16 529 läst ·
2 svar
17k läst
2 svar
Höjd på barnskrivbord och stol?
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Barnrummet ska snyggas upp och en del är att tillverka ett skrivbord för båda barnen. Den äldsta är 6,5 och den yngsta drygt fyra. Tanken är att göra ett brett (nåja, barnrummet är ganska litet) gemensamt skrivbord av MDF som lämnas på lack. Härligheten kompletteras sedan med hurtsar och väggfasta hyllor för att inte den tredje brorsan som bara är ett år ska riva fram alla teckningar.
Frågan är hur man ska tänka med höjden på bord och stolar? En variant är att sätta bordet ganska högt och köra med höga stolar, typ IKEA's Agam/Urban/Ingolf (en stol med hög sitthöjd som gör att barn kan sitta vid ett vanligt köksbord med sitshöjd 53 cm). Fördelen är att allt kommer upp från den klåfingriga lillebrorsan, men nackdelen är att stolen antagligen blir lättvält på den nyinlagda heltäckningsmattan.
Jag behöver tips på lämpliga höjder på bord och stolar. Finns det ergonomiska riktlinjer för barn? Går det att sätta en 4-åring och en 6-åring på samma höjd?
Vilka typ av stolar fungerar på heltäckningsmatta? Mattan kom in för att dämpa ljud och ge en bra lekyta. Att byta tillbaka till trägolv eller laminat är inte aktuellt.
Drömmen vore att få tag på ergonomiska stolar typ Stokke för barn - eller kanske tillverka själv!?
/Anders
Frågan är hur man ska tänka med höjden på bord och stolar? En variant är att sätta bordet ganska högt och köra med höga stolar, typ IKEA's Agam/Urban/Ingolf (en stol med hög sitthöjd som gör att barn kan sitta vid ett vanligt köksbord med sitshöjd 53 cm). Fördelen är att allt kommer upp från den klåfingriga lillebrorsan, men nackdelen är att stolen antagligen blir lättvält på den nyinlagda heltäckningsmattan.
Jag behöver tips på lämpliga höjder på bord och stolar. Finns det ergonomiska riktlinjer för barn? Går det att sätta en 4-åring och en 6-åring på samma höjd?
Vilka typ av stolar fungerar på heltäckningsmatta? Mattan kom in för att dämpa ljud och ge en bra lekyta. Att byta tillbaka till trägolv eller laminat är inte aktuellt.
Drömmen vore att få tag på ergonomiska stolar typ Stokke för barn - eller kanske tillverka själv!?
/Anders
Jag vet inte om du sett denna tråden där jag pratar om bygget av hurtsar till barnens skrivbord:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/160973-hur-gora-utforma-skrivbordslador-hurtsar.html
Jag valde höjden 60 cm som jag tycker är lagom till mina 6+4 åringar (nåja snart 7 + 5, bygget tar tid
)
Tidigare hade jag en IKEA skiva med ben
(http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50071170/)
där jag kapade benen från 70 cm till 60 cm och det var lagom. Till detta har de varsin stol: http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=JULES+Ungdomsstol
Till de nya hurtsarna har jag använt denna skiva:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50103604/
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/160973-hur-gora-utforma-skrivbordslador-hurtsar.html
Jag valde höjden 60 cm som jag tycker är lagom till mina 6+4 åringar (nåja snart 7 + 5, bygget tar tid
Tidigare hade jag en IKEA skiva med ben
(http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50071170/)
där jag kapade benen från 70 cm till 60 cm och det var lagom. Till detta har de varsin stol: http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=JULES+Ungdomsstol
Till de nya hurtsarna har jag använt denna skiva:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50103604/
Redigerat:
Jag har ett gäng barnstolar för typ dagis och de har 40cm sitthöjd. Till det ett gammalt köksbord som jag kapade till 66cm, men jag var nog lite försiktig. Men det är alltid lättare att kapa mer senare än att förlänga. Min äldsta är 4.
Klicka här för att svara