Om det var ett bra och trevligt hus, utan att vara mitt absoluta drömhus. Så skulle jag redan nu satt stopp. Jag skulle sagt att jag kunde tänka mig att betala utgångspris om det ska vänta ytterligare. Alternativt sagt att jag drog mig ur helt
Nu har de redan skjutit på det två gånger, och kommer säkert göra det igen, om de inte blir lite pressade.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alltid bäst att va öppen, särskilt så om det gynnar er.

”Vi köper gärna huset för bjudet pris men kommer nu börja titta vidare så länge. Det är många osålda hus nu. Hittar vi något vi tycker bättre om kan vi komma att backa från budet.”

Tänk på att när mäklaren pratar med säljaren är han eller hon på er sida: ”ni bör ta budet, ni kommer inte få mer”. Mäklaren vill fakturera.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Dra tillbaka ert bud direkt och vänta på dom andra buden istället, om det ens kommer några.

Var aktiv i ert budande, inte passiv. Visa att detta beteende inte är acceptabelt.

✅✅✅

Ni kan alltid gå med igen om så önskas senare. Men beakta då även att om inga bud inkommer så lägg er lägre!

• Gilla
Viggo3234 och 2 till
  • Laddar…
I
Oavsett om det är köparens marknad eller inte så måste man ställa sig frågan : Hur pass gärna vill vi ha detta huset?

Även om säljaren verkar strulig så finns alltid risken att när de uppfattar er som struliga så väljer de bort er helt oavsett pris. Vi har blivit bortvalda vid budgivning trots att vi haft högsta budet, i ett fall vet vi att det istället såldes inom familjen även om vårt bud var högre. Detta har hänt 2-3 gånger och jag misstänker att det är ett vis att reda ut vad marknadsvärdet kan vara på huset.

• Gilla
Visan i mitt liv
  • Laddar…
Krilleman
I Ironside skrev:
Vi har blivit bortvalda vid budgivning trots att vi haft högsta budet, i ett fall vet vi att det istället såldes inom familjen även om vårt bud var högre. Detta har hänt 2-3 gånger och jag misstänker att det är ett vis att reda ut vad marknadsvärdet kan vara på huset.
Men då är det ju inte på grund av att ni varit struliga...

Jag skulle inte tvekat att dra tillbaka mitt bud i TS fall.
Inget tvivel alls.

• Gilla
PeeWee och 2 till
  • Laddar…
Jag hade definitivt prutat på mitt eget bud om de väljer att vänta in ev andra budgivare. Överlag är det en bra utgångspunkt att man inte är nödgad att köpa ett specifikt objekt när man ger sig in i en budgivning.

• Gilla
Viggo3234
  • Laddar…
Alltså det beror ju helt på vad säljaren har för förutsättningar… Förstår att det är frustrerande att de tvekar och drar ut på processen. Tror inte att du tjänar på att gå ut för aggressivt och sänka bud osv som en del har föreslagit. Det är väll absolut så att det är köparens marknad nu men det är ju fortfarande så att det är helt upp till säljaren att välja vem hen vill sälja till och till vilket pris. Uppenbarligen är hen inte helt nöjd med priset för då hade väll kontraktet varit påskrivet. Kanske är det så att säljaren faktiskt bara behöver lite mer tid att förlika sig med att slutpriset inte riktigt blir som man hoppats. Ta de lugnt. Sedan skadar det väll inte att påtala för mäklaren att ni har andra objekt på gång…

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Krilleman Krilleman skrev:
Men då är det ju inte på grund av att ni varit struliga...

Jag skulle inte tvekat att dra tillbaka mitt bud i TS fall.
Inget tvivel alls.
Jo men vad jag ville ha sagt är att säljaren säljer till vem de vill, anledningen att bli exkluderad kan i realiteten vara vadsomhelst.

Så om man som köpare anser att det finns en uppsjö med minst lika intressanta objekt som detta, för all del pruta! Men om man fastnat för just detta huset vilket är ganska vanligt så hade jag tagit det varsamt.

Det är inte helt tydligt om det faktiskt funnits andra budgivare, man skriver "Vi leder en budgivning,inga mer som budar." Jag tolkar det som att det har funnits andra budare och då är frågan vad näst högsta budet ligger på. Om inte så ställer jag mig frågande till varför man börjar med att bjuda 200 000 kr över utgångspris i rådande marknad.

