Fick hem min konnected idag, ska bli intressant å se hur bra det funkar med HA, smart grej är de iallafall

E
B berne88 skrev:
Om jag förstår allt rätt efter lite googlade, så verkar det som det går inte att lägga till gatwayen in i HA, utan den måste man ha separat. Men man behöver inte ha den då HA kan sköta allt än då.
Kör idag HA med några få zigbee enheter. Men då det ska byggas nytt så är även nätverk med i alla beräkningar.

Men då är du nöjd med din setup?
Var det smidigt att lägga till enheters i HA?

Något jag läste var att de inte gick att köra automato och scener via wiser om man körde utan gateway, låter konstigt men något du har koll på?
Med HA så är du ju fri att göra vad du vill. Det där med att inte kunna göra scener låter som att någon inte vet, eller någon som vill sälja fler Wiser gateways! 😅

Jag har t.ex. automation i HA p.g.a. dottern är mörkrädd:
1. När rörelse upptäcks (har en sensor vid hennes säng) efter att solen gått ner, men innan den gått upp (nattetid)
2. Tänd då lampan i dotterns rum i 5 minuter
3. Notera nya rörelser inom 5 sekunder.
4. Tänd ytterligare lampa mellan vårt sovrum och hennes sovrum
5. Låt båda lampor vara tända i 10 min

Det hade jag aldrig kunnat göra med enbart Wiser Gateway... Såå, det där du hört låter som osanning.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Det är ju sant så långt att man inte kan köra wisers automation eller scener, men klart att det går utmärkt att köra HA:s automationer och scener vilket jag tycker är ett mycket bättre val om man endå har HA.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
B berne88 skrev:
Om jag förstår allt rätt efter lite googlade, så verkar det som det går inte att lägga till gatwayen in i HA, utan den måste man ha separat. Men man behöver inte ha den då HA kan sköta allt än då.
Kör idag HA med några få zigbee enheter. Men då det ska byggas nytt så är även nätverk med i alla beräkningar.

Men då är du nöjd med din setup?
Var det smidigt att lägga till enheters i HA?

Något jag läste var att de inte gick att köra automato och scener via wiser om man körde utan gateway, låter konstigt men något du har koll på?
Automationer o scener är ju core business i HA, ser inte varför det inte skulle fungera med valfri zigbee3.0 -komponent (förutom vissa gateways då).

K karlmb skrev:
Automationer o scener är ju core business i HA, ser inte varför det inte skulle fungera med valfri zigbee3.0 -komponent (förutom vissa gateways då).
Skulle väl vara undantaget att alla funktioner inte är ”publicerade” via Zigbee. Ta t.ex. IKEA:s knappar och vred som kräver blåkopia/blueprint för att kunna användas utanför IKEA:s ekosystem.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Skulle väl vara undantaget att alla funktioner inte är ”publicerade” via Zigbee. Ta t.ex. IKEA:s knappar och vred som kräver blåkopia/blueprint för att kunna användas utanför IKEA:s ekosystem.
Hur funkar det med blueprint?

K karlmb skrev:
Hur funkar det med blueprint?
Någon har klurat ut alla ”events” som skickas från enheten och översatt dessa till funktioner man kan utnyttja. Lite motsvarande ”MQTT message” som skickas men som man måste plocka upp manuellt. Jag hade t.ex. en IKEA-knapp för ”Matdags!” som blinkar ljuset tre gånger vid ungdomarnas skrivbord. Nu använder jag Siri istället.
Denna utnyttjade jag då: https://community.home-assistant.io/t/zha-ikea-tradfri-shortcut-button/261936

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Flyttade till hus 2020 och körde igång en HA och ganska många funktioner under en period om typ ett år eller två. Sedan dess har jag inte gjort något, förutom att återställa installationen efter att minneskortet kastat in plus att jag för bara några veckor sedan byte ”DuckDNS” så att jag får fjärrkontakt.

Det fungerar ändå hyfsat bra fortfarande, men vissa funktioner ger upp efter ett tag. Andra kanske är mer disciplinerade än vad jag är — men mätare med batterier som bara räcker typ ett år är inte riktigt hållbart för mig. Över en 4-års period har de nog varit igång typ två år i snitt. Och det är lite synd, för förutom automatiserad dimbar belysning är det ju funktionerna som är baserad på temperatur och luftfuktighet som är ”vettiga” på riktigt eftersom de sparar ström mm. Det är en sak som jag skulle vilja titta efter, sensorer som går på elnätet. Känns som en bra tumregel att om man bygger något, så ska man kunna glömma bort den gamla fem år och den ska fungera ändå. Kanske måste det gå via typ en ESP32? Eller finns det smarta sensorer som man pluggar i stickkontakt?

