Hej

Jag har sett lite diskussioner tidigare kring höjder på takdush och blandare men inte lyckats röna ut hur det ska vara ändå. Vi har ett ganska stort duschutrymme som är 95cm brett, 195cm djupt och 265cm högt. Ingen från 90cm bredden. Våra längder är 174 & 180cm.

Vi har köpt en Grohe Rainshower System 400 part# 27174001.
http://www.grohe.com/se/14137/dusch/duschsystem/rainshower-systems/produkt-detaljer/?product=27174-G212&color=001&material=27174001

Vilken höjd ska en blandare sitta på idag 2015 för att det ska bli bra? 100, 110 eller 120cm?
Vilken är en bra höjd för taksilen att sitta, tänker underkant, -man vill ju ändå får full glädje av duschen?

Önskar snabba tankar då väggarna kommer upp imorgon och då blir det förseglat de närmaste 20-30 åren :D

Vänlige(n),
Joakim

Krilleman
Vanlig dusch monteras på 110cm från färdigt golv i dagens "VVS-sväng".

Takduschen sätter du så det känns bra, på jobbet monterar jag dom alltid rakt ur kartongen utan att kapa ner dessa. Det känns dumt.

• Gilla
Joakim Nordberg
  • Laddar…
Tack Krilleman_215

Jag ställde samma fråga till Grohe 08:10 idag och de svarade per mail 8:30 och ringde därefter för att dubbelkolla att jag förstått saken rätt. Fantastisk support...

De rekommenderade att blandaren skulle vara på 110cm och då hamnade underkanten på taksilen på dryga 213cm vilket de ansåg var bäst för den 400cm taksilen.

Mao det känns helrätt. Blandaren sitter nu på 115cm från ofärdigt golv nu och det ska på vattenburen golvvärem och klinker vilket kommer att växa 5cm mao 110cm.

Vänlige(n),
Joakim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.