Sne4 Sne4 skrev:
Tackar för alla bra svar, jag ska sätta mig och kika lite, OpenVPN verkade ju gratis och trevligt. Håller med gbgustaf att det är väl inte hela världen om det hackas, men av någon dunkel anledning så tycker jag att Tapo kamerorna får täcka in utomhus, men de har inte inne att göra. Lite kul när jag fick ett larm när jag var på jobbet att prata direkt med personen utanför dörren, men man vill ju inte själv dyka upp på sitelistorna över hackde kameror...
Jo OpenVPN finns numera inbyggt i flera routrar, är det inte inbyggt så kan det vara en utmaning att få igång inkl att själv hantera certifikaten.
R RoAd skrev:
Det @gbgustaf inte tänker på (eller dumdristigt inte heller bryr sig om) är att en hackad HA potentiellt är en väg rakt in bakom brandväggen och därmed ger direkta attackmöjligheter och potentiell avlyssning av allt på det interna nätverket.
Jo ett perfekt offer för hackerligorna som härjar att få en ny Zombie i sin arme.
Sen scannas ju världens datorer hela tiden av hackers för att hitta nya medlemmar till armen.
(man ser den här portscanningen med mer avancerade brandväggar)

J
S sjoelund skrev:
Det var väldigt enkelt för mig att få in Tibber Pulse i HA. Man måste skaffa en API-nyckel men det är typ det enda.

Och extern matning behövde jag inte då elmätaren matar min Pulse (bra det, för det finns inga uttag i eller nära skåpet)
Kör du via tibbers moln / API eller har du lagt så pulse går lokalt bara till HA och aldrig till Tibber? Har en pulse, men har slutat med tibber och hade inte wifi och elförsörjning i elskåpet så pulsen sitter där och sover... Fick jag in den i HA så kanske jag ska kosta på mig att ordna WIFI dit...

J JohanLun skrev:
Kör du via tibbers moln / API eller har du lagt så pulse går lokalt bara till HA och aldrig till Tibber? Har en pulse, men har slutat med tibber och hade inte wifi och elförsörjning i elskåpet så pulsen sitter där och sover... Fick jag in den i HA så kanske jag ska kosta på mig att ordna WIFI dit...
Det går via Tibbers moln och fungerar även om du inte är kund hos dem. Även lastbalansera laddaren till bilen fungerar, men inte smart laddning baserat på elpris (det skulle jag kunna implementera genom att använda min data från Nordpool, HA och Zaptec integrationer men har inte haft tid då bilen är nytillskott)

• Gilla
djac
  • Laddar…
J
Skulle helst köra helt lokalt...

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D
Strip Strip skrev:
Om jag inte missuppfattar dig fullständogt, har precis det du söker diskuterats i flera andra trådar. Kolla här så kanske du får en ledtråd till vad du ska kika efter:
[länk]
@JohanLun vad ser du som största fördelen med att fånga datan lokalt, annat än rent principiellt?

Jag tar mig friheten att svara på frågan även om den inte är ställd till mig.
1. Min data, ingen annan ska fingra på den eller ha tillgång till den i onödan.
2. Oberoende av kontakt med annan tjänst, ie. internet.
3. Jag får den data som levereras, inte något som ev. "förbättras" på något vis av en tredje part.
4. Enheten i sig behöver inte kontakt med omvärden, vilket ger mindre risk att den kan ge åtkomst till mitt interna nät för någon ovälkommen.

• Gilla
Rowah och 10 till
  • Laddar…
D
tveksamt tveksamt skrev:
3. Jag får den data som levereras, inte något som ev. "förbättras" på något vis av en tredje part.
4. Enheten i sig behöver inte kontakt med omvärden, vilket ger mindre risk att den kan ge åtkomst till mitt interna nät för någon ovälkommen.
Jo, de är generella och det kan jag hålla med om, jag var mest nyfiken på om det var något jag missat.

Personligen tycker jag att punkt två ovan är viktigast för mig: att slippa vara beroende av att någon annans skit fungerar. Eller att nån helt plötsligt får för sig att tjänsten inte ska finnas kvar, eller börja kosta pengar.

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, de är generella och det kan jag hålla med om, jag var mest nyfiken på om det var något jag missat.
Man måste ju granska varje molntjänst och vilka data det handlar om.
Sen finns det betydligt viktigare funktioner i ett hemnätverk att fokusera/lägga energin på.
Allt börjar i routern inkl firmware och sedan varje pryl man ansluter. Allt måste hållas uppdaterat så att man håller säkerhetshålen borta.
Om jag tar mina kameror som exempel från YI Home, Kina så har jag inga problem med att ansluta via deras app men jag använder INTE deras molntjänst eftersom jag tycker SD-kortet i kamerorna räcker för mina behov. Sedan har jag kvar min kära Telldus och jag har inga problem med deras molntjänst eftersom jag vet hur den fungerar och vilka data som hanteras.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Jag håller helt med.
Jag är inte så nojig att dela min data, men jag vill ändå vara lite försiktig.

Min LLVP kör jag i HA via Tuya och det ändras plötsligt, slutar funka osv. Skulle mkt hellre vilja ha det helt lokalt. Varför ska min temperatur hemma gå via kina? Det ökar en onödig sårbarhet, både att dela data och att sluta funka.

Har ett gäng kameror som går via molnet, anledningen är att det var enkelt, relativt billigt och jag vet att när jag ska sätta upp system hemma (kameraservers osv) kommer jag aldrig i mål - jag började fippla med nån NVR SW på linux men gav upp. Men det är via ett hyfsat tryggt och amerikanskt bolag jag har nu. Tog 3 minuter per kamera att "installera" och kostar typ 350kr/kamera, heter Wyze, tyvärr finns inte att köpa i Sverige, så jag har köpt i 2 omgångar när jag varit i USA. Spontanköp första gången... Tyvärr går de inte integrera i HA, däremot google home. Vill man ha AI detektering och kont logging sker den i molnet och kostar lite olika, jag kör nåt lite abonnemang för typ 1 dollar per kamera och månad på 2-3 st kameror, resten är det SD kort i och sparas gratis typ 30 sek varje aktivering.

Tibber är jag egentligen inte "rädd för" att de ska missanvända min data, men jag tycker det är ett onödigt strul och jag har för mig att det som sas här funnits trådar hur man gör allt helt lokalt. Jag är sugen att HA skulle få styra min billaddning, men iom min Zoe har 3G modem och Easee laddaren hänger löst så skiter jag i det. Jag har annat som ligger före i kön. Jag undrar hur tibber som sålt 10.000-tals Easee kommer klara sig när Easee dör... Men det är en separat tråd här på forumet...

• Gilla
djac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag håller helt med.
Jag är inte så nojig att dela min data, men jag vill ändå vara lite försiktig.

Min LLVP kör jag i HA via Tuya och det ändras plötsligt, slutar funka osv. Skulle mkt hellre vilja ha det helt lokalt. Varför ska min temperatur hemma gå via kina? Det ökar en onödig sårbarhet, både att dela data och att sluta funka.

Har ett gäng kameror som går via molnet, anledningen är att det var enkelt, relativt billigt och jag vet att när jag ska sätta upp system hemma kommer jag aldrig i mål. Men det är via ett hyfsat tryggt och amerikanskt bolag.

Tibber är jag egentligen inte "rädd för" att de ska missanvända min data, men jag tycker det är ett onödigt strul och jag har för mig att det som sas här funnits trådar hur man gör allt helt lokalt. Jag är sugen att HA skulle få styra min billaddning, men iom min Zoe har 3G modem och Easee laddaren hänger löst så skiter jag i det. Jag har annat som ligger före i kön. Jag undrar hur tibber som sålt 10.000-tals Easee kommer klara sig när Easee dör... Men det är en separat tråd här på forumet...
Jo men vad kan man använda dina Tuya-data till? Oavsett hur mycket "Big Data" för Tuya det blir så ser jag ingen användning. Sen är jag då Googlevän och låter Google samla in mycket mer men ser inte något hotfullt med Google utan mer en stor hjälp.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Man måste ju granska varje molntjänst och vilka data det handlar om.
Sen finns det betydligt viktigare funktioner i ett hemnätverk att fokusera/lägga energin på.
Allt börjar i routern inkl firmware och sedan varje pryl man ansluter. Allt måste hållas uppdaterat så att man håller säkerhetshålen borta.
Om jag tar mina kameror som exempel från YI Home, Kina så har jag inga problem med att ansluta via deras app men jag använder INTE deras molntjänst eftersom jag tycker SD-kortet i kamerorna räcker för mina behov. Sedan har jag kvar min kära Telldus och jag har inga problem med deras molntjänst eftersom jag vet hur den fungerar och vilka data som hanteras.
Ja, nu är detta ett ämne som jag jobbat mycket med och även kommersiella och påkostade nätverk betraktas allt mer som "internet" även på insidan. Så med våra magra budgetar är det ju svårt att uppnå högsta säkerhet i hemnätverket, därför är det du säger extra viktigt (om man bryr sig), att se till att det man ansluter når upp till den nivån man har tänkt sig och sen håller sig där.

För de med intresse och viss kunskap så kan ju VLAN öka säkerheten markant men då kostar det lite tid och eftertanke.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag håller egentligen med om att inte ha saker i molnet, men just lastbalansera har jag inte tid att vänta på tills jag har tid att fixa allting i HA så jag letade efter produkter som fungerade ihop med Tibber där (och konserverna av att misslyckas lastbalansera är att säkringen går och då fungerar inte HA alls). Kanske att jag i framtiden fixar till det och byter ut min Pulse mot något som körs lokalt.

D
S sjoelund skrev:
Jag håller egentligen med om att inte ha saker i molnet, men just lastbalansera har jag inte tid att vänta på tills jag har tid att fixa allting i HA så jag letade efter produkter som fungerade ihop med Tibber där (och konserverna av att misslyckas lastbalansera är att säkringen går och då fungerar inte HA alls). Kanske att jag i framtiden fixar till det och byter ut min Pulse mot något som körs lokalt.
Vid sidan om HA-perspektivet så är jag nöjd med kombon Tibber-Pulse-Easee-bilintegrationen, för mig funkar det utan anmärkning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.