richardtenggren
Jag kör docker, fixade nyligen duplicati enligt en video HomeAutomationGuy lagt ut. Han har även en guide för uppdatera automatiskt med Coen Jobs(?) :)

F
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag kör docker, fixade nyligen duplicati enligt en video HomeAutomationGuy lagt ut. Han har även en guide för uppdatera automatiskt med Coen Jobs(?) :)
[media][media]
Jag uppdaterar imagen med watchtower, fungerar smidigt och enkelt. Varje söndag kl 15 kollar den om ny image finns och uppdaterar den. 🤗 https://hub.docker.com/r/containrrr/watchtower!

Ska kolla in backupen dock! Borde ju vara enkelt med docker. Typ backa upp volymen bara eller nåt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
F
M mrmlz skrev:
Kanske inte exakt det du är ute efter men Grafana och underliggande influxdb används av många för att visualisera och greja med datat.

[länk]

Kanske kan vara något att kolla på?
Jag är egentligen nöjd med graferna som finns i HA och behöver inget mer fancy. Tänker bara om det går att expandera den underliggande databasen eller nåt åt det hållet? 🥴

richardtenggren
F Fideliox skrev:
Jag uppdaterar imagen med watchtower, fungerar smidigt och enkelt. Varje söndag kl 15 kollar den om ny image finns och uppdaterar den. 🤗 [länk]!

Ska kolla in backupen dock! Borde ju vara enkelt med docker. Typ backa upp volymen bara eller nåt.
För mig som novis så var det enkelt att få igång dessa, kör backup till Google Drive :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag är egentligen nöjd med graferna som finns i HA och behöver inget mer fancy. Tänker bara om det går att expandera den underliggande databasen eller nåt åt det hållet? 🥴
Titta på influx för långtidslagring av datapunkterna. Du behöver inte koppla det till grafana.

F Fideliox skrev:
Det korta svaret är att lägga in något liknande det här i configuration.yaml:

Kod:
recorder:
  commit_interval: 30
  purge_keep_days: 366
  auto_purge: true
  auto_repack: true

Då sparas ett år i defaultdatabasen som är sqlite. Det viktigaste är att du har tillräckligt mycket lagring på något media som tål lite skrivningar. Har du mycket sensorer och/eller vill dribbla mycket med statistiken bör du fundera på att använda något annat än sqlite, men i normalfallet duger den.
Ett ytterligare alternativ är att köra databasen utanför HA. Allt beror på vad man vill göra och hur mycket data man förväntas spara.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
"Including setting up InfluxDB and Grafana with Docker, configuring InfluxDB to receive data from Home Assistant"

Data från Home assistant skickas alltså till en extern databas (influxdb). Men du har fått svar längre ner kring att öka lagringshitoriken i ha.

Ja, kör man i en container så kan det vara bra att lägga databasen utanför. Inte av prestandaskäl kanske, men det blir säkrare och enklare att t ex ta backup på databasen och det går eventuellt att rädda historik om HA-imagen kraschar och behöver byggas om. Och man har ju ändå en dator igång som containern kör på.

jag kör allt lokalt på en RPi-4 med SSD med ett års lagring i sqlite. Hittills har jag inte stött på några konstigheter eller prestandaproblem, men jag har bara kört ett halvår än och har inte så jättemycket sensorer (40-50 analoga mätpunkter ungefär).
jag har funderat på att lägga databasen på en egen RPi med egen disk, men det blir kanske den dagen nåt havererar...

F
useless useless skrev:
Det korta svaret är att lägga in något liknande det här i configuration.yaml:

Kod:
recorder:
  commit_interval: 30
  purge_keep_days: 366
  auto_purge: true
  auto_repack: true

Då sparas ett år i defaultdatabasen som är sqlite. Det viktigaste är att du har tillräckligt mycket lagring på något media som tål lite skrivningar. Har du mycket sensorer och/eller vill dribbla mycket med statistiken bör du fundera på att använda något annat än sqlite, men i normalfallet duger den.
Ett ytterligare alternativ är att köra databasen utanför HA. Allt beror på vad man vill göra och hur mycket data man förväntas spara.

Aha, nice. Har 1 TB SSD så ska väl räcka ett tag för mig hoppas jag. Om det blir fullt så tömmer väl HA det äldsta bara?

Är ju ingen livsviktig data men för ett tag sen ville jag se min elförbrukning i från februari t ex och den fanns ju inte. 😂

Jag har ju en volym mountad för containern där t ex yaml configen ligger. Men jag vet inte var databasen är.

Fast den mesta statistiken sparas ju automatiskt i all oändlighet ifall man inte gör något speciellt och inte har allt för buggiga entiteter: https://data.home-assistant.io/docs/statistics/
Så ifall du inte måste få varje enskild mätpunkt sparad så duger ju den mer än väl till det mesta.

Det blir ju utsmetade medelvärden med dålig upplösning. Självklart vill man veta exakt hur varmt det var kl 02:37...

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Strip och 2 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Det blir ju utsmetade medelvärden med dålig upplösning. Självklart vill man veta exakt hur varmt det var kl 02:37...
J Jensa86 skrev:
Fast den mesta statistiken sparas ju automatiskt i all oändlighet ifall man inte gör något speciellt och inte har allt för buggiga entiteter: [länk]
Så ifall du inte måste få varje enskild mätpunkt sparad så duger ju den mer än väl till det mesta.
Kanske är ngt fel hos mig då? Kollar jag wn aqara temp sensor mellan 1 juli och idag så finns äldsta data från 8 juli. Så typ 10 dagar.

• Skärmavbild av temperaturövervakningsapp visar fluktuerande temperaturhistorik för juli 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja de har gjort det lite krångligt att få fram den längre sparade statistiken. Man kan få fram den genom tex ett statistics card men inte genom att kolla på den historiken. Det är lite bakvänt på det sättet. Se här tex en av mina "Statistics Graph Cards":
Inställningsgränssnitt för temperaturstatistikdiagram med alternativ för period och diagramtyp; visar inomhus- och utomhustemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F Fideliox skrev:
Kanske är ngt fel hos mig då? Kollar jag wn aqara temp sensor mellan 1 juli och idag så finns äldsta data från 8 juli. Så typ 10 dagar.
Det är inte så att du valt/nyttjat default inställningen att bara spara de senaste 8dagarnas historik?

Jag ser 2år bakåt i min historik, men det är av eget val.

F
C Cerb skrev:
Det är inte så att du valt/nyttjat default inställningen att bara spara de senaste 8dagarnas historik?

Jag ser 2år bakåt i min historik, men det är av eget val.
Tror inte jag valt något men inte heller sett någon inställning för det. 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.