4 594 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
Hot om stämning 200.000 kr
Sida 1 av 2
Provar här (kanske finns nån kunnig).
En bekant har importerat lite bilstyling (kopior) (som svensk företagare) och det har fastnat i franska Tullen.
Nu har han fått brev från en fransk advokatbyrå å bilmärketsvägar som kräver att han betalar
20.000 EUR inom 2 veckor annars ska de "stämma" honom för intrång i varumärket. Bifogat finns fotografier från franska Tullen och andra juridiska termer.
Prylarna han har beställt är värt ca 10.000 kr max, alltså en kartong med lite grejer typ.
Hur gå till väga nu på bästa sätt?
Självklart vill han säga till Tullen att genast kasta och ta sönder allt som de beslagtagit.
Kommer det räcka? Är det troligt att ett stort europeiskt företag driver detta ända från Frankrike till svensk domstol?
En bekant har importerat lite bilstyling (kopior) (som svensk företagare) och det har fastnat i franska Tullen.
Nu har han fått brev från en fransk advokatbyrå å bilmärketsvägar som kräver att han betalar
20.000 EUR inom 2 veckor annars ska de "stämma" honom för intrång i varumärket. Bifogat finns fotografier från franska Tullen och andra juridiska termer.
Prylarna han har beställt är värt ca 10.000 kr max, alltså en kartong med lite grejer typ.
Hur gå till väga nu på bästa sätt?
Självklart vill han säga till Tullen att genast kasta och ta sönder allt som de beslagtagit.
Kommer det räcka? Är det troligt att ett stort europeiskt företag driver detta ända från Frankrike till svensk domstol?
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
OM de har ett bra case, bevismässigt så tror jag att risken är stor för att de driver det.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 512 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 512 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jo det finns en lagstiftning inom EU mot piratkopior. Sedan är väl frågan hur man deinierar en piratkopia av bildelar.
Men det finns exempel på folk som köpt en falsk Rolex på stranden i Italien, stoppats på flygplatsen , på hemvägen. 20 000 i böter. Och risk för skadeståndskrav från Rolex.
Och man får nog idiotförklara sig själv 10 ggr om, ifall man inte förstår att en ny Rolex för 500 kr inte är äkta. Fast det kansek går att göra sig till offer ("jag betalade 50 000, trodde den var äkta").
Men det finns exempel på folk som köpt en falsk Rolex på stranden i Italien, stoppats på flygplatsen , på hemvägen. 20 000 i böter. Och risk för skadeståndskrav från Rolex.
Och man får nog idiotförklara sig själv 10 ggr om, ifall man inte förstår att en ny Rolex för 500 kr inte är äkta. Fast det kansek går att göra sig till offer ("jag betalade 50 000, trodde den var äkta").
Jag skulle aldrig någonsin betala utan att det gått via domstol, någon ordning får det väl ändå lov att vara. Hänvisa dom till Europadomstolen(tror t.o.m. det avgörs i Sverige för svenska medborgare) det är där det hamnar tillslut. Man är inte ju inte rättslös, dessutom saknar han uppsåt så är det förmildrande.T tompabighouse skrev:Provar här (kanske finns nån kunnig).
En bekant har importerat lite bilstyling (kopior) (som svensk företagare) och det har fastnat i franska Tullen.
Nu har han fått brev från en fransk advokatbyrå å bilmärketsvägar som kräver att han betalar
20.000 EUR inom 2 veckor annars ska de "stämma" honom för intrång i varumärket. Bifogat finns fotografier från franska Tullen och andra juridiska termer.
Prylarna han har beställt är värt ca 10.000 kr max, alltså en kartong med lite grejer typ.
Hur gå till väga nu på bästa sätt?
Självklart vill han säga till Tullen att genast kasta och ta sönder allt som de beslagtagit.
Kommer det räcka? Är det troligt att ett stort europeiskt företag driver detta ända från Frankrike till svensk domstol?
Dom kan fortsätta att försöka hota med diverse brev men låt inte det skrämma, vad säkerställer att dom inte fortsätter att pumpa på pengar om inte detta går rätt väg?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Vad får dig att tro att de skulle välja att driva det i svensk domstol? En relevantare fråga är väl hur han tror att han ska kunna värna sina intressen i fransk domstol.T tompabighouse skrev:
Det är klart att det är ett hot från fransoserna, hur man ska hålla det på armlängds avstånd är dock en för svår fråga för mig, och känner jag advokater rätt skulle de helst bolla en sån här fråga med en lokal, fransk byrå. Även ett försvar riskerar alltså att bli rejält dyrt.
