102 453 läst ·
411 svar
102k läst
411 svar
Honda miimo 2013
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är ett sätt att välja frekvens på slingan. Ifall om att en granne skulle skaffa sig en Honda.Chappe 4 skrev:Har en annan fråga som någon av er kan svara på. Eftersom användare manualen är ofullständig enligt mig så gör den mig lite förvirrad. Men detta är det enda jag kan klaga på när det gäller min Miimo. För som klippare gör den ett fantastiskt bra jobb. När det gäller ansluta slingan så finns det 5 stift på dockan. I manualen står det MEDURS slinga MOTURS Typ 1 MOTURS Typ 2 MOTURS Typ 3 MOTURS Typ 4. Jag har kopplat min slinga i MEDURS och sen i MOTURS Typ1. Men jag förstår inte riktigt varför det finns fler kontakter?
Och i manualen står följande:
• Anslutningsplatsen för att ställa in MEDURS
eller MOTURS måste vara korrekt.
• Signalpositionens anslutning ska vara
densamma som den som ställts in i menyn
Men efterson man sätter en kontakt i Medurs och den andra i Moturs vad skall man då ställa in klipparen på?
Du sätter medurs på medurs stiftet och moturs på något av motursstiften. I klipparen väljer du sedan vilket håll laddstationen står åt (tornet mot eller medurs) och sen vilket av stiften du anslutit på.
Den ena tråden sätter du i systemnollan. Den högst upp. Den andra sätter du i 1-4 moturs eller medurs. Anledningen till flera kanaler är ifall det finns flera miimosar i granskapet som eventuellt stör varandra om de ligger på samma kanal.Chappe 4 skrev:Har en annan fråga som någon av er kan svara på. Eftersom användare manualen är ofullständig enligt mig så gör den mig lite förvirrad. Men detta är det enda jag kan klaga på när det gäller min Miimo. För som klippare gör den ett fantastiskt bra jobb. När det gäller ansluta slingan så finns det 5 stift på dockan. I manualen står det MEDURS slinga MOTURS Typ 1 MOTURS Typ 2 MOTURS Typ 3 MOTURS Typ 4. Jag har kopplat min slinga i MEDURS och sen i MOTURS Typ1. Men jag förstår inte riktigt varför det finns fler kontakter?
Och i manualen står följande:
Anslutningsplatsen för att ställa in MEDURS
eller MOTURS måste vara korrekt.
Signalpositionens anslutning ska vara
densamma som den som ställts in i menyn
Men efterson man sätter en kontakt i Medurs och den andra i Moturs vad skall man då ställa in klipparen på?
I höstas, när Honda började skriva om Miimo så framgick det i alla annonser och beskrivningar att roboten skulle installeras av Hondas utbildade tekniker. Inte ett ord om att man kunde köpa och installera själv. Såvitt jag begriper har detta ändrats och man köper den "som vanligt" och installerar den själv.
Men är det någon här i forumet som fått den installerad av Honda? I sådana fall; tog det långt tid, blev det bra och vad kostade det?
Men är det någon här i forumet som fått den installerad av Honda? I sådana fall; tog det långt tid, blev det bra och vad kostade det?
Medlem
· Värmlands län
· 14 inlägg
Japp, precis samma problem hos oss!
Vi har kört vår Miimo ett par veckor nu och gräsmattan är välklippt, MEN alldeles gulgrön pga att topparna är söndertrasade.
Min teori är att det är den "inovativa" fläkten som är boven. Det syns tydligt om man tittar på klipptallriken att fläktvingarna har fungerat som klippare. Eftersom hastigheten är lägre längre in på disken och det faktum att vingarna INTE är knivar så trasar dessa istället sönder gräset.
I Kombination med den bristfälliga manualen kan jag inte påstå att jag är nöjd...
Vi har kört vår Miimo ett par veckor nu och gräsmattan är välklippt, MEN alldeles gulgrön pga att topparna är söndertrasade.
Min teori är att det är den "inovativa" fläkten som är boven. Det syns tydligt om man tittar på klipptallriken att fläktvingarna har fungerat som klippare. Eftersom hastigheten är lägre längre in på disken och det faktum att vingarna INTE är knivar så trasar dessa istället sönder gräset.
I Kombination med den bristfälliga manualen kan jag inte påstå att jag är nöjd...
Jag ska prova att slipa knivarna för att se om det blir bättre. Det är inte något större problem för mig med enbart topparna, men dör gräset av det så är det inget bra.
Manualen ser jag inte som bristfällig, det fattas bara lite info i den om vissa funktioner. Jag tror att de flesta läser manualen för dåligt inkl. Mig själv. När man läst den noggrannare så förstår man bättre hur det hänger ihop. Tror det är bristande kunskap som gör det också.
Det stod ju från början att den skulle installeras av en akut. Installatör.
Manualen ser jag inte som bristfällig, det fattas bara lite info i den om vissa funktioner. Jag tror att de flesta läser manualen för dåligt inkl. Mig själv. När man läst den noggrannare så förstår man bättre hur det hänger ihop. Tror det är bristande kunskap som gör det också.
Medlem
· Värmlands län
· 14 inlägg
Håller med om att manualen är ett mindre problem.
Men visst vore det väl trevligt om den klippte bra? Kostade ju i alla fall ca 20 laxar...
Men visst vore det väl trevligt om den klippte bra? Kostade ju i alla fall ca 20 laxar...
Prova slipa fläktarna också. Kanske är en ide.MattisH skrev:Jag ska prova att slipa knivarna för att se om det blir bättre. Det är inte något större problem för mig med enbart topparna, men dör gräset av det så är det inget bra.
Undrar om det är slöa knivar. När jag känner på mina känns de inte skarpa. Var inne hos ÅF och skulle köpa nya men det visade sig att de inte hade några hemma. Får se när jag får nya hur de känns. Eventuellt skall jag prova med rakblad som vissa Husqvarna ägare gör. Eller kanske köpa Husqvarna eller Gardena knivar. Ett alternativ är att tejpa för själva fläkt funktionen.