Sommartorparn skrev:
Grannen anlitar en gubbe som kommer med åkgräsklippare o klipper. Jag vägrar låta honom klippa hos mig eftersom han klipper för kort. Han, å andra sidan lägger sig i och påpekar att jag borde klippa kortare.

Mitt i sommaren är grannens gräsmatta helt bortbränd. Som en öken. Och gissa vems gräsmatta som grönskar? Skrattar bäst som skrattar sist.....:D

Förresten, vad är vi för tokfransar som diskuterar gräsklippning vid denna årstiden?.:confused:
Han klipper antagligen för sällan det hinner bli för högt mellan varje klippning.
Släpper man upp gräset för högt sedan klipper ner det då blir det brunt, klipp oftare .
En välgödd gräsmatta står emot torka bättre än en mager matta.

jenfor skrev:
En kort gräsmatta, dvs en paradmatta, torkar den ut lätt, vilket är största hotet. En golfbana underhålls rigoröst och bevattnas kontinuerligt, vilket gör att man kan hålla den kort. Det är få privatpersoner som kan tänka sig att vattna dagligen vid torrperioder.

Jag har jobbat på golfbanor som inte har bevattning, bara på greenerna och på vissa får man inte vattna pga att det finns för lite vatten. När jag menar kort så menar jag inte 3-4mm som vi har på greener utan hemma på gräsmattan så är 20 -35 mm kort. Vissa har mycket högre klipphöjder hemma vilket inte blir en bra gräsmatt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.