531 181 läst ·
6 154 svar
531k läst
6,2k svar
Home Assistant
Ja, en risk finns ju alltid. Även om du köper dyra "märkes-produkter". Men risken ökar förstås när man väljer billiga alternativ i länder där elsäkerheten är lika låg som demokratin. Det finns gott om exempel på hur usel den elektroniska designen är i de billigaste kina-produkterna.nino skrev:
Jag håller med om att även på Amazon bör man rata de billigaste produkterna från de skummaste butikerna.
Har ingen erfarenhet av infällda Zigbee-prylar (använder uteslutande shelly till det) men jag skulle exempelvis tro att alla dessa är ok: https://www.styrahem.se/c/288/infalldpucknino skrev:
Har vi egentligen belägg för att elsäkerheten ökar med ökande pris eller hoppas vi bara?R RoAd skrev:
Hur skiljer man en skum butik från en mindre skum på Amazon? Recensioner? Språkets korrekthet?R RoAd skrev:
Nej, och så skrev inte heller. Jag skrev att man bör "rata de billigaste produkterna". Det går förstås att sälja produkter med låg kvalitet dyrt, men att sälja bra kvalitet billigt är svårare.Alfredo skrev:
Det finns också, som jag skrev, flera exempel där billig kinesisk elektronik vid undersökning visat sig vara farlig. Även om de på utsidan sett ut som produkter som säljs i sverige. Kinesiska butiker riskerar inga påföljder av detta medans svenska butiker har regler att följa.
Ja det är väl utmärkta saker att titta på? Om jag sett en produkt med den beskrivningen @nino postade så hade jag direkt letat vidare.Alfredo skrev:
Jag brukar dessutom inte handla på butiker som inte är med i Prime. Det verkar sålla ut de flesta (om inte alla) skitbutiker.
Hur ofta uppdateras temperaturen i HA?
Har en shelly1 med 3 givare och 3 Zigbee termometrar.
Shelly tycker jag uppdaterar hela tiden men Zigbee vet jag inte...
Går det att ändra uppdateringsfrekvens eller ligger det nåt för att spara batteri?
Har en shelly1 med 3 givare och 3 Zigbee termometrar.
Shelly tycker jag uppdaterar hela tiden men Zigbee vet jag inte...
Går det att ändra uppdateringsfrekvens eller ligger det nåt för att spara batteri?
Appropå strömförbrukning. Hade 8GB single stick i min NUC. Enligt powertop använde RAM ca 150milliwatt. Köpte 2 stickor på totalt 16 GB. Nu drar den 300mw. Försökte räkna lite och kom fram till att det var ca 1.5kwh extra per år. 
nino skrev:
Beror på mätarna också. Jag har några Aqara som jag förstått bara uppdaterar när diffen är hög för att spara batteri.
Lite osäker om vad du menar med sällan, Det ser ut som att min uppdaterar en gång i kvarten. Hittar ingenstans att ändra dock.tveksamt skrev:
https://a.aliexpress.com/_mNt012y
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Svarade du rätt person nu?J Jocke Best skrev:
Jag har inte sagt något alls om sällan, bara att jag inte alls vet hur det är för zigbee, dvs. om man kan justera hur ofta de uppdaterar över huvud taget.
För Shelly vet jag att man kan justera det, i alla fall för mqtt, men det gör man på Shelly-enheten, inte i HA.
F Fideliox skrev:
I found in https://www.aqara.com/us/temperature_humidity_sensor.html: 3
"11. How often does the Temperature and Humidity Sensor upload data?
If the temperature humidity and atmospheric pressure varies a bit only, data will be reported once an hour. If the temperature variation exceeds 0.5℃, the humidity variation exceeds 6% and the atmospheric pressure is no less than 25Pa, data will be reported instantly."
Nej, sorry det var Nino som hade frågor om hur ofta, svarade feltveksamt skrev: