Alfredo Alfredo skrev:
Var ser du något om en tarfil som skickas till Google Drive? Jag måste läsa slarvigt.
Nej jag kör det här addonet och en full backup är en tar-fil

Men verkar stendött efter ändringen
https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup/issues/1124

Sen kollade jag backupfilerna och det är både tar och tar.gz filer.

• Lista över backupfiler i en dator, inklusive tar och tar.gz-filer, med datum och storlek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag testkörde en backup från den rullande HAOS-installationen och återställde till ett nytt VM med blankt HAOS i Proxmox på annat VLAN. I början av inställningsguiden ombeds man att ladda upp en backupfil, ”tar-filen”, om man har en. Fungerade precis som förväntat, förutom att den inladdade kopian av installationen blev förvirrad av avsaknad av enheter och korrekt DNS-uppslag. Kör ju rå https även på insidan. All konfiguration kom med i alla fall.

Tar-filen från backuprutinen hos mig skickas till en annan enhet (NAS via NFS) och jag hämtade den därifrån via vanlig delning lokalt. Filen skulle också kunna läggas på en molntjänst eller på en annan lokal disk. Det viktiga är att man kommer åt den enkelt när det är dags.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag testkörde en backup från den rullande HAOS-installationen
Men hur plockar du ut en enskild fil från den krypterade backupen?

Alfredo Alfredo skrev:
Men hur plockar du ut en enskild fil från den krypterade backupen?
Det är en enda fil (det är så tar fungerar) och du väljer innehåll att återställa i nästföljande dialogruta.
Skall testa stt köra en separat upppackning av tar-filen och se vad den innehåller.

Det är en enda fil (det är så tar fungerar)
Ja jag vet ganska väl hur tar fungerar... Min fråga var hur du extraherar enstaka, eller alla, fil/filer ur den numera krypterade tarfilen. Alltså inte någon komplett återställning eller nyinstallation av ett HA-system.

Innan den diskuterade uppdateringen var det bara att packa upp "arkivet i arkivet".

Fråga från en novis... när har man behovet av att hämta ut enstaka filer ur backupen? Jag har kört HA i ett antal år, några gånger har jag återställt med en backup, men vet inte om jag missat något smart här??

D Dublin skrev:
när har man behovet av att hämta ut enstaka filer ur backupen
Det är det enda jag någonsin använt en HA-backup till. Säg att du "ställt till det" och exempelvis vill se hur automations.yaml såg ut igår, eller för ett halvår sedan. Du vill då absolut inte göra en full restore med de konsekvenser och risker det medför.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är det enda jag någonsin använt en HA-backup till. Säg att du "ställt till det" och exempelvis vill se hur automations.yaml såg ut igår, eller för ett halvår sedan. Du vill då absolut inte göra en full restore med de konsekvenser och risker det medför.
I den gamla fulla backupen låg det under Homeassistant.tar som man då packar upp, sen använder jag WinSCP för att ladda upp till /tmp och sedan flytta enstaka filer med terminakommando.

• Skärmbild av inställningar för Home Assistant-automatisk backup inklusive schemaläggning, datalagring och krypteringsnyckelhantering.
    Skapa konto
Redigerat:
P paralun skrev:
I den gamla fulla backupen
Hur det fungerade tidigare är inte vad som diskuteras...

Alfredo Alfredo skrev:
Hur plockar du ut en fil ur din krypterade backup?
Nu är jag med! Det går inte att dekryptera utanför HA (t.ex. med openssl aes-256-cbc -d -in homeassistant.tar.gz Nyckeln biter inte (bad magic number) för jag vet ju inte vilken algoritm som har använts. Det är väl bara HA i sig som har allt på plats exkl. krypteringsnyckeln som är min.
Vill man ha åtkomst till enstaka filer är det annan strategi som gäller.

Redigerat:
Vill man ha åtkomst till enstaka filer är det annan strategi som gäller.
Och det är just det som orsakar debatten och ses som ett stort problem. Hur ska man ens kunna verifiera en backup med nuvarande implementation?

Sen är naturligtvis krypteringsmetoden ingen hemlighet och det går att lösa, men inte enkelt för "vem som helst".

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur det fungerade tidigare är inte vad som diskuteras...
Det var bara ett konstaterande att man fick packa upp tar-paketen.
Hursomhelst så testade jag med en manuell minimal backup men får inte till en uppackning.
Snabbtest via den här länken
https://www.tecmint.com/encrypt-decrypt-files-tar-openssl-linux/

Men vill man ha enskilda filer backupade så duger ju WinSCP

Men efter att ha städat upp bland mina backuper samt ställt in hur jag vill ha det med mina två installtioner så är den nya funktionen helt ok för mina behov.

• Datorskärm visar filhanterare med öppnat högerklicksmeny för filen "automations.yaml" i en mappstruktur med olika mappar och filer.
    Skapa konto
Alfredo Alfredo skrev:
Och det är just det som orsakar debatten och ses som ett stort problem. Hur ska man ens kunna verifiera en backup med nuvarande implementation?

Sen är naturligtvis krypteringsmetoden ingen hemlighet och det går att lösa, men inte enkelt för "vem som helst".
Kanske läge att använda Git och en lokal Git-server för versionhanteringen?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Kanske läge att använda Git och en lokal Git-server för versionhanteringen?
Ja det finns som sagt många lösningar men de som tidigare förlitat sig på att det är enkelt att komma att innehållet i standardbackuper bör vara medvetna om förändringen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.