102 453 läst ·
411 svar
102k läst
411 svar
Honda miimo 2013
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Oslipade
Slipade
De bästa är ju att montera väck knivarna, men det hade jag ingen möjlighet till så snabbt som jag fick infallet nyss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slipade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De bästa är ju att montera väck knivarna, men det hade jag ingen möjlighet till så snabbt som jag fick infallet nyss.
Medlem
· Värmlands län
· 14 inlägg
Sådär, nu har jag skruvat fast en tunn plastskiva (lexan 0,3mm) mellan knivarna och disken. Hela disken är alltså helt slät och luftvingarna är förtäckta.
Återkommer med resultatet...
Återkommer med resultatet...
Hej, tänkte fylla på lite härChappe 4 skrev [bild]
Har en annan fråga som någon av er kan svara på. Eftersom användare manualen är ofullständig enligt mig så gör den mig lite förvirrad. Men detta är det enda jag kan klaga på när det gäller min Miimo. För som klippare gör den ett fantastiskt bra jobb. När det gäller ansluta slingan så finns det 5 stift på dockan. I manualen står det MEDURS slinga MOTURS Typ 1 MOTURS Typ 2 MOTURS Typ 3 MOTURS Typ 4. Jag har kopplat min slinga i MEDURS och sen i MOTURS Typ1. Men jag förstår inte riktigt varför det finns fler kontakter?
Och i manualen står följande:
• Anslutningsplatsen för att ställa in MEDURS
eller MOTURS måste vara korrekt.
• Signalpositionens anslutning ska vara
densamma som den som ställts in i menyn
Men efterson man sätter en kontakt i Medurs och den andra i Moturs vad skall man då ställa in klipparen på
0:an = medurslinga = ( högra kabeländan ) den går alltid ut från högersidan av laddstationen, dvs oavsett hur du placerar laddstationen skall stift 0 gå medurs ( komma in från höger in i stationen antingen rakt in i kontakten (medurs), eller då på undersidan och sen på kontakten ( moturs) )
1,2,3,4 är moturs ( vänster kabel ända ), och det är som andra skrev olika frekvenser om man får tex störnings problem
Väljer du stift 2 skall du ändra till 2 i meny 6 som man kan läsa om på sida 15.
Riktningen på slingan är det hållet den kör in i stationen och det ställer man även i meny 6.
Så står du på gräsmattan och tittar på laddstationen och Honda märket är till höger har du en medurs slinga om du kopplat rätt.
Jag fortsätter lite nu medans jag är nykter :wow: och installationen har gått jättebra, 2 man 1 manual och 1 flak bira, det räcker för lite trädgårds skoj
Jag läse innan i tråden om att vissa bara fick den att köra hem och ladda på ett håll, konstaterat nu att min 500 tar varannan.
Men trycker jag på hem knappen kör den alltid medurs hem, slingan är medurs,utgångsstart moturs. ska testa mer imorgon.
Går jag istället in i meny 4 och tar testa och väljer hem , kör den mot slingan så går den medurs, stannar jag den med stoppknappen, lyfter tillbaka den och gör om testet, går den moturs, så även när den har lite batteri och skall ladda tar den varannan gång medurs respektive moturs.
Testade även från mackans inlägg med 249 enter, Område Hög,Mellan,Låg, jag tyckte jag läst det och har läst manualen 511 gånger, tittar man på sida 29 kontroll områdestråd verkar det som att Honda glömt att lägga in funtionen 249 i manualen kanske, har man en låg signal i miimon kan man ställa upp den ett hack och testa om nu den beter sig konstigt.
Signalen i kabelen måste ju minska ju mer kabel man lägger ut. Jag har ca 200 meter och har 6 i signal och medel
Vi får väl se vart detta slutar, Klipper fint gör den och jag får tid till annat
Jag läse innan i tråden om att vissa bara fick den att köra hem och ladda på ett håll, konstaterat nu att min 500 tar varannan.
Men trycker jag på hem knappen kör den alltid medurs hem, slingan är medurs,utgångsstart moturs. ska testa mer imorgon.
Går jag istället in i meny 4 och tar testa och väljer hem , kör den mot slingan så går den medurs, stannar jag den med stoppknappen, lyfter tillbaka den och gör om testet, går den moturs, så även när den har lite batteri och skall ladda tar den varannan gång medurs respektive moturs.
Testade även från mackans inlägg med 249 enter, Område Hög,Mellan,Låg, jag tyckte jag läst det och har läst manualen 511 gånger, tittar man på sida 29 kontroll områdestråd verkar det som att Honda glömt att lägga in funtionen 249 i manualen kanske, har man en låg signal i miimon kan man ställa upp den ett hack och testa om nu den beter sig konstigt.
Signalen i kabelen måste ju minska ju mer kabel man lägger ut. Jag har ca 200 meter och har 6 i signal och medel
Vi får väl se vart detta slutar, Klipper fint gör den och jag får tid till annat
Godmorgon, info från min klippning är än sålänge perfekt, visserligen har den bara kört en natt, men den verkar ändå tagit 80% av min gräsmatta, inga vita toppar som på bilderna innan, men så är ju knivarna nya.
Jag fick ju skruva av ett blad och såg att den är bara slipad på ena långsidan och framtill, betyder det att tallriken bara snurrar på ett håll får man ha koll på detta när man monterar tillbaka dom, annars blir dom ju felvända.
Jag fick ju skruva av ett blad och såg att den är bara slipad på ena långsidan och framtill, betyder det att tallriken bara snurrar på ett håll får man ha koll på detta när man monterar tillbaka dom, annars blir dom ju felvända.
Hej. Jag tänkte förmedla lite info kring min installation av Miimo. Det gäller i huvudsak dess förmåga till att hantera lutningar, som är markant bättre än vad som indikeras i manualen. Där står att tråden inte ska läggas brantare än 10 grader. Detta oroade mig lite, men efter installation kan jag berätta att den fixar mer än 30 grader utan problem. Förvånad varför de skriver så i manualen, inte helt otänkbart att de förlorar kunder på det.
På Youtube finns filmer från en snubbe i Tyskland (tror jag) där de testar olika modeller uppför en backe, där Hondan till synes går betydligt bättre än en Husqvarna, om jag minns rätt.
På Youtube finns filmer från en snubbe i Tyskland (tror jag) där de testar olika modeller uppför en backe, där Hondan till synes går betydligt bättre än en Husqvarna, om jag minns rätt.
Grejen är när du lägger tråden i tvärs över backen som det blir problem eftersom den inte hinner bromsa när den åker nedför. Då måste nan lägga slingen där sluttningen är lite mindre.bjogen skrev:Hej. Jag tänkte förmedla lite info kring min installation av Miimo. Det gäller i huvudsak dess förmåga till att hantera lutningar, som är markant bättre än vad som indikeras i manualen. Där står att tråden inte ska läggas brantare än 10 grader. Detta oroade mig lite, men efter installation kan jag berätta att den fixar mer än 30 grader utan problem. Förvånad varför de skriver så i manualen, inte helt otänkbart att de förlorar kunder på det.
Hm, den har inga problem med det heller... Den verkar bromsa motorerna så att hastigheten blir lagom. Det är kanske bara en rejäl säkerhetsmarginal i deras spec.Mackan999 skrev:
Jag har haft lite problem att den kör över slingan när slingan är lagd mitt i backen. Men då kanske backen är 30 grader eller mer. Och är det lite halt också så köper jag att den går över. Men jag är verkligen imponerad över hur den klara uppförsbackar. Både framåt och bakåt. Så länge underlaget medger verkar den klara riktig höga lutningar.