S
O när hönorna väl har flyttat in i hönshuset och trädgården är det omöjligt att bedriva odling.... Nygödslat land är ju det bästa som finns finns att götta ner sig i i vårsolen.
Hönor rotar i nygödsland i en upphöjd odlingslåda i trädgården i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
jonaskop och 2 till
  • Laddar…
Carin83 Carin83 skrev:
Letar ritning på hönshus med ljus å lykta. Vill inte ha ett färdigbyggt, är för små. Och frakta en gammal lekstuga eller förråd för ombyggnad till tomten är ett svårt projekt. Så vi tänker bygga med lösvirke. Känns lättast och billigast. Men vi hittar inga ritningar någonstans och ingen som passar. Vill ha mellan 7-10 kvm , luckor, reden utanpå och hyfsat lättstädat! Var kan vi hitta det? Vi kommer inte klara att rita upp det själva. Dessutom vill vi använda lite isolering och reglar som vi redan har, och annat återbrukat
Hjälp oss 💖
Hej,
Kul med denna frågan på Byggahus!

Finns en facebook-grupp som heter Mitt Hönshus. Där kan du hitta en del nyttig inspiration.
Jag har byggt två hönsgårdar. Det första på en liten villatomt så det fick bli vad som fanns plats för med lösvirke.
Vi flyttade till större för två år sedan och där fanns det en 15 kvm Frigga som vi tog 10 kvm av och inredde till vårt gäng.

Mina råd:
-Bygg större än vad ni först tänker er.
Isolera. (Vi bor ca 2 mil N/Ö om STHLM och har valt att isolera med 70 mm glasull)
-Dra in el. (Och vatten/avlopp ifall det inte är svårlöst) Tänk på att el i hönshus behöver hög IP klass då det dammar något i hästväg.
-Ventilation kan ev behövas mot fukt. Ett lågt ”insug” och ett högt ”utblås” Höns mår bättre om de inte sitter och sover i drag så här får man tänka till tidigt i byggprocessen hur/var det placeras.

-Måla allt invändigt med hög glans. Lättare att tvätta då och hönsen smutsar ner rejält.

-Rovdjurssäkra så bra ni bara kan. Ex: Ska ni ha utegård är det bättre att använda putsnät än hönsnät. (Håller bättre mot rävtänder) Säkra marken utanför mot ”grävning från rovdjur” Säkra gården med skydd uppåt. (Rovfåglar)
Gör så gott ni bara kan så att det inte är springor och glipor. (Mårddjur och råttor)

Höns är roliga och härliga djur så jag ångrar redan att vi inte rev friggan och byggde större och bättre när vi flyttade ut i bushen. 😂

Bästa lyckönskningar från mitt håll! Jag tror inte att ni ångrar er. (Vi är inne på ”nästa spår” nu och håller på att fixa bikupor…)

//D
Interiör av hönshus med sittpinnar och strö på golvet, sett genom ett hönsnät.
Skapa konto
Visning av ett hönshusinnandöme med hönsnät framför ett fönster, belyst av dagsljus med en glimt av grönska utanför.
Skapa konto
Interiör av hönshus med sittpinnar, hönsnät och strö på golvet.
Skapa konto
Höns som går fritt på en lantlig tomt med gräs och en traditionell trästängsel i bakgrunden.
Skapa konto
Interiör av ett nyligen renoverat hönshus med vita väggar och träkonstruktioner.
Skapa konto
Hönsgård med putsnät, intill ett vitmålat uthus, i en rymlig trädgård.
Skapa konto
Interiör av ett hönshus under renovering med målarfärg och verktyg på golvet.
Skapa konto
Inredning av hönshus med enkel träram och släta vita väggar med god belysning.
Skapa konto
Hönsgård med staket och hönshus omgivet av grönt gräs, skog i bakgrunden och klar himmel ovanför.
Skapa konto

• Hönsgård med höns på ströbädd, nära en vit byggnad, skyddad av ett svart staket och taknät.
    Skapa konto
  • Ett hönshus och en inhägnad utegård för höns på en lummig tomt.
    Skapa konto
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Carin83
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Bra tankar!
Men i Skåne är mitt tips att ni isolerar minimalt eller inte alls. Hönsen mår sämre av varmt och fuktigt inne på vintern, än vad de gör av kallt och torrt. Lite ventilation är bra, men inte så att det drar på hönsen när de sover på sina pinnar.
Kan bara hålla med drag är sämre än kyla Är nog beredd att påstå efter våra tre olika hönshus att det platsbyggda isolerade har varit mer bekymmer med än dom två husvagnar vi haft höns i . Vet inte om det är slumpen/tur/otur men det platsbyggda välisolerade är det enda vi fått röda hönskvalster i trots samma förutsättningar -sanerat med sebasil och sanerat/ommålat stått tomt i ett år så vart det samma visa så nu har vi ett uppehåll med hönsen igen

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Don-T Don-T skrev:
Höns är verkligen jätteskoj, 3 år sedan jag byggde mitt hönshusi ett villakvarter.
Skickar länk med en jäkla drös med bilder.
[länk]
Tack!

Don-T Don-T skrev:
Höns är verkligen jätteskoj, 3 år sedan jag byggde mitt hönshusi ett villakvarter.
Skickar länk med en jäkla drös med bilder.
[länk]
Alltså wow vad fint!! Kom hit å bygg mitt med. Kan lova att mitt inte kommer bli i närheten av det där

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
Carin83 Carin83 skrev:
Alltså wow vad fint!! Kom hit å bygg mitt med. Kan lova att mitt inte kommer bli i närheten av det där
Tack så mycket, ditt blir säkert jättefint med. Men isolering tror jag nog är rätt bra, det både håller värsta värmen borta på sommaren och hjälper till med värmen på vintern.inga kvalster hos mina ännu iallafall, men jag har bara 6 stycken så rätt lätt att hålla städat hos dom

Hur långt har du till närmsta granne? Är det för långt behövs ju en väldigt lång elkabel, vilket också kan bli dyrt😉😄.

A AG A skrev:
Hur långt har du till närmsta granne? Är det för långt behövs ju en väldigt lång elkabel, vilket också kan bli dyrt😉😄.
Grannen får väl hålla med elverk då, allt för grannsämjan 😇

Don-T Don-T skrev:
Tack så mycket, ditt blir säkert jättefint med. Men isolering tror jag nog är rätt bra, det både håller värsta värmen borta på sommaren och hjälper till med värmen på vintern.inga kvalster hos mina ännu iallafall, men jag har bara 6 stycken så rätt lätt att hålla städat hos dom
Ja isolera ska jag göra. Funderar på att använda fibercement på väggarna för att undvika fukt osv. Lättare att hålla rent med

Don-T Don-T skrev:
Hehe om det blir fint vågar jag inte svara på. Jag är helt grön på att bygga, så det kan gå lite hur som helst

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.