7 666 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Höjd på insynsskyddande staket...!!!
Hej på er...!!1
Jag håller på med en altan och skall mura en tegelmur som räcke och delar av denna mur skall bli lite högre och fungera som insynsskydd.
Min fråga är om ngn vet vilken höjd man kan ha på denna mur men samtidigt få in så mkt sol som möjligt. Altanen är i söderläge.
Detta har ju med solens höjd att göra men jag tänket att ngn kanske vet ngt om detta och kan ge mig lite tips.
Jag är inne på 180cm högt men tror nog att det kanske blir lite högt....
vad säger ni???
Jag håller på med en altan och skall mura en tegelmur som räcke och delar av denna mur skall bli lite högre och fungera som insynsskydd.
Min fråga är om ngn vet vilken höjd man kan ha på denna mur men samtidigt få in så mkt sol som möjligt. Altanen är i söderläge.
Detta har ju med solens höjd att göra men jag tänket att ngn kanske vet ngt om detta och kan ge mig lite tips.
vad säger ni???
Hej,singelhit skrev:Hej på er...!!1
vad säger ni???
Om du är bra på trignometri så tror jag det är möjligt att räkna ut längden på skuggan om du vet solens höjd över horisonten, lätt sagt skulle man väl kunna säga att när solen står 45grader över horisonten så blir skuggan lika lång som höjden !? (Tror jag).
Jag sökte här på forumet efter "Solens vinkel" och hittade följande länk,
Sun or Moon Altitude/Azimuth Table
Vet du dina kordinater (går att hitta på Eniro) så kan du få fram en tabell på solens höjd vid olika tidpunkter.
Om jag knappat in rätt(och tolkat det rätt) så står solen som högst (i Uppsala idag) 46.1 grader över horisonten, kl 12:40 står den i 45grader och då borde skuggan bli lika lång som höjden, rätta mig någon om jag har fel?
Klicka här för att svara