530 975 läst ·
6 153 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Jag uppdaterar imagen med watchtower, fungerar smidigt och enkelt. Varje söndag kl 15 kollar den om ny image finns och uppdaterar den. 🤗 https://hub.docker.com/r/containrrr/watchtower!richardtenggren skrev:
Ska kolla in backupen dock! Borde ju vara enkelt med docker. Typ backa upp volymen bara eller nåt.
Jag är egentligen nöjd med graferna som finns i HA och behöver inget mer fancy. Tänker bara om det går att expandera den underliggande databasen eller nåt åt det hållet? 🥴M mrmlz skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
För mig som novis så var det enkelt att få igång dessa, kör backup till Google DriveF Fideliox skrev:
Det korta svaret är att lägga in något liknande det här i configuration.yaml:F Fideliox skrev:
Kod:
recorder:
commit_interval: 30
purge_keep_days: 366
auto_purge: true
auto_repack: true
Då sparas ett år i defaultdatabasen som är sqlite. Det viktigaste är att du har tillräckligt mycket lagring på något media som tål lite skrivningar. Har du mycket sensorer och/eller vill dribbla mycket med statistiken bör du fundera på att använda något annat än sqlite, men i normalfallet duger den.
Ett ytterligare alternativ är att köra databasen utanför HA. Allt beror på vad man vill göra och hur mycket data man förväntas spara.
"Including setting up InfluxDB and Grafana with Docker, configuring InfluxDB to receive data from Home Assistant"F Fideliox skrev:
Data från Home assistant skickas alltså till en extern databas (influxdb). Men du har fått svar längre ner kring att öka lagringshitoriken i ha.
Ja, kör man i en container så kan det vara bra att lägga databasen utanför. Inte av prestandaskäl kanske, men det blir säkrare och enklare att t ex ta backup på databasen och det går eventuellt att rädda historik om HA-imagen kraschar och behöver byggas om. Och man har ju ändå en dator igång som containern kör på.
jag kör allt lokalt på en RPi-4 med SSD med ett års lagring i sqlite. Hittills har jag inte stött på några konstigheter eller prestandaproblem, men jag har bara kört ett halvår än och har inte så jättemycket sensorer (40-50 analoga mätpunkter ungefär).
jag har funderat på att lägga databasen på en egen RPi med egen disk, men det blir kanske den dagen nåt havererar...
jag kör allt lokalt på en RPi-4 med SSD med ett års lagring i sqlite. Hittills har jag inte stött på några konstigheter eller prestandaproblem, men jag har bara kört ett halvår än och har inte så jättemycket sensorer (40-50 analoga mätpunkter ungefär).
jag har funderat på att lägga databasen på en egen RPi med egen disk, men det blir kanske den dagen nåt havererar...
useless skrev:
Det korta svaret är att lägga in något liknande det här i configuration.yaml:
Kod:recorder: commit_interval: 30 purge_keep_days: 366 auto_purge: true auto_repack: true
Då sparas ett år i defaultdatabasen som är sqlite. Det viktigaste är att du har tillräckligt mycket lagring på något media som tål lite skrivningar. Har du mycket sensorer och/eller vill dribbla mycket med statistiken bör du fundera på att använda något annat än sqlite, men i normalfallet duger den.
Ett ytterligare alternativ är att köra databasen utanför HA. Allt beror på vad man vill göra och hur mycket data man förväntas spara.
Aha, nice. Har 1 TB SSD så ska väl räcka ett tag för mig hoppas jag. Om det blir fullt så tömmer väl HA det äldsta bara?
Är ju ingen livsviktig data men för ett tag sen ville jag se min elförbrukning i från februari t ex och den fanns ju inte. 😂
Jag har ju en volym mountad för containern där t ex yaml configen ligger. Men jag vet inte var databasen är.
Fast den mesta statistiken sparas ju automatiskt i all oändlighet ifall man inte gör något speciellt och inte har allt för buggiga entiteter: https://data.home-assistant.io/docs/statistics/
Så ifall du inte måste få varje enskild mätpunkt sparad så duger ju den mer än väl till det mesta.
Så ifall du inte måste få varje enskild mätpunkt sparad så duger ju den mer än väl till det mesta.
useless skrev:
Kanske är ngt fel hos mig då? Kollar jag wn aqara temp sensor mellan 1 juli och idag så finns äldsta data från 8 juli. Så typ 10 dagar.J Jensa86 skrev:
Ja de har gjort det lite krångligt att få fram den längre sparade statistiken. Man kan få fram den genom tex ett statistics card men inte genom att kolla på den historiken. Det är lite bakvänt på det sättet. Se här tex en av mina "Statistics Graph Cards":
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att du valt/nyttjat default inställningen att bara spara de senaste 8dagarnas historik?F Fideliox skrev:
Jag ser 2år bakåt i min historik, men det är av eget val.