmätaren som ligger fel?
Jag har tidigare tilläggsisolerat runt kompressorn för att få ner ljudnivån.
men pumpen har fungerat bra i många er efter det.
Det kan vara fel på givaren men det ovanligt på dessa modeller. Man kan prova att lägga in givare för en bra digital termometer i frånluftskanalen så nära värmepumpen som möjligt. Brukar sitta ett frånluftsdon i grovköket/tvättstugan som kan vara användbart. Den kan man lyfta på för att lägga upp en givare.

Tror ni det är ide att jag spolar mina slingor som jag har läst kan utlösa felet (luft)
Problemet kom ju dagen efter jag bytte expansionskärl.
Eller slösar jag min tid och skall ringa tekniker?

I 360P är det tanken som kompressorn värmer. Golvvärmen värms bara indirekt via shunten och är det luft i slingorna blir det dålig cirkulation och dålig eller ingen värme i huset men det påverkar inte kompressorn direkt. Däremot är det viktigt att 360P är avluftad genom säkerhetsventilen så kondensorslingan i tanken är omgiven av värmevatten hela tiden och inte luft. Då kan också el-patronen skadas kraftigt.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
Det kommer bara vatten när jag vrider på säkerhetsventilen så
det är nog ok.
det låter som jag kanske skall ringa en tekniker?
Hur länge kan man förvänta sig att en sådan här maskin håller?

Jag har inte gjort det där som står i manualen att man skall låta trycket gå upp till 2,5 bar och låta säkerhetsventilen öppna sig för att sedan ställa till ca 1 bar.

Jag fyllde bara till 1 bar direkt.
Känns väl inte som det skulle spela någon roll

Ja det kan vara klokt att kontakta en NIBE-tekniker med grejer för köldmedia R290 propan som får mäta på kylkretsen om HP-larmen fortsätter. Problemet med dessa propan-modeller är livslängden för kompressorerna som blev dålig efter att de bytte från R22 som förbjöds inom EU. Jag har fått byta kompressor i snitt vart 7e år och det kostar en rejäl slant. Fläktlagren behöver kanske bytas vart 10:e år men det kan man fixa billigt själv. Cirkulationspumpen kan också behöva bytas någon gång och det kan man också göra själv. Vissa får problem med någon kontaktor till el-patronen men det är en billig reservdel. Med service så går den säkert 20-30 år. Sedan beror det också på om man jagar efter högre energibesparing beroende på vad man tycker om nuvarande el-förbrukning.

Fyller man till 2,5 bar så testar man samtidigt säkerhetsventilen och expansionskärlet men annars ska det inte spela någon roll.

Jag bytte fläkten för 1 år sedan.
tack för all hjälp.
jag uppdaterar när jag vet mer.
mvh
Magnus

T
Har du behövt återställa hp-vakten efter varje larm ? :thinking:

Kan också säga att NIBE anger genomrostad tank som den slutliga dödsstöten och hur tanken klarar sig i längden beror mycket på vilken vattenkvalitet man har där man bor.

Jag har återställt HP vakten 2 ggr men fått 6 larm totalt.
Jag tror dock inte att kompressorn gått igång efter larm. Jag fick igång kompressorn först efter återställning. Varför 6 larm kan jag inte förklara.

Har du inte rört i nåågot annat under expkärlbyte, så låter det orimligt att där är något annat fel än luft.
finns det ingen avluftare på pumpen, säven är rätt grov att avlufta från.
Fyll till 2 bar, och kör cirkpump ett tag, sen slår du av allt, väntar ett tag och luftar ordentligt på alla luftare.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
T
Det är inte ofta man åker på 310/360p maskiner som larmar Hp-larm.
Har hp-vakten löst ut så brukar det bero på luft i yttermanteln eller är att kondensorslingan i tanken börjar bli igensatt av olja.

Dyker larmen upp utan att hp-vakten är utlöst beror det på en defekt hp-vakt, glappkontakt eller ett defekt "ebv-kort" :sweat:

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Om kondensorslingan börjar bli igensatt med olja har man väl slarvat med den renspolning av slingan som alltid ska göras vid kompressorbyte? Annars borde det inte bli överfullt med olja där.

mangebest mangebest skrev:
Jag har återställt HP vakten 2 ggr men fått 6 larm totalt.
Jag tror dock inte att kompressorn gått igång efter larm. Jag fick igång kompressorn först efter återställning. Varför 6 larm kan jag inte förklara.
Om man bara startar om 360P utan att återställa HP-vakten med dess knapp borde HP-larm återkomma ganska snabbt. Frågan är om det gått till så eller om det ändå kommit fler HP-larm trots att HP redan var utlöst och inte hade återställts? Om det är så kan det ju vara fel på själva HP-vakten, glapp eller ebv-kortet precis som tobbetk skriver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.