Hejsan!
Skall snart införskaffa en 750 liters ack tank. Det skall vara 2st utdragna vv slingor (förvärmning & vv), jag kommer att förbereda för solvärme via platt vvx för att behålla skiktningen.
Varmvattenslingan placeras ju i toppen (något utdragen), men förvärmningsslingan?
Är det bra att ha den utdragen strax under tankmitten upp till strax under vv slingan?

Kommer också att ha 2 blandningsventiler för vv beredningen som prioriterar dem olika slingorna.
Till det kommer elpatroner ev. 2 st bredvid varandra ca 10-15 cm ovan mitten på tanken.
Skall ladda tanken nästan högst upp framifrån, och ta ut värme uppifrån.

Tacksam för synpunkter och förslag...
Mvh/ Tomas

Förvärmningsslingan kan du ha utdragen 1-1,4 meter från botten o upp eller åtminstone upp till nedre elpatronuttaget, Den övre 45-50 cm hög med elpatronyttaget direkt under denna sling som går ända upp mot toppen i tanken..

Du kan ta ut värme från laddkretsen på sidan av tanken, Inte optimalt att ta ut värme i toppen då du får ut luft i radiatorerna så sätt bara en avluftningsventil i toppen..

Eftersom jag ej kommer ladda med solvärme i botten, blir det då inte sämre förvärmning? Det kanske inte har ngn större praktisk betydelse. Anta att man placerar förv. slingan något högre upp istället, fast då kyls ju tanken lite högre upp...

Antingen bör du ladda mot botten/nedre delen av tanken el ladda på 2 nivåer, Det funkar inte att ladda tankarna på samma sätt som då man laddar tanken med en panna mot toppen.. Då kommer det bara att pupmas runt i hela tanken med 0 skiktning..

jo, har tänkt på det med. För då får man ju ljummet vatten i hela tanken. Min tanke var att ladda med hett vatten och lågt flöde från sol vvx´en... via en trevägs styrventil. Och fullt flöde på solfångarsidan.
Man kanske tappar lite effekt men vill gärna ladda på det sättet. Tänkte bifoga en flödesbild men måste luska ut hur man gör först.. haha :)

Ju högre temp i solkretsen desto högre blir förlusterna..

Hmm, man får kanske tänka över det en gång till :) Tackar för alla idéer 2an... :)

Det går bra att ladda acken i toppen även med sol. Se bifogad bild. Med denna ställbara 3-vägsventil så väljer man vid vilken temperatur man vill ladda acktoppen med, det innebär att det blir lite flödsreglerat också. Vid lite sol så cirkulerar det runt i vvxlaren tills det kommer upp i temp och ventilen öppnar bara såpass att tempen hålls, lågt flöde. Mycket sol större öppning, högre flöde. Det klart, man får nog ut lite mera energi iochmed bottenladdningen i tvåstegsladdningen. Men det går bra att toppladda med bra skiktning.

• Solladdning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Tycker botten slingan ska placeras lite med tanke på vad man har för retur från värmesystemet, 40-50° i retur och slinga kan gott vara tätare i botten.
Kallare retur, mer utdragen slinga.. min teori..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.