Är sugen på nystart nu, beställt en Home Assistant Yellow som jag ska installera, främst för att komma bort från minneskort och även för att få Matter. Har även mycket större budget nu än vad jag hade 2020. 😅

M Messier1994 skrev:
Eller finns det smarta sensorer som man pluggar i stickkontakt?
Jag har samma problem. Små, billiga batteridrivna sensorer är jättetrevligt ända tills man för fjärde gången måste åla in i krypgrunden för att byta batteri.
Jag har funderat på att köpa några batterihållare för R20-batteri och koppa in istället för den där pyttelilla knappcellen. Då lär det räcka i 50 år...

Det enda vettiga nätanslutna alternativet jag hittat är en Shell med Shelly-addon och lämpliga 1-wiregivare, Men det bli ju lite pyssel med att sätta ihop en sån till en färdig enhet också.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Visst finns det temperaturgivare som går på 230V. Men de som går på batteri brukar ge bättre värden för de inte värms upp av chippet...

• Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
Därför ska dom ha en extern givare (som shelly add-on t ex...).

För övrigt är jag väldigt nöjd med mina Philips Hue Outdoor-sensorer som drivs av två R14-batterier. Andra vintern utomhus nu och batteriet ligger på ca 90%.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag måste slå ett slag för shelly-addon, har flera sådana hemma. Den mest lyckade tillämpningen är i pannrummet där jag har 4 temp.mätare (2 nivåer i ack.tanken, panntemp och framledningstemp) samt en nivåmätare för pelletsbehållaren kopplade till den analoga ingången på samma add-on. Den shellyn som add-onen sitter på är kopplad till laddpumpen så där kan jag se när är igång.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
E
M Messier1994 skrev:
Flyttade till hus 2020 och körde igång en HA och ganska många funktioner under en period om typ ett år eller två. Sedan dess har jag inte gjort något, förutom att återställa installationen efter att minneskortet kastat in plus att jag för bara några veckor sedan byte ”DuckDNS” så att jag får fjärrkontakt.

Det fungerar ändå hyfsat bra fortfarande, men vissa funktioner ger upp efter ett tag. Andra kanske är mer disciplinerade än vad jag är — men mätare med batterier som bara räcker typ ett år är inte riktigt hållbart för mig. Över en 4-års period har de nog varit igång typ två år i snitt. Och det är lite synd, för förutom automatiserad dimbar belysning är det ju funktionerna som är baserad på temperatur och luftfuktighet som är ”vettiga” på riktigt eftersom de sparar ström mm. Det är en sak som jag skulle vilja titta efter, sensorer som går på elnätet. Känns som en bra tumregel att om man bygger något, så ska man kunna glömma bort den gamla fem år och den ska fungera ändå. Kanske måste det gå via typ en ESP32? Eller finns det smarta sensorer som man pluggar i stickkontakt?

Är sugen på nystart nu, beställt en Home Assistant Yellow som jag ska installera, främst för att komma bort från minneskort och även för att få Matter. Har även mycket större budget nu än vad jag hade 2020. 😅
Tips; kör trådat så slipper du batteribyten.

Tror Yellow kommer bli super!

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
useless useless skrev:
Därför ska dom ha en extern givare (som shelly add-on t ex...).

För övrigt är jag väldigt nöjd med mina Philips Hue Outdoor-sensorer som drivs av två R14-batterier. Andra vintern utomhus nu och batteriet ligger på ca 90%.
Imponerande, jag har köra sådana där små vita fyrkanter från Xiaomi, har inte klarat 12 månader i snitt.

M Messier1994 skrev:
Imponerande, jag har köra sådana där små vita fyrkanter från Xiaomi, har inte klarat 12 månader i snitt.
Jo mina Aquara funkar utmärkt, +12 månader och skulle själv aldrig välja en trådad lösning. Har väl sex sfycken på olika ställen ute samt inne i huset, vind, badrum, källare samt en hallgivare.

Utmaningen är mer att köpa rätt knappcellsbatteri varje år.

https://www.webhallen.com/se/product/366038-Aqara-Temperature-and-Humidity-Sensor-T1

Sen strävar jag efter en ren Zigbeemiljö.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.