• Gilla
Visan i mitt liv och 1 till
  • Laddar…
Jag har blivit nekad köp på grund av att jag kändes som en strulpelle enligt mäklaren. Jag var med i två budgivningar på två snarlika lägenheter. Jag hade aldrig ledande bud på båda samtidigt.

Mäklaren fick info från mig att jag kunde bjuda minst 10000 över och sätta mig i en taxi och skriva på direkt. Jag fick inte köpa. Jag tror inte köparen fick infon från mäklaren om mitt höjda bud och jag ringde en gång till säljaren för att dubbelkolla men hen svarade inte. Sen lade jag det bakom mig då jag var så besviken.

Det finns otaliga orsaker till varför säljare/mäklare/köpare för som de gör. Vad som är rätt nu är omöjligt att svara på. Jag skulle inte tjafsa/pressa om jag kan tänka mig att köpa bostaden. Däremot skulle jag finna mig i sitsen och skapa plan b och c.

Säljaren använder ert bud för att fiska. Ett hus med ett bud är mycket mer attraktivt. Säg att ditt bud står i 24h.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Amazonic Amazonic skrev:
Vi leder en budgivning,inga mer som budar.
Men allt tar sån tid.
Först skulle vi skriva i fredags,sen ville dom vänta till idag måndag ifall dom skulle få in nått bud under helgen,nu vill dom vänta till torsdag.
Vi börjar tröttna på det hela och funderar på att hoppa av.
Kan vi hoppa på budgivningen igen sen om vi vill?
Dra er ur o lägg ett bud under utgångsbud. Ni bestämmer hur ni vill göra

Amazonic Amazonic skrev:
Vi leder en budgivning,inga mer som budar.
Men allt tar sån tid.
Först skulle vi skriva i fredags,sen ville dom vänta till idag måndag ifall dom skulle få in nått bud under helgen,nu vill dom vänta till torsdag.
Vi börjar tröttna på det hela och funderar på att hoppa av.
Kan vi hoppa på budgivningen igen sen om vi vill?
Ert bud är kanske för högt?
Har ingen annan budat så är risken att ni lagt ett för högt bud...

Säljarna förväntade sig kanske flera bud och har nu endast fått ett bud av er och hoppas de skall få ett högre bud?

Fundera på att ta tillbaka ert bud och sedan lägg ett lägre bud och se?

Lycka till med er affär.

Det är enkelt att sitta på ett forum och säga att man ska dra tillbaka budet, göra si å så..
Är det huset man vill ha så är det inte så enkelt, där jag bor kommer det ut en handfull hus om året så då får man vackert vänta eller buda högre om man vill ha det.

Så vill ni verkligen ha huset, fråga mäklaren vad det är för bekymmer, finns det flera objekt ni är intresserade av så skulle jag säga att budet gäller x antal timmar annars går ni vidare.

I
OT: hade varit nice att kunna få prenumeration endast när TS svarar. Det finns en hel del trådar som spårar ut i oändliga diskussioner men i grunden saknas det mer info från TS för att faktiskt komma till en slutsats. Man kanske inte är så intresserad av sorlet men ändå intresserad om hur resultatet faktiskt blev om nu TS någonsin hör av sig igen.

• Gilla
Fransyskans och 8 till
  • Laddar…
Krilleman
nino nino skrev:
Så vill ni verkligen ha huset, fråga mäklaren vad det är för bekymmer, finns det flera objekt ni är intresserade av så skulle jag säga att budet gäller x antal timmar annars går ni vidare.
Men det är ju precis samma sak som att dra tillbaka budet i min bok.
Budet är ju redan lagt, och säljarna tvekar.

Ska vara ett riktigt drömhus för att jag skulle låta budet ligga kvar i rådande tider.
Ett tillbakadraget bud ger även effekt på resterande budgivare.

Här gäller det också att vara lite bekväm med att ha och göra med mäklare. För det är en konstig yrkesgrupp. Gå absolut på flera visningar på andra hus och lär dig snacket som dom kör med om man känner sig osäker.

Jag ifrågasätter ofta uppgifter mäklare slänger ur sig. Sista visningen jag gick på frågade jag efter hur solen stod på himlen sommartid. Han pekade åt norr kan tilläggas.

• Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.