R
nino nino skrev:
Angående risk så finns ju samma på Amazon vilket kanske inte är någon garanti förvisso.
Ja, en risk finns ju alltid. Även om du köper dyra "märkes-produkter". Men risken ökar förstås när man väljer billiga alternativ i länder där elsäkerheten är lika låg som demokratin. Det finns gott om exempel på hur usel den elektroniska designen är i de billigaste kina-produkterna.

Jag håller med om att även på Amazon bör man rata de billigaste produkterna från de skummaste butikerna.

nino nino skrev:
Har du tips på andra säkra så tar jag tacksamt emot det
Har ingen erfarenhet av infällda Zigbee-prylar (använder uteslutande shelly till det) men jag skulle exempelvis tro att alla dessa är ok: https://www.styrahem.se/c/288/infalldpuck

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag håller med om att även på Amazon bör man rata de billigaste produkterna.
Har vi egentligen belägg för att elsäkerheten ökar med ökande pris eller hoppas vi bara?
R RoAd skrev:
från de skummaste butikerna.
Hur skiljer man en skum butik från en mindre skum på Amazon? Recensioner? Språkets korrekthet?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Har vi egentligen belägg för att elsäkerheten ökar med ökande pris eller hoppas vi bara?
Nej, och så skrev inte heller. Jag skrev att man bör "rata de billigaste produkterna". Det går förstås att sälja produkter med låg kvalitet dyrt, men att sälja bra kvalitet billigt är svårare.

Det finns också, som jag skrev, flera exempel där billig kinesisk elektronik vid undersökning visat sig vara farlig. Även om de på utsidan sett ut som produkter som säljs i sverige. Kinesiska butiker riskerar inga påföljder av detta medans svenska butiker har regler att följa.

Alfredo Alfredo skrev:
Hur skiljer man en skum butik från en mindre skum på Amazon? Recensioner? Språkets korrekthet?
Ja det är väl utmärkta saker att titta på? Om jag sett en produkt med den beskrivningen @nino postade så hade jag direkt letat vidare.

Jag brukar dessutom inte handla på butiker som inte är med i Prime. Det verkar sålla ut de flesta (om inte alla) skitbutiker.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
O
nino nino skrev:
Har en till grej jag skulle vilja ha koll timmarna på, är det bara att lägga in samma kod men med rätt entity_id och så klart ett annat namn?
Ja lägg i samma kod igen under den sensorn som redan finns fast utan den översta raden "sensor:" så borde det funka.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Hur ofta uppdateras temperaturen i HA?
Har en shelly1 med 3 givare och 3 Zigbee termometrar.
Shelly tycker jag uppdaterar hela tiden men Zigbee vet jag inte...
Går det att ändra uppdateringsfrekvens eller ligger det nåt för att spara batteri?

zigbee vet jag inte, men för shelly kan man justera uppdateringsfrekvensen. I alla fall om du kör via mqtt.

• Gilla
nino
  • Laddar…
F
Appropå strömförbrukning. Hade 8GB single stick i min NUC. Enligt powertop använde RAM ca 150milliwatt. Köpte 2 stickor på totalt 16 GB. Nu drar den 300mw. Försökte räkna lite och kom fram till att det var ca 1.5kwh extra per år. :crysmile:

F
nino nino skrev:
Hur ofta uppdateras temperaturen i HA?
Har en shelly1 med 3 givare och 3 Zigbee termometrar.
Shelly tycker jag uppdaterar hela tiden men Zigbee vet jag inte...
Går det att ändra uppdateringsfrekvens eller ligger det nåt för att spara batteri?

Beror på mätarna också. Jag har några Aqara som jag förstått bara uppdaterar när diffen är hög för att spara batteri.

J
tveksamt tveksamt skrev:
zigbee vet jag inte, men för shelly kan man justera uppdateringsfrekvensen. I alla fall om du kör via mqtt.
Lite osäker om vad du menar med sällan, Det ser ut som att min uppdaterar en gång i kvarten. Hittar ingenstans att ändra dock.
https://a.aliexpress.com/_mNt012y

Det är en skärmbild av en temperatursensorpanel som visar temperaturens historik på en graf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Lite osäker om vad du menar med sällan, Det ser ut som att min uppdaterar en gång i kvarten. Hittar ingenstans att ändra dock.
[länk]

[bild]
Svarade du rätt person nu?
Jag har inte sagt något alls om sällan, bara att jag inte alls vet hur det är för zigbee, dvs. om man kan justera hur ofta de uppdaterar över huvud taget.
För Shelly vet jag att man kan justera det, i alla fall för mqtt, men det gör man på Shelly-enheten, inte i HA.

F
F Fideliox skrev:
Beror på mätarna också. Jag har några Aqara som jag förstått bara uppdaterar när diffen är hög för att spara batteri.

I found in https://www.aqara.com/us/temperature_humidity_sensor.html: 3

"11. How often does the Temperature and Humidity Sensor upload data?

If the temperature humidity and atmospheric pressure varies a bit only, data will be reported once an hour. If the temperature variation exceeds 0.5℃, the humidity variation exceeds 6% and the atmospheric pressure is no less than 25Pa, data will be reported instantly."

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
J
tveksamt tveksamt skrev:
Svarade du rätt person nu?
Jag har inte sagt något alls om sällan, bara att jag inte alls vet hur det är för zigbee, dvs. om man kan justera hur ofta de uppdaterar över huvud taget.
För Shelly vet jag att man kan justera det, i alla fall för mqtt, men det gör man på Shelly-enheten, inte i HA.
Nej, sorry det var Nino som hade frågor om hur ofta, svarade fel

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Har en shelly som ska larma när den får ström på sw, just nu så står den som på i kontrollpanelen, borde gå att ändra det enkelt?

nino nino skrev:
Har en shelly som ska larma när den får ström på sw, just nu så står den som på i kontrollpanelen, borde gå att ändra det enkelt?
Skärmbild av en inställningsmeny i en app, omfattande knappstypval och reläfunktioner på en mobil enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har "Reverse inputs" där längst ner i Settings/"Button Type" i Shelly appen ifall det är det du menar?

Nej det är i HA i appen är det som jag vill ha det konstigt nog

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.