Letar ritning på hönshus med ljus å lykta. Vill inte ha ett färdigbyggt, är för små. Och frakta en gammal lekstuga eller förråd för ombyggnad till tomten är ett svårt projekt. Så vi tänker bygga med lösvirke. Känns lättast och billigast. Men vi hittar inga ritningar någonstans och ingen som passar. Vill ha mellan 7-10 kvm , luckor, reden utanpå och hyfsat lättstädat! Var kan vi hitta det? Vi kommer inte klara att rita upp det själva. Dessutom vill vi använda lite isolering och reglar som vi redan har, och annat återbrukat
Hjälp oss 💖
Hjälp oss 💖
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
En ritning till en friggebod typ förråd eller vedbod som sedan anpassas av er till hönsens behov.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
7-10kvm är stort.
Har för mig att denna bok har lite rekommendationer till när man bygger hönshus:
https://www.adlibris.com/se/bok/hons-raser-skotsel-uppfodning-9789127132061
Har för mig att denna bok har lite rekommendationer till när man bygger hönshus:
https://www.adlibris.com/se/bok/hons-raser-skotsel-uppfodning-9789127132061
Hejhej, kul med hönshus! Höns är verkligen otroligt charmiga djur! Vi byggde ett hönshus förra sommaren på 8kvm och mitt bästa tips är: bygg större än vad du tror. Jag hade gärna haft några kvm till. Vi har mellan 10-20 höns i vårat (13 just nu)
Vi byggde hönshuset med en del återbrukat material men virke är dyrt nuförtiden. Om du ska bygga något snyggt och isolerat så blir det dyrare än vad ni förmodligen tror (för det blev det för oss).
Vi bor i Piteå i Norrbotten och har 100mm cellplast i tak och botten (plintgrund). I väggarna har vi 70mm glasull. Det har fungerat bra i stort sett hela vintern men när temperaturen kröp ner mot -40 så klarade vi inte av att hålla plusgrader med frostvakt och värmelampa (350w). Så lite mer isolering hade nog inte skadat. Det blir även jättefuktigt i ett hönshus så sätt minst 2 ventilationshål så att du får något litet korsdrag.
Bygg även gärna ett förrum, så att ni har någon plats att ha hönsfoder, strö, etc.
Väggarna invändigt klädde vi i OSB och målade med vita högglansfärgrester som vi fått av släkt och vänner. Vi byggde ett slätt golv av spånskiverester och på det satte vi en våtrumsmatta som vi fått köpa billigt som är lätt att torka av.
Mitt sista tips gäller egentligen inte hönshuset utan själva skötseln av hönsen. Skaffa stora vatten och matkärl (10-20l), annars måste ni konka vatten fram och tillbaka hela tiden.
Lycka till med hönshusbygget!
Vi byggde hönshuset med en del återbrukat material men virke är dyrt nuförtiden. Om du ska bygga något snyggt och isolerat så blir det dyrare än vad ni förmodligen tror (för det blev det för oss).
Vi bor i Piteå i Norrbotten och har 100mm cellplast i tak och botten (plintgrund). I väggarna har vi 70mm glasull. Det har fungerat bra i stort sett hela vintern men när temperaturen kröp ner mot -40 så klarade vi inte av att hålla plusgrader med frostvakt och värmelampa (350w). Så lite mer isolering hade nog inte skadat. Det blir även jättefuktigt i ett hönshus så sätt minst 2 ventilationshål så att du får något litet korsdrag.
Bygg även gärna ett förrum, så att ni har någon plats att ha hönsfoder, strö, etc.
Väggarna invändigt klädde vi i OSB och målade med vita högglansfärgrester som vi fått av släkt och vänner. Vi byggde ett slätt golv av spånskiverester och på det satte vi en våtrumsmatta som vi fått köpa billigt som är lätt att torka av.
Mitt sista tips gäller egentligen inte hönshuset utan själva skötseln av hönsen. Skaffa stora vatten och matkärl (10-20l), annars måste ni konka vatten fram och tillbaka hela tiden.
Wow vad fint! Tack för tips. Vi tänkte 5 höns på ca 6-7 kvmt. På vår och sommar får dom traska i mycket i trädgården med oss då vi är ute alltid å på vinter/höst i en stor hönsgård. Vill som sagt försöka återbruka mycket, köpa från andra och använda det vi har.jonaskop skrev:
Hejhej, kul med hönshus! Höns är verkligen otroligt charmiga djur! Vi byggde ett hönshus förra sommaren på 8kvm och mitt bästa tips är: bygg större än vad du tror. Jag hade gärna haft några kvm till. Vi har mellan 10-20 höns i vårat (13 just nu)
Vi bor i Skåne så det blir aldrig extrem kallt men tänker ändå att isolering vore bra både mot värme och kyla
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Vi har våra tre damer i ett mindre hus än så, men då har vi en utegård de alltid kan vara i, vilken de i princip alltid är i. (Från början var de sex, men två dog i Mareks och en var en tupp som blev aggressiv)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hur stort är huset? Vi tänker ha en rätt stor hönsgård och på sommar och vår kan dom vara ute å sprätta med oss i trädgården hela dagarna13th Marine skrev:
Visa gärna fler bilder om du har. Inuti osv. Hur byggde ni det? Från lösvirke?13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Det är i princip en regelstomme som är klädd invändig med oljehärdad masonit, isolerad med glasull och sedan panel på utsidan. Insidan har målade väggar och tak medans golvet är plastmatta.
Skulle jag gjort om den hade jag funderat på andra lösningar för luckorna där bak då den sväller när det regnar och blir svåra att öppna.
Skulle jag gjort om den hade jag funderat på andra lösningar för luckorna där bak då den sväller när det regnar och blir svåra att öppna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Storlek var det också, jag tror det var 1.2m x 2.4m.