Du vill alltså invertera värdet på den sensorn men bara i HA och inte i Shelly? Då är det nog en template binary_sensor som är enklaste vägen.

J Jensa86 skrev:
Du vill alltså invertera värdet på den sensorn men bara i HA och inte i Shelly? Då är det nog en template binary_sensor som är enklaste vägen.
Ja det låter nog rätt :)

Hur gör/hittar man en sån då?

Har ingen spänning på sw nu, det är jag 99 säker på. Tycker ju att den borde visa av i HA då?

Ifall den inte är inverterad i shelly så borde den det ja. Här är ett exempel på binary sensor template:
template:
- binary_sensor:
- name: "Inverted binary sensor"
unique_id: "sensor.heatpump_indoor_temperature_up_to_date"
state: "{{ is_state( "binary_sensor.car_garage_door_opener_input", "off" ) }}"
Här har du som är lättare att kopiera: https://pastebin.com/wWqhsxDf
Verkar som om det ska vara "off" alltid istället för "closed" där oberoende av vad för typ av binär sensor det är nu när jag testar själv.

Unique_id är det sensorn/brytaren eller ska jag hitta på ett namn?

bad indentation of a mapping entry (35:26)

32 | - binary_sensor:
33 | - name: "inverted binary sensor"
34 | unique_id: "binary_sensor.larm_input"
35 | state: "{{ is_state(" binary_sensor.larm_input ...
-------------------------------^

Förstår att jag gjort fel men inte vad och varför :D

unique_id är bara ett unikt värde för som behövs för att det ska gå att göra lite extra saker med entiteten. Den ska inte vara något som finns tidigare, bara något som är unikt. Utan det så fungerar enheten men du kan inte ändra saker på den lika enkelt via användargränssnittet: https://www.home-assistant.io/faq/unique_id

Yaml är ett rätt värdelöst format ifall du frågar mig, det är extremt viktigt med antalet mellanslag som är det som specificerar hur det ska läsas. Därav jag postade pastebin länken med, där kommer rätt formatering med. Den försvinner annars på forumet då de inte tycker det ska vara extra mellanslag i början på raderna.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Yaml är ett rätt värdelöst format ifall du frågar mig, det är extremt viktigt med antalet mellanslag som är det som specificerar hur det ska läsas. Därav jag postade pastebin länken med, där kommer rätt formatering med. Den försvinner annars på forumet då de inte tycker det ska vara extra mellanslag i början på raderna.
Men det är kompakt och ”strukturerat” samt saknar alla måsvingarna…
Prova
[ CODE ]…[ /CODE ]
Om du vill posta posta text med fast teckenstorlek.

Edit: Har något minne av att det blir mycket bättre, men att whitespace ändå inte blir bra…:thinking:

Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
bad indentation of a mapping entry (35:26)

32 | - binary_sensor:
33 | - name: "inverted binary sensor"
34 | unique_id: "binary_sensor.larm_input"
-------------------------------^

Förstår att jag gjort fel men inte vad och varför :D
Just här ser det ut som att du har ett extra mellanslag kanske. Mellan *state("* och *binary_sensor...*
Du får nog sannolikt fel för att du har dubbelfnuttar (") både före måsvingarna och i parentesen dessutom.

Ta hela koden och skicka upp den här enligt @blackarrow s tips ovan så får vi se vad det kan vara.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja det var nog så med fnuttarna, fick till det tillslut iaf

Tack för hjälpen!

Gjorde en automation som ska larma om sw får signal och skicka ett meddelande, någon som vet om det funkar även om man är ute på vift så man inte är på samma nät?

J
nino nino skrev:
Gjorde en automation som ska larma om sw får signal och skicka ett meddelande, någon som vet om det funkar även om man är ute på vift så man inte är på samma nät?
Hmm, det beror nog lite på hur du menar skicka meddelande. Så länge du har kontakt med din Home assistant Companion-app så ska du ju få notis där. Men det finns ju olika services man kan använda. Jag skickar tex meddelnanden till min gmail.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Hmm, det beror nog lite på hur du menar skicka meddelande. Så länge du har kontakt med din Home assistant Companion-app så ska du ju få notis där. Men det finns ju olika services man kan använda. Jag skickar tex meddelnanden till min gmail.
Ja jag använde meddelande notis som fanns under tjänst men mail vore bättre kanske.

J
nino nino skrev:
Ja jag använde meddelande notis som fanns under tjänst men mail vore bättre kanske.
Typ så, det sista i denna autmationen som jag har. Då kan jag se om någon ringt på när jag inte var hemma.
Skärmdump av automatiseringssystem med utlösare, villkor och åtgärder för anpassade händelsemeddelanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
För mig tog det ibland för lång tid att få meddelanden till appen. Jag använder istället Discord och Slack för att skicka notiser. Discord är skitbra till det eftersom man där även kan göra gemensamma servrar för familjen där man kan få in tex notiser om norrsken mm.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.