nikasp
Jag köpte en kinaslunga med huset för en tusing. En 7 hk Masu 650. Den skickar snön och stenar så långt så jag fick sikta riktigt lågt både igår och i förrgår. I Sollentuna. Det låter ju spontant som att något är rejält fel. Nog ska en sån stark maskin klara även blötsnö tycker jag. Har kört hur mycket snöslunga som helst som ung men nu ett glapp på 26-27 år :)

Även jag tycker det låter märkligt. På vår Husqvarna med 6-7Hk drar man bara ned hastigheten på slungen så hinner den skicka iväg även blöt snö.
Det är inget lurt så att brytpinne/bult trots allt är av och när det går tungt stannar utkastaren, men när den inte går tungt så snurrar den med axeln? Har du bett någon kolla framifrån när du kör snö med den?

• Gilla
hus520
  • Laddar…
Ja, det kan ju mycket väl vara en brytpinne ändå, enklast sättet är ju att ta ut och kolla att de är hela. Samtidigt är det ju ett rätt väl känt problem, det finns till och med färdiga kit att köpa för att lösa problemet ;)
Husqvarna kanske har lite bättre toleranser på sina grejer, och därför mindre problem.

nikasp
Jag har valt att måla hela "fläkt"=utkastaren utrymmet och utblåsröret invändigt med Hammerite hammarlack. Målade även större delen av kvarnen=främre inmatning. Hammerite hammarlack innehåller silikon gör att ytan blir glatt.

Hade även skaffat fram gummi för att förtäta kring fläkten men hitills har Hammarlacken räckt

thomasx skrev:
Och här kan man se ett exempel med extra gummiflärpar på andra stegets vingar, jämfört med utan. Det gör rätt stor skillnad.

Spola fram till 1:20, där börjar testet.

[länk]
Det är ju exakt så det går för mig nu med tunga snön nu när han kör utan gummi.

Min impeller ser ut så här så jag ser inte hur jag ska kunna få på något gummi...
Svart snöslungans impeller utan gummi på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här kan du sätta gummit.

Metallfäste med en svart gummipackning, avsedd för fastsättning på en yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Såg i en annan tråd att utslitna drivremmar gav detta problem, troligtvis att de slirar när det börjar gå tungt.

Göran.W
Kan det vara så enkelt som att fläkten i andra steget är rem driven och remen slirar när man kör.
Allt ser ju ut att snurra då när man inte kör snö genom den.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.