Att inte erkänna något i brådrasket är det enda råd jag kan ge.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Låter lite märkligt allting......Former och utseende kan man förvisso "mönsterskydda" men att det skulle träda in för att en enkel småskalig import hittats låter absurt. Nu låter det mer som att någons varumärke används och det är solklart typ men då borde rimligen tullen själva hört av sig tidigare och antytt att varorna tyvärr kommer att destrueras annars riskerar man åtal. Jag skulle nog anlita nån fransktalande som får ringa berörd myndighet och ta reda på fakta.
När tullverket gör ett ingripande på grund av immaterialrätt så kontaktas rättighetsinnehavaren som får avgöra om den vill driva ärendet rättsligt. Så det är inget konstigt med det som hänt.
Förmodligen har bilmärket gjort en ansökan om ingripande mot en viss vara, mottagare eller avsändare.
Förmodligen har bilmärket gjort en ansökan om ingripande mot en viss vara, mottagare eller avsändare.
Är det säkert att det verkligen fastnat i tullen? Det är kanske det första att kolla. Bildelar skall väl inte omfattas av någon tull inom EU så det är ju lite märkligt att de skulle fångas upp utgående.
Hur är det med firman han köpt det av? Jag vet inte om man kan prata om renommé för firmor som säljer piratdelar, men hur står det till där?
Jag vet inte om det är långsökt, men man skulle ju kunna tänka sig att någon kreativ person annonserar piratdelar till ett bra pris (10000kr) och sen fabricerar dokument från tull och krav från advokatbyrå.
I bästa fall får man in 210.000 kr, i många fall kanske 10.000kr, och i värsta fall om någon är väldigt bråkig får man kanske betala tillbaka. Utan att någonsin skicka något såklart.
Hur är det med firman han köpt det av? Jag vet inte om man kan prata om renommé för firmor som säljer piratdelar, men hur står det till där?
Jag vet inte om det är långsökt, men man skulle ju kunna tänka sig att någon kreativ person annonserar piratdelar till ett bra pris (10000kr) och sen fabricerar dokument från tull och krav från advokatbyrå.
I bästa fall får man in 210.000 kr, i många fall kanske 10.000kr, och i värsta fall om någon är väldigt bråkig får man kanske betala tillbaka. Utan att någonsin skicka något såklart.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag tolkar att det handlar om import från utanför EU. Att en sådan transport kommer in via Frankrike är nog inget konstigt.
En kortare session med lämplig advokat borde kunna reda ut vad som är en lämplig väg framåt.
En kortare session med lämplig advokat borde kunna reda ut vad som är en lämplig väg framåt.
Håller med andra om att skaffa juridisk hjälp direkt.
Att köpa enstaka piratkopior som privatperson på nätet är i det närmaste riskfritt, men att köpa in ett antal olagliga varor som företagare är en helt annan sak. En rätt stor risk att bilmärket kommer driva det här, även om summan i det första skrämselbrevet inte behöver betyda så mycket.
Att köpa enstaka piratkopior som privatperson på nätet är i det närmaste riskfritt, men att köpa in ett antal olagliga varor som företagare är en helt annan sak. En rätt stor risk att bilmärket kommer driva det här, även om summan i det första skrämselbrevet inte behöver betyda så mycket.
Ja det första man bör göra är nog att kontrollera hur vida advokatbyrån faktiskt företräder bilmärket ifråga så att det inte är en bluffaktura. Skulle gissa att det inte är det men skulle ju inte betala ett sånt belopp utan att vara säker, den korta betalningstiden är ju lite misstänksam då det är ett standardknep då folk lätt får panik och inte hinner tänka efter. Tror visserligen också att förlikning blir billigare än att ta det via rätten men går ju säker att förhandla med motparten och förklara att denna typ av pengar inte finns i bolaget, och jag tror faktiskt inte att det går via svenskt domstolsväsen utan det är väl vid en fransk sådan skulle jag tro efter som det är där varan befinner sig.
Som tidigare nämnt så har ju även privatpersoner fått hiskliga böter och blivit stämda även för varor som de tidigare köpt på marknader i tex Egypten eller Thailand och bara i förbifarten haft som slit o släng väska på resa till Italien eller Frankrike utan att fundera på den saken, så galet scenario är det ju inte.
Som tidigare nämnt så har ju även privatpersoner fått hiskliga böter och blivit stämda även för varor som de tidigare köpt på marknader i tex Egypten eller Thailand och bara i förbifarten haft som slit o släng väska på resa till Italien eller Frankrike utan att fundera på den saken, så galet scenario är det ju inte.
