531 690 lĂ€st ·
6 166 svar
532k lÀst
6,2k svar
Home Assistant
Ja sĂ„ var det ja đłđ tackS sjoelund skrev:Det Ă€r ingen kod inbladad. Bara ett kort och sedan gör man som i history och tittar pĂ„ den sensor man vill titta pĂ„ just dĂ„ (vĂ€ljer den och trycker pĂ„ plus).
Om du vill ha ett permanent kort bara för att titta pÄ en sensor skulle jag anvÀnda det inbyggda statistics kortet (som Àven visar min/max)
[bild]
Kod:chart_type: line period: day type: statistics-graph entities: - sensor.temperature_telldus_sovrum days_to_show: 160 title: Temperatur
Ja dÄ Àr det ju enklare att köra statistic kortet
Men om man nu vill spara undan max min och ev medel, som man fÄr iaf via Shelly appen dÄ?
MÄste man ha nÄn databas dÄ?
Jag vet inte. Statistics sparar ju undan min/max/medel ÀndÄ sÄ man har ju den datan om man sparat undan sjÀlva mÀtvÀrdet.nino skrev:
Jag har ingenting Shelly, men har den kanske skickat med det som nÄgot attribut?
HusÀgare
· Uppland
· 431 inlĂ€gg
DÄ fÄr du nog gÄ via helpers och input_number, eller lÀgga ut det i en textfil, eller gÄ via influx-/grafana-addon. Det beror lite pÄ vilka min/max/medel du vill ha och i vilket syfte.nino skrev:
MÄnga av mina dylika försök har oftast visat sig bottna i "för man kan" men sedan haf det inte blivit sÄ mycket av det för det har egentligen inte funnits nÄgon praktiskt behov.
Sedan kan du ju i detta fall vara kalenderbitare och vilja ha span pÄ historiskt vÀder och dÄ Àr det ju guld att kunna fÄ hjÀlp av HA!
HusÀgare
· Bergeforsen
· 1 727 inlĂ€gg
Morrn! Hur gick nattens tidsomstĂ€llning? Min TrĂ„dfri gateway har tidigare haft för vana att hĂ€nga sig varje gĂ„ng man byter mellan normaltid/sommartid. Dock kĂ€nns det som att det funkat de senaste gĂ„ngerna - tills i natt dĂ„ den helt tappade kontakten med HA. đŹ Men en omstart löste alltihop (tur att man inte var bortrest som jag varit en del Ă„r tidigare).
Lidls GW stÀllde om sig automagiskt.David Wallin skrev:
Morrn! Hur gick nattens tidsomstĂ€llning? Min TrĂ„dfri gateway har tidigare haft för vana att hĂ€nga sig varje gĂ„ng man byter mellan normaltid/sommartid. Dock kĂ€nns det som att det funkat de senaste gĂ„ngerna - tills i natt dĂ„ den helt tappade kontakten med HA. đŹ Men en omstart löste alltihop (tur att man inte var bortrest som jag varit en del Ă„r tidigare).
Jo det funkade prima och jag Àr utomlands sedan flera veckor.David Wallin skrev:
Min dotter erövrade huset i helgen men jag har inte hört ett ord om krÄngel, nu nÀr hon har Äkt sÄ ska jag roa mig med att dra ner temperaturen igen.
T
tunellm
Medlem
· VĂ€stra Götaland
· 258 inlĂ€gg
tunellm
Medlem
- VÀstra Götaland
- 258 inlÀgg
Köpte en Aqara plug och satt igÄng, fick in den och kopplade pÄ en last för att kunna bygga automationen.
Till min förvÄning visade den 0W oavsett vad jag hade inkopplat .. de andra tvÄ identiska pluggarna kör samma FW och allt och fungerar galant med mÀtningen. Hann tyvÀrr inte testa sÄ mycket eftersom dottern vaknade frÄn sin vila men av det jag fick fram nÀr jag googlade sÄ Àr det antingen att nedgradera pluggen eller testa byta frÄn ZHA till Zigbee2MQTT, fÄr se hur jag gör!
Tills dess kanske jag bara tar den frÄn varmvattenberedaren men Àven dÀr vill jag anvÀnda nuvarande förbrukning till en automation :/
Till min förvÄning visade den 0W oavsett vad jag hade inkopplat .. de andra tvÄ identiska pluggarna kör samma FW och allt och fungerar galant med mÀtningen. Hann tyvÀrr inte testa sÄ mycket eftersom dottern vaknade frÄn sin vila men av det jag fick fram nÀr jag googlade sÄ Àr det antingen att nedgradera pluggen eller testa byta frÄn ZHA till Zigbee2MQTT, fÄr se hur jag gör!
Tills dess kanske jag bara tar den frÄn varmvattenberedaren men Àven dÀr vill jag anvÀnda nuvarande förbrukning till en automation :/
Vad kör du exakt? Jag köpte mig tre Aqarapluggar och de har aldrig felat.T tunellm skrev:Köpte en Aqara plug och satt igÄng, fick in den och kopplade pÄ en last för att kunna bygga automationen.
Kör enbart HA och Zigbee-ZHA och det tar en stund innan allt presenteras.
T
tunellm
Medlem
· VĂ€stra Götaland
· 258 inlĂ€gg
tunellm
Medlem
- VÀstra Götaland
- 258 inlÀgg
Hur exakt vill du att jag ska vara?P paralun skrev:
Jag har 3 Aqarapluggar, 1 som jag köpte igÄr som gÄr att slÄ pÄ/av utan problem men den mÀter inte förbrukningen.
De 2 jag har sen tidigare fungerar klockrent och har gjort det i 12 och 14 mÄnader. Alla 3 pluggar ser ut att ha samma firmware (41).
I övrigt kör jag ZHA pÄ en Sonoff dongel kopplat till en RPI4 4GB. Det enda som verkar strula Àr denna nya plug.
Ok, vad hÀnder om du du kastar den strulande pluggen i soptunnan och sedan kopplar upp den igen?T tunellm skrev:Hur exakt vill du att jag ska vara?![]()
Jag har 3 Aqarapluggar, 1 som jag köpte igÄr som gÄr att slÄ pÄ/av utan problem men den mÀter inte förbrukningen.
De 2 jag har sen tidigare fungerar klockrent och har gjort det i 12 och 14 mÄnader. Alla 3 pluggar ser ut att ha samma firmware (41).
I övrigt kör jag ZHA pÄ en Sonoff dongel kopplat till en RPI4 4GB. Det enda som verkar strula Àr denna nya plug.
Sen om nu pluggen ligger "lÄngt bort" sÄ Àr det dÄ en till utmaning.
T
tunellm
Medlem
· VĂ€stra Götaland
· 258 inlĂ€gg
tunellm
Medlem
- VÀstra Götaland
- 258 inlÀgg
Har gjort det ett par gÄnger men samma fenomen, fungerar bra men mÀter inte förbrukning.P paralun skrev:
Medan jag testade sÄ hade jag pluggen uppe vid datorn och inte nere vid garaget sÄ dÄ var den ÀndÄ nÀra