530 933 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Får man in alla värden i HA eller måste man betala extra för vissa, har sett att de vill att man köper månadsabonnemanget Energy+?tveksamt skrev:
Får man inte elförbrukningen i realtid via HAN-porten eftersom TIbber-mätaren mäter pulser med, de skriver så här:D djac skrev:
"Pulse P1 är en smart energimätare som läser av elförbrukningen från din elmätare upp till varannan sekund och skickar datan till Tibber-appen via WiFi."
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
JAg kör med detta hemmabygge som integrerar med ESPhome i Home Assistant. Guld värt att kunna läsa realtidseffekt och strömuttag. Naturligtvis finns samma uppgifter hos Göteborg Energi, men inte omedelbart tillgängliga och överskådliga.
https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini
https://github.com/Beaky2000/esphome-p1mini
Försöker läsa lite på länken men är inte så hemma på detta.Johan Gunverth skrev:
Fyra kontakter ska lödas på minikortet ser jag. Är det allt som måste göras, komminicerar den via Wifi eller och går den sen direkt in i HA eller behöver man göra något mer. Behöver man Add-on i HA för ESP32?
Nyfiken
Var det mycket mixter att få in i HA?tveksamt skrev:
Har fått min men inte fått upp nåt uttag, måste ha extern matning
Det var drygt ett år sedan jag gjorde det, så mitt minne är sisådär, men jag vill minnas att det var väldigt lätt. Man slår på det lokala api:et i appen efter man kopplat upp den till nätet och sedan kanske den till och med hittades automagiskt av HA...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Jag installerade en Homewizard i förrgår, HA meddelade att den hittat en homewizard och frågade om den skulle läggas till i systemet.
Jag köpte även en splitter från Homewizard eftersom jag har Kamstrups skitmätare Omnipower samt att jag ville koppla in mer än en enhet på porten.
Köpte direkt av HW det var billigast, men det tog nästan 2v att få hem det.
Jag köpte även en splitter från Homewizard eftersom jag har Kamstrups skitmätare Omnipower samt att jag ville koppla in mer än en enhet på porten.
Köpte direkt av HW det var billigast, men det tog nästan 2v att få hem det.
Det var väldigt enkelt för mig att få in Tibber Pulse i HA. Man måste skaffa en API-nyckel men det är typ det enda.nino skrev:
Och extern matning behövde jag inte då elmätaren matar min Pulse (bra det, för det finns inga uttag i eller nära skåpet)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Det stämmer. Man löder fyra pinnar. Inga andra fysiska komponenter. Man kan inte använda vanliga ESP32-kort för de drar för mycket ström från HAN-porten. Det behöver vara en D1 mini eller liknande- Finns bl.a. på m.nu om du behöver köpa.S synvinkelhaken skrev:
Den kommunicerar via WiFi. Lösenord till ditt WiFi ställer du in i första konfigurationen (firmware-uppladdningen).
Den bygger på ESPhome som du kör som tillägg i HA, så du installerar den vägen, antingen separat (https://web.esphome.io/) eller inuti HAs ESPhome. När enheten är konfigurerad och omstartad till det nätverk som HA ligger i, dyker den upp automatiskt som en ny enhet.
ESPhome är en del av Nabu Casa
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Börja med att kolla upp vad du har för elmätare @synvinkelhaken
Har du en Kamstrup Omnipower med P1-modul så är den speciell och kräver extern matning för att fungera, dvs Kamstrups egna modul strömförsörjs av dig.
Har du en Kamstrup Omnipower med P1-modul så är den speciell och kräver extern matning för att fungera, dvs Kamstrups egna modul strömförsörjs av dig.
Tackar för alla bra svar, jag ska sätta mig och kika lite, OpenVPN verkade ju gratis och trevligt. Håller med gbgustaf att det är väl inte hela världen om det hackas, men av någon dunkel anledning så tycker jag att Tapo kamerorna får täcka in utomhus, men de har inte inne att göra. Lite kul när jag fick ett larm när jag var på jobbet att prata direkt med personen utanför dörren, men man vill ju inte själv dyka upp på sitelistorna över hackde kameror...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
OpenVPN, Wireguard, Tailscale (lättanvänd Wireguard), Zerotier är alla gratis för hemmabruk och hyfsat få enheter. Tailscale är lättast att komma igång med eftersom du inte behöver pilla i brandväggen. Zerotier likaså, men lite mer konfiguration.Sne4 skrev:
Tackar för alla bra svar, jag ska sätta mig och kika lite, OpenVPN verkade ju gratis och trevligt. Håller med gbgustaf att det är väl inte hela världen om det hackas, men av någon dunkel anledning så tycker jag att Tapo kamerorna får täcka in utomhus, men de har inte inne att göra. Lite kul när jag fick ett larm när jag var på jobbet att prata direkt med personen utanför dörren, men man vill ju inte själv dyka upp på sitelistorna över hackde kameror...
Om du har en kompetent brandvägg där du kan installera eller slussa en SSL-proxy kan du köra krypterat även på vanlig http. Kör själv HAproxy i min pfsense-brandvägg för diverse tjänster.
Mitt intryck av TP-Link/Tapo är att de har varit väldigt snabba på att fixa säkerhetsbuggar och andra fel.
Det @gbgustaf inte tänker på (eller dumdristigt inte heller bryr sig om) är att en hackad HA potentiellt är en väg rakt in bakom brandväggen och därmed ger direkta attackmöjligheter och potentiell avlyssning av allt på det interna nätverket.Sne4 skrev: