531 181 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Med eget vlan för IoT så ser de i alla fall bara varandra vid ev cyber-haveri, och förhoppningsvis så är HA tillräckligt starkt designad för att de inte skall komma längre än så. Hemma-server och andra system med mer känslig data är då skyddade i sitt vlan, i alla fall upp till graden av tonårssurfandetveksamt skrev:
Nope, men jag ser inte riktigt vad jag ska ha den till heller.
NoT-prylar läggs lämpligtvis på ett nät där accessen till/från omvärden begränsas till att kunna prata med din egen utrustning.
IoT-prylar behöver ju av nödvändighet internet, så där är det svårare, så vida de inte går bra att begränsa vilket gör att de isf faller under NoT och problemet är löst. Men eget nät, absolut!
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 258 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 258 inlägg
Hallå,
Det här är väl inte rent om Home Assistant men jag skulle behöva hitta en smart plug att sätta utomhus, föredrar Zigbee då jag har bra Zigbee-täckning nere vid garaget men kasst Wifi.
Har inte många krav utom att den ska kunna mäta energi och slå på/av, det är för att styra motorvärmaren på bilen.
Har kollat på Ledvance outdoor plug, verkar toppen utom att den inte kan mäta energi. Hittar dessvärre ingen annan liknande.
Kollade på en Aqara Smart plug (egentligen indoor, men uttaget sitter under tak i vedboden så det kan gå) men funderar på hur bra den klarar potentiella minusgrader, bor straxt utanför Göteborg så det är väl ingen vargavinter vi pratar om men ändå, tror ni kan man testa en sån i värsta fall? Ser också att den bara klarar 10A men när jag slår på motorvärmaren och kollar på min Pulse så ser det inte ut att vara över 2300W så den aspekten verkar OK.
Det här är väl inte rent om Home Assistant men jag skulle behöva hitta en smart plug att sätta utomhus, föredrar Zigbee då jag har bra Zigbee-täckning nere vid garaget men kasst Wifi.
Har inte många krav utom att den ska kunna mäta energi och slå på/av, det är för att styra motorvärmaren på bilen.
Har kollat på Ledvance outdoor plug, verkar toppen utom att den inte kan mäta energi. Hittar dessvärre ingen annan liknande.
Kollade på en Aqara Smart plug (egentligen indoor, men uttaget sitter under tak i vedboden så det kan gå) men funderar på hur bra den klarar potentiella minusgrader, bor straxt utanför Göteborg så det är väl ingen vargavinter vi pratar om men ändå, tror ni kan man testa en sån i värsta fall? Ser också att den bara klarar 10A men när jag slår på motorvärmaren och kollar på min Pulse så ser det inte ut att vara över 2300W så den aspekten verkar OK.
Jag tror att låg temperatur ytterst sällan är problematiskt för denna typ av elektronik.T tunellm skrev:
Så länge prylen inte är utsatt för "väder och vind", läs fukt, skulle jag testa. Jag tror att tillverkarnas angivna minimitemperatur mest är en "säkerhetssiffra" och inget som är kopplat till verkliga tester av vid vilken temperatur funktionen störs.
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 258 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 258 inlägg
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 258 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 258 inlägg
Den kommer inte utsättas för direkt regn eller så, enda fukten är väl den härliga luftfuktigheten runt Göteborg men det kanske den klarar ändå!Alfredo skrev:
Jag tror att låg temperatur ytterst sällan är problematiskt för denna typ av elektronik.
Så länge prylen inte är utsatt för "väder och vind", läs fukt, skulle jag testa. Jag tror att tillverkarnas angivna minimitemperatur mest är en "säkerhetssiffra" och inget som är kopplat till verkliga tester av vid vilken temperatur funktionen störs.
Finns ganska många liknande på Aliexpress. Vissa listar strömmätningen och de ser identiska ut, men de som listar det kostar typ det dubbla. Och sedan är frågan om ZigBee-varianten kan läsa ström via ZigBee eller endast via WiFi... En del Tuya-saker implementerar vissa delar endast i deras app, etc...J Jocke Best skrev:
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 258 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 258 inlägg
Jag tänkte göra en automation som slår på och av den lite snabbt typ 20:00 på kvällen, kollar om den drar någon ström (för att se att motorvärmaren är inkopplad) och larma om den inte är det. Det har varit lite sisådär med om man kommit ihåg att plugga in den och man ser inte fronten på bilen från huset.nino skrev:
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 258 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 258 inlägg
Ah det är ju heller ingen dum idé! Gör du det via Home Assistant?S sjoelund skrev:
När jag tänker på det så kan det ju kanske vara toppen på lite längre sikt att ha koll på att exempelvis motorvärmaren drar X antal kWh/år när man kollar på sin årsförbrukning. Samma med typ spa-badet och lite såna ”lyxgrejer”.
För att särskilja det från husets normala förbrukning typ uppvärmning och matlagning
Det kan vara svårt att veta utan att beställa. Tyvärr är mätning inte så vanligt som i alla fall jag skulle önska. Personligen skulle jag sedan vara lite skeptisk till CE-märkningen på Ali-prylar, en stämpel är lätt att sätta dit, så varför finns dessa prylar med CE-märkning bara på Ali och inte ger träff på någon annan ÅF i tex Tyskland eller Norden?S sjoelund skrev:Finns ganska många liknande på Aliexpress. Vissa listar strömmätningen och de ser identiska ut, men de som listar det kostar typ det dubbla. Och sedan är frågan om ZigBee-varianten kan läsa ström via ZigBee eller endast via WiFi... En del Tuya-saker implementerar vissa delar endast i deras app, etc...
@tunellm - jag ställde precis samma fråga ett par inlägg ovanför och kammade noll, jag hittar inga på markanden, så det får bli puckar i eldosa/undercentral.