F
S Schäfer skrev:
Ja du behöver något överordnat system för att styra pucken. Du har inget system idag?
Ja alltså jag har HA och zigbee. Men pucken behöver väl ström för att fungera?

Självklart behöver den matning.

F
S Schäfer skrev:
Självklart behöver den matning.

Ja precis. Detta är precis vid säkringsskåpet där även fläkten sitter. Är nog inte vidare komplicerat. Antar att det blir svårt att hitta en puck som tar 10V för drivning.

Har faktiskt ett vanligt eluttag i närheten men finns nog inget man kan göra där.

Jag hade monterat den i en passande kopplingsdosa på lämpligt ställe. Sen om man vill ha en fast matning eller en stickproppsanslutning beror på omständigheterna.

F
S Schäfer skrev:
Jag hade monterat den i en passande kopplingsdosa på lämpligt ställe. Sen om man vill ha en fast matning eller en stickproppsanslutning beror på omständigheterna.

Ja får se hur jag gör. Hade blivit snyggaste att bara sätta där poteniometern sitter idag då den har färdig dragning till fläkten redan så att säga. Jag vill helst behålla möjligheten att ganska enkelt koppla tillbaka den om det skulle bli ngt krångel med HA eller om vi t ex säljer huset osv.

En i släkten är elektriker så får kolla med han vid ett tillfället. Men dra fram 230V är det som gäller då iaf, borde räcka.

Vita kabeln där till potentiometern går igenom väggen till andra sidan där fläkten sitter bara. Kanske går att dra 230V från den säkringslådan bara, finns ju plats ser det ut som.

• Elcentral med säkringar, översiktsschema och termostat på en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
F
S Schäfer skrev:
Jag hade placerat ZigBee pucken i centralen, samt en HOA omkopplare för att växla styrsignal mellan ZigBee pucken eller potentiometern.
Exempelvis något liknande; [länk]

Hmm ja det är kanske en möjlighet. Men om man drar 230v till pucken, även inuti centralen så behövs den väl säkras av. Men bra idé, ska kolla upp detta med min elektriker! (y)

Är ju gott om plats

• Elcentral med säkringar och kopplingsplintar, kablar anslutna, installationsutrustning för eldistribution.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Schäfer
  • Laddar…
Har fått problem vid en uppdatering av supervisorn, som står och hänger. Någon som vet om man vågar starta om utan att paja hela installationen?
Skärmdump, Home Assistant uppdatering. Installerad version 2023.06.4, senaste version 2023.07.1, 18 timmar sedan.
Skapa konto

Nu har den stått där några dagar till, så att vänta ut den går inte...

/Fumble

R
F Fumble skrev:
Har fått problem vid en uppdatering av supervisorn, som står och hänger. Någon som vet om man vågar starta om utan att paja hela installationen?
[bild]
Nu har den stått där några dagar till, så att vänta ut den går inte...

/Fumble
Då är det nog bara att testa att starta om. Men gör en backup först och spara undan den så är det enkelt att återställa allt om det skulle vara så att det "skitit sig".

Tack! Det fick bli så och det gick bra. Skulle helst velat ha en extern backup, men jag har inte fått igång extern lagring.

/Fumble

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F Fumble skrev:
Tack! Det fick bli så och det gick bra. Skulle helst velat ha en extern backup, men jag har inte fått igång extern lagring.

/Fumble
Nån speciell "extern lagring" behöver du egentligen inte; en backup kan du enkelt skapa, återställa eller ladda ner, från gränssnittet. Allt du behöver är alltså random webbläsare och nånstans att spara filen.

Mobilskärm som visar säkerhetskopieringsalternativ med datum, ladda ner och radera funktioner; batteriet 72%.
Skapa konto

• Gilla
Fumble
  • Laddar…
F
Strip Strip skrev:
Nån speciell "extern lagring" behöver du egentligen inte; en backup kan du enkelt skapa, återställa eller ladda ner, från gränssnittet. Allt du behöver är alltså random webbläsare och nånstans att spara filen.

[bild]
Går inte om man kör Docker.

Själv skulle jag vilja lagra insamlad sensor data längre. Nån som vet mer om det?

Ladda ned måste ju gå! Oavsett Docker eller ej. Är ju bara vanlig http trafik.

• Gilla
Strip
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Går inte om man kör Docker.

Själv skulle jag vilja lagra insamlad sensor data längre. Nån som vet mer om det?
Kanske inte exakt det du är ute efter men Grafana och underliggande influxdb används av många för att visualisera och greja med datat.

https://www.influxdata.com/blog/how-integrate-gafana-home-assistant/

Kanske kan vara något att kolla